Nyttig mat
Nu ska jag ta tag i min vikt på allvar, men har kört fast när det gäller planering av maten. Jag behöver massa tips på god, nyttig och lättlagad mat som man orkar laga efter en dag på jobbet.
Nu ska jag ta tag i min vikt på allvar, men har kört fast när det gäller planering av maten. Jag behöver massa tips på god, nyttig och lättlagad mat som man orkar laga efter en dag på jobbet.
Linssoppa! Fräs en hackad gul lök i lite olja i en gryta. Häll på lite vatten, torkade röda linser, en burk tomatkross samt lite fryst broccoli. Krydda med grönsaksbuljong och spiskummin. Mycket nyttigt, mycket gott! Väldigt svårt att äta sig tjock på.
En annan hit är att koka råris/fullkornsris med lika mängd gröna linser och dubbel mängd (dubbelt mot ris och linser tillsammans, alltså) vatten i 40 minuter då vattnet bör ha försvunnit. Serveras med olja, kinesisk soja samt majskorn du värmt i en kastrull på spisen de sista tio minuterna.
Absolut enklast är ju om du gör storkok en gång i veckan och kyler/fryser in i portionsstorlekar. Då har du garanterat endast den mängden du behöver + endast nyttig mat. Exempel på mat man kan göra så med är:
* Olika energisnåla grytor, till exempel kalops
* Chili con carne (eller sin carne, om man vill spara in på kcal)
* Gör en stor köttbit (Högrev, fläskkarré..) i ugn, dela upp och kyl tillsammans med hemmagjord tomatsalsa
* Tillaga typ 10-15 kycklingfileér i ugn med salt, citron och rosmarin (om du tycker om det) och kyl in med önskade tillbehör.
* Stek en helvetes massa kotletter och kyl.
* Om du fortsätter äta carbs, ät långsamma sådana. Vildris, linser, bönor... Skippa bröd.
* Ägg till frukost! Hårdkoka ett dussin och ha i kylen, eller knäck i en djup tallrik, blanda med en gaffel så det blir ganska slätt, blanda i lite salt och ev tabasco el salt -> in i mikron i 1-1,5 minuter. Voila! En frukost.
* Investera i matlådor som är i lagom storlek. De traditionella tycker jag man får plats med alldeles för mycket mat i.
*Zucchinilasagne, man använder zucchini istället för pasta.
Min vanligaste "tråkmat" när inspirationen tryter är dock att koka ris, koka broccoli, slänga in en kycklingfilé per portion i ugnen och sen svänga ihop en kall sås på yoghurt, dill, lökpulver mm.
Broccolimos medköttrsröra
Blomkålsmos och lax
Sötpotatis rostad i ugn med kyckling
Tomatsoppa med hoummos
Äter inga gluten el mejeriprodukter och har aldrig haft så fin kropp som nu ????
Startade en tråd för nyttiga veckomenyer. Hittills är det bara jag som skrivit men där kan du se mina förslag
www.familjeliv.se/Forum-24-406/m72099804.html
Mitt tips är också att laga mycket mat. Om man inte har tid och ork att laga 7 olika middagar på en och samma gång kan man i alla fall göra dubbelt så att de blir till lunch eller middag dagen efter.