• Anonym (undrar)

Arbete efter operation

Har operart min fot hallux valgus. Det har varit 6 veckor i en speciell sko dygnet runt.

Ska nu börja jobba imorgon. Skulle idag prova sko men får inte på mig någon har även klippt lite i en sko.

Men det är stopp.  Ringde sjukvårdsupplysningen eftersom det är stängt på avdelningen idag.  Ska ta kontakt med mottagningen imorgon om jag kanske behöver specialsko ett tag och taxi resor innan min fot mår bättre.
    Meddelade min chef att det skulle vara svårt att komma imorgon.
    Blev helt tokig och menade att detta inte var ok att jag kom på att jag inte kunde komma osv. Förklarade för henne att jag inte har fått gå i några skor tidigare.

Har haft stora problem och smärta under denna tid.
    Min fot gillade inte att bli opererad.
    Så imorgon får jag gå i min sko som jag har haft under 6 veckor till jag får någon sko som passar.
    För att behålla jobbet.

• Svar på tråden Arbete efter operation
  • Fjärilslarv

Vad har du fått för rehabilitering?
    Att skorna inte passar är inget konstigt, när jag började använda ortopediska fotbäddar så fick jag köpa nya skor helt, de passade inte alls.

• Anonym (hallux)

Grattis till operationen som ändå verkar ha varit lyckad! Trist med chefens reaktion, men denne lugnar väl ned sig när du löst problemet. Jag köpte ett par träskor som jag kunde använda (ett nummer för stora) och ett par foppatofflor fungerade också bra, men det var på sommarhalvåret. Kolla om det fungerar med en billigare gymnastiksko kan lösa ditt problem, men då kanske du får köpa två par i olika storlekar (och slänga en vänster- och en högersko, eller i varje fall den ena av det större paret såvida du inte tänkt att operera den andra foten också, senare, ofta har man ju problem med båda fötterna).

• Anonym (...)

Hmm, förstår din chefs reaktion angående att du helt plötsligt meddelar att du inte kommer, vilket hon har räknat med... Om jag förßtår problemet rätt så har du tidigare inte fått gå i någon annan sko än specialskon, och nu kommer du inte i någon annan sko...? Vad har du för typ av jobb? Behöver du gå mycket på jobbet? Har du vanliga skor eller arbetsskor? Kan du klämma ner fötterna i några skor bara för att ta dig till och från jobbet? Eller sätt en plastpåse över specialskon och åk dit med det... Har du ett kontorsjobb kan du kanske gå i tofflor på jobbet, eller så? Jag fick för några år sedan rejäla skavsår på fötterna, typ köttsår... Jag tog smärtstillande, tryckte i fötterna i ett par skor och sedan gick jag i tofflor inne på kontoret. Mjuka tofflor med gosedjur, som ändå var rejält slitna. Fick många roliga kommentarer från kollegorna, men det funkade identifiera exakt vad som är problemen med att jobba, och försök hitta lösningar på dessa problem.

• Anonym (undrar)
    Anonym (...) skrev 2014-01-06 16:16:34 följande:
    Hmm, förstår din chefs reaktion angående att du helt plötsligt meddelar att du inte kommer, vilket hon har räknat med... Om jag förßtår problemet rätt så har du tidigare inte fått gå i någon annan sko än specialskon, och nu kommer du inte i någon annan sko...? Vad har du för typ av jobb? Behöver du gå mycket på jobbet? Har du vanliga skor eller arbetsskor? Kan du klämma ner fötterna i några skor bara för att ta dig till och från jobbet? Eller sätt en plastpåse över specialskon och åk dit med det... Har du ett kontorsjobb kan du kanske gå i tofflor på jobbet, eller så? Jag fick för några år sedan rejäla skavsår på fötterna, typ köttsår... Jag tog smärtstillande, tryckte i fötterna i ett par skor och sedan gick jag i tofflor inne på kontoret. Mjuka tofflor med gosedjur, som ändå var rejält slitna. Fick många roliga kommentarer från kollegorna, men det funkade identifiera exakt vad som är problemen med att jobba, och försök hitta lösningar på dessa problem.

Jag frågade efter operationen flera gånger hur det är med skor efter operationen. Det kan vara svårt fick jag veta. Har provat att klippa sönder ett par skor men det fungerar inte heller. Det som är svårt nu är att det är kallt ute, men som tur är inte snö ännu.
    Jag kan förstå att min chef tror att jag skall komma men nu är det så att jag inte precis springer runt som vanligt.
    Så imorgon får jag gå till jobbet i min specialsko, tyvärr.
  • Anonym (undrar)
    Fjärilslarv skrev 2014-01-06 15:39:33 följande:
    Vad har du fått för rehabilitering?
    Att skorna inte passar är inget konstigt, när jag började använda ortopediska fotbäddar så fick jag köpa nya skor helt, de passade inte alls.

Ska till sjukgymnast på fredag. Så jag får väl gå i special skon ute till dess och hoppas att det inte snöar.
  • Fjärilslarv
    Anonym (undrar) skrev 2014-01-06 16:26:35 följande:

Ska till sjukgymnast på fredag. Så jag får väl gå i special skon ute till dess och hoppas att det inte snöar.
    men rehabilitering ska ju påbörjas direkt efter operation...
  • Anonym (hallux)

Om det snöar får du väl låna en sko från någon bekant som har större skonummer. Ser lite udda ut med olika skor förstås, men de flesta har väl sett det mesta och förundras nog inte, särskilt inte om du dessutom kommer med kryckor.

• Fjärilslarv

men ts det är inte ovanligt att kläder/skor som man har haft innan en operation inte passar efter en operation.

• Anonym (undrar)
    Fjärilslarv skrev 2014-01-06 16:28:11 följande:
    men rehabilitering ska ju påbörjas direkt efter operation...

Efter den operation jag gjorde så är det ett besök efter 3 veckor och 6 veckor hos sjukgymnast inget annat.
  • Fjärilslarv
    Anonym (undrar) skrev 2014-01-06 16:31:48 följande:

Efter den operation jag gjorde så är det ett besök efter 3 veckor och 6 veckor hos sjukgymnast inget annat.
    okej, men det är nog meningen att du ska rehabträna med en sjukgymnast efter det också, rehabträning kan ju ta ett par månader.
  • Anonym (hallux)

Jag fick inte heller någon särskild "rehabilitering" efter min operation, det är bara att " gå på " vad jag förstår. Det är det som är rehabiliteringen. 

• Fjärilslarv
    Anonym (hallux) skrev 2014-01-06 16:34:27 följande:
    Jag fick inte heller någon särskild "rehabilitering" efter min operation, det är bara att " gå på " vad jag förstår. Det är det som är rehabiliteringen. 
    oj det var en dålig rehabilitering.
Svar på tråden Arbete efter operation