• dison

Någon som fått sömnmedel till sitt barn?

Håller på med ett skolarbete om sömnproblem hos små barn och jag har försökt ta reda på vilka mediciner som kan vara aktuella och om det överhuvudtaget skrivs ut några till små barn. Känner bara till en mamma som fick Tavegyl till sonen för att han skulle sova bättre. Vore tacksam för era erfarenheter.

• Svar på tråden Någon som fått sömnmedel till sitt barn?
  • Nichth

används inte tavegyl vid allergiska besvär? har för mig att jag fick det mot allergi...

• mamma till L

Jag har fått tavegyl mot allergier.... Nog för att man kan bli trött av det... men jag kan inte tänka mig att man använder det som sömnmedel.

• Nichth

nej jag håller med verkar konstigt om man skulle använda det som sömnmedel...

• HumDis

Man kan visst få Tavegyl utskrivet till barn för sömnproblem trots att det i grund och botten är en allergimedicin. Fast då är det ju en biverkan av medicinen som är själva meningen med förskrivningen.

• nina80

Usch vad hemskt att försöka "droga" barnen på det sättet. Jag vet att man förr i tiden skrev ut mycket starkare grejer till de stackars barnen...

• Nichth

okej då har jag lärt mig nåt nytt idag

• Andrés mamma

Min mamma fick till mig när jag var liten - vet inte vilken sort det var dock, men kraftigt lugnande medel.....Jag är då född -68, så förhoppningsvis har dom slutat med det.

• HumDis

Tavegyl är betydligt "snällare" än de mediciner som skrevs ut för 30-40 år sedan och brukar sällan ge några biverkningar av det grövre slaget. Det är definitivt inte frågan om att man försöker droga ner barnet utan bara att få det lite tröttare. För vissa familjer kan det vara enda utvägen för att få lite struktur i tillvaron så jag tycker man skall respektera de som blir tvungna att ta till detta och inte kalla det för att "droga" barnen.

• Dee

Men tänk er in i en situation där ni har ett barn som aldrig sover... och ni ska upp och jobba på dagarna för annars går inte ert liv runt... då kanske man inte har nått val.
    Vet att min sambo fick lugnande när han var liten (70-talet) pga att han är tvilling och de sov aldrig. Deras mamma hatade att ge dem medicinen men hade verkligen inget val.
    Men jag håller verkligen med er om att det är bra att starkare prylar inte finns i samma utsträckning.

• nina80

Dee, mamman visste alltså innerst inne att det var fel. Men sånt kan ju inte förekomma idag, eller?

• Dee

nina80, inte sagt att det var fel.... bara en annan vinkel att se det hela ifrån...

• solrosen74

Jag har fått sömnmedel till min son för han var vaken typ minst 15 gånger per natt från han var tre månader tills han var 4 år. jag var som en zombie han var trött jämt så det var sista och enda utvägen när vi provat allt annat. Kan säga att jag var helt desperat trött då.

• Carråå

Det är verkligen fruktansvärt men Theralendroppar skrivs ut till små barn. Används även som ångestdämpande medel, sedativum och vid alkoholavgiftning. Har själv provat detta som ångestdämpande och man blir heeelt knockad. Undrar då hur ett litet barn känner sig? Varför inte prova SHN-kuren eller ngn annan metod? Det finns alltid en annan lösning än att ge sitt barn sömnmedicin!

• solrosen74

Nej carråå det finns inte alltid en annan lösning.

• nina80

solrosen74 - jag är inte ute efter att kritisera dig men har du provat t ex SHN-kuren?

• solrosen74

jag hade provat allt varenda sömnmetoden som finns, ja nån kanske ja missa men men. jag använde sömnmedlet fyra gånger sen så sov han och jag så det var ddet verkligen värt.Efter så lång tid utan sömn.

• dison

Tack för alla svar!

solrosen74: din berättelse stämmer med kurslitteraturen! Sömnmedel bör användas så kort tid som möjligt (max en vecka) men kan ändå på den korta tiden bryta ett dåligt sömnmönster.

Svar på tråden Någon som fått sömnmedel till sitt barn?