• Österbotten

Sluta vila på dagen hur?

Hur gör man när 3 åringen inte klarar sig utan vila på dagen men inte kommer till ro på kvällen? När hon inte sover middag är hon supergnällig och slocknar vid 4-5 tiden, INTE bra. Sover hon på dan somnar hon innan 9 men nattningen tar över 1 H. (Hon måste gå upp kl 6 så jag tycker hon behöver lägga sig senast 8 egentligen.) Någon med goda råd?

• Svar på tråden Sluta vila på dagen hur?
  • IsDimma

Se till att göra saker då barnet börjar bli trött. Det är en övergpngsperiod på någon vecka. Sen har barnet accepterat att vara vaken. Gå ut och lek, ta en promenad, bada i badkaret osv tills det är dags för sängen. Och acceptera om barnet somnar klockan 18 och vaknar lite tidigare på mornarna. Det brukar gå över.

• Kina79

Säger som isdimma!
    Det är en övergångsperiod på 1-2 veckor.
    Håll igång när barnet börjar bli trött. Ett tag gav jag middag tidigare, somnade hon sen så var hon iaf ganska mätt. Var hon vaken blev det nån macka innan sängdags.
    Här somnar 3 1/2 åringen ca 18 varje dag.
    Några gånger har det tom hänt att hon somnat för natten vid 17 ð???
    Hon har inte sovit middag på ca 8 månader

• Natulcien

Kanske en powernap på 10-15 min under en övergångsperiod? Funkar inte för alla, men funkade för vår son.
    Annars är det väl bara att hålla vaken, aktivera, se till att hålla blodsockret på jämn nivå, etc.

• strojes

Sätt er i soffan och ha en "vaken-vila" på dagen med sagoläsning och mys så hon varvar ner och vilar på så sätt. Eller lite massage kanske, tänk bara på att det är mer beröringsmassage och inte så mycket masserande av musklerna.
    Sen handlar det om att hålla igång, inte nödvändigtvis med en massa aktiva grejer men att man som vuxen är med i leken och bygger med lego tillsamans eller deltar i leken med dockor.
    Det kan ju funka med att ge något extra mellanmål på em med tex en frukt eller en smothie för lite extra energi. Det extra mellanmålet tas sedan bort när hon kommit in i de nya rutinerna. 

• En blå giraff

Min 2,5-åring har precis slutat sova på dagen. Vi måste lägga honom 18.45 nu men det fungerar jättebra. Han blir ju trött där vid 16-tiden så det kan bli mycket gnäll. Man måste passa honom noga och han får inte sitta själv och titta på film eller annan aktivitet som gör att han lätt somnar. Bada badkar tycker jag är riktigt bra aktivitet om han blir riktigt sömnig sent på e.m. Då håller han sig vaken en stund till. Eller gå ut och leka (fast det är ju lite segt nu när det är så mörkt på e.m)

• Kina79

Min dotter somnar som sagt vid 18 varje dag. Sover till 6.10-6.30.
    Hon fyller 4 i maj.

Sover gott hela natten.

Svar på tråden Sluta vila på dagen hur?