• Anonym (hur?)

Hur ska jag hejda mig från att förminska bonusbarnet?

Ja, jag är impulsiv ibland när min partner berättar något som barnet gjort. Grejen är att det är högst normala saker för barn i den åldern, snudd på lite 'efter andra i samma ålder ibland.

Då händer det att jag kläcker ur mig något som jag sen genast känner var onödigt. Jag borde kunna låta min partner vara stolt över vad barnet gör även om det i sig inte är något som helst märkvärdigt.

Jag har försökt själv och blivit bättre på att om inte berömma så iaf nicka och le, men jag vill helt sluta kläcka ur mig saker som är 'förminskande' eller vad jag ska säga om barnet.

Obs att jag aldrig säger sådant till barnet! Tvärtom är jag mån om att barnet ska ha det bra här och vi har en god kontakt. Här finns mycket av det som saknas hos den andra föräldern (föräldrarna har olika åsikter om vad som är viktigt för barn) såsom pussel, böcker likväl som leksaker av olika slag.

• Svar på tråden Hur ska jag hejda mig från att förminska bonusbarnet?
  • Monchichier

Du är ju på bra väg redan.
    Du måste jobba på dig själv, börja lyssna extra mycket när han börjar prata om sådana grejer.
    Och ansträng dig för att bli glad och stolt med honom.

• Anonym (Einstein)

Bit dig i tungan? Svårt att sluta med något man gör innan man tänker...

• Anonym (hur?)
    Monchichier skrev 2014-01-06 13:13:50 följande:
    Du är ju på bra väg redan.
    Du måste jobba på dig själv, börja lyssna extra mycket när han börjar prata om sådana grejer.
    Och ansträng dig för att bli glad och stolt med honom.
    Ja, jag får väl fortsätta med det jag redan gör. Tyvärr lite svårt för att känna glädje och stolthet för att barnet kan äta själv vid 3 års ålder :-/ Som ex.
  • k girl

Öh... Börja med att inse att en förälder är stolt över vad ens barn åstadkommer, utan att barnet för den skull måste vara tidig/först/bäst/starkast och så vidare. Ens barn är en märkvärdighet i sig.

• Anonym (hur?)
    Anonym (Einstein) skrev 2014-01-06 13:15:21 följande:
    Bit dig i tungan? Svårt att sluta med något man gör innan man tänker...
    Jag vet, jag undrade om någon hade något knep för att tänka först. Funderar på att alltid, oavsett vad jag ska svara på, andas eller något två ggr eller så, så kanske jag hinner tänka först.
  • k girl
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-06 13:16:31 följande:
    Ja, jag får väl fortsätta med det jag redan gör. Tyvärr lite svårt för att känna glädje och stolthet för att barnet kan äta själv vid 3 års ålder :-/ Som ex.
    ...eller också är man glad och stolt för att man märker att ens barn har svårigheter med saker, men lyckas övervinna de svårigheterna. Som exempel.
  • Anonym (hur?)
    k girl skrev 2014-01-06 13:16:57 följande:
    Öh... Börja med att inse att en förälder är stolt över vad ens barn åstadkommer, utan att barnet för den skull måste vara tidig/först/bäst/starkast och så vidare. Ens barn är en märkvärdighet i sig.
    Jag har barn, men har inte betett mig så för att barnet klarar av grundläggande saker.
    k girl skrev 2014-01-06 13:21:23 följande:
    ...eller också är man glad och stolt för att man märker att ens barn har svårigheter med saker, men lyckas övervinna de svårigheterna. Som exempel.
    Barnet har inte svårigheter, men en dum/lat förälder. Eller vad det nu är som gör att denne hämmar barnet. Inser nu att en del av det bottnar i att jag tycker att min partner tillåter den andra föräldern för mycket som hämmar barnet. Och att jag känner mig maktlös för att jag ser att barnet inte behöver vara så 'efter'.

• Monchichier
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-06 13:16:31 följande:
    Som folk säger, barnet behöver inte vara tidig för att man ska vara stolt. 
    Om barnet lärt sig äta själv blir man såklart glad över det, oavsett vilken ålder barnet är i.

Säg nu att du inte kan åka skidor alls. Ska alla bara rycka på axlarna och säga "det är väl ingen konst" om du lär dig att åka utför nu i mars?
  • Anonym (hur?)
    Monchichier skrev 2014-01-06 13:27:20 följande:
    Som folk säger, barnet behöver inte vara tidig för att man ska vara stolt. 
    Om barnet lärt sig äta själv blir man såklart glad över det, oavsett vilken ålder barnet är i.

Säg nu att du inte kan åka skidor alls. Ska alla bara rycka på axlarna och säga "det är väl ingen konst" om du lär dig att åka utför nu i mars?
    Nja, jag förväntar mig nog faktiskt ingen reaktion alls. MÖJLIGEN om jag tar OSguld direkt.

• Monchichier
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-06 13:32:24 följande:
    Nja, jag förväntar mig nog faktiskt ingen reaktion alls. MÖJLIGEN om jag tar OSguld direkt.

Så man ska bara vara stolt och glad för en annan person om det är extrema prestationer det handlar om?
Svar på tråden Hur ska jag hejda mig från att förminska bonusbarnet?