• Anonym (stor skillnad)

Hur mycket ska ni betala till CSN i år?

Förra året betalade jag sammanlagt 6 eller 7 tusen till CSN, detta år ska jag betala 13.500 eller något, det är ju det dubbla! Vad jag förstår det som går de inte på inkomst utan hur mycket man har kvar på lånet och så räknar de ut något, och mitt lån ligger på 115.000 kronor. Började ta lån 2008 (och tog i 2 år).

Vad får ni andra betala i år? Brukar summan gå upp så mycket?

• Svar på tråden Hur mycket ska ni betala till CSN i år?
  • Anonym (va)

Summan brukar ju gå nedåt.... inte uppåt.... eller??

• kaffeamanda

Min avbetalning har ökat i takt med att min inkomst ökat, har inte tänkt så mycket på det faktiskt. Ju snabbare man betalar desto snabbare blir man ju av med skiten. Sista året för mig nu sen slipper jag csn!

• Emmeliina

Avbetalningen till CSN ökar för varje år, antar att de räknar med att du tjänar mer för varje år som går eller nåt. Gå in och kolla på din avbetalningsplan så ser du hur mycket du kommer betala varje år. Finns inne på dina sidor på CSN.

• kvinnan03

Mitt går neråt men jag har inte så mycket kvar till CSN

• Anonym (stor skillnad)

Såhär står det på csn.se;

Hur mycket du ska betala tillbaka varje år beror bland annat på

hur stor skuld du har hur länge du ska betala på ditt lån hur hög räntan är. Regeringen fastställer räntan varje år. Den beräknas på ett genomsnitt av statens upplåningskostnad under de senaste tre åren.

Dessutom beräknas det belopp du ska betala till CSN för ett år (årsbeloppet) på ett uppräkningstal på högst två procent per år. Om räntan höjs eller sänks förändras också uppräkningstalet.

Vi räknar alltså ut hur mycket du ska betala utifrån en speciell annuitetsformel. Det innebär att årsbeloppet i regel ökar år för år.

Det står ingenting om en persons inkomst och betalningen har ju ökat med det dubbla! Då borde jag ju nästa år få betala runt 20.000... och jag har ingen värstinginkomst.

• Tablettask

Det beror ju på vilken slags lån man har, jag har de halvgamla där man betalar fyra procent av inkomsten. Jag ska betala ca 1800 i år, 1200 kr mer än förra året. Min skuld minskar rätt bra, låner kommer vara avbetalt om 10 år om inget negativt händer med min inkomst. 

• Limalie

6 kr mer i månaden än förra året. Va inte mkt det höjdes inte

• Philippa

Jag har kollat mitt lån nu och jag har fått 100 kr lägre än förra året.

Tycker du ska ringa CSN imorgon, nåt måste ha blivit fel!

• zizuna

Hur ser man hur mycket jag ska betala in detta året?

Jag betalade av hela års avgiften förra året på 3000kr men sen dess har jag blivit arbetslös och lever på 3500kr i mån men antar att man får då ansöka om lägre års avgift. Men som sagt vart kan jag se min års avgift. Fick mail från csn idag men kunde bara se totalskulden.

• Philippa
    zizuna skrev 2014-01-06 18:18:51 följande:
    Hur ser man hur mycket jag ska betala in detta året?
    Jag betalade av hela års avgiften förra året på 3000kr men sen dess har jag blivit arbetslös och lever på 3500kr i mån men antar att man får då ansöka om lägre års avgift. Men som sagt vart kan jag se min års avgift. Fick mail från csn idag men kunde bara se totalskulden.

Logga in på deras hemsida med din kod eller e-leg.
  • Anonym (sdfuyghja)

Jag betalar nästan 20000,- i år. Jag har en riktigt klumpig skuld på över 300000,- som jag nog aldrig kommer att bli av med. Jag tog lån både före och efter reglerna ändrades så min återbetalningsplan är alltid tvådelat: en OK summa för den del som togs då reglerna var 4% på årsinkomsten, sen en stor ful summa på det som tagits därefter....jag har återbetalningen på autogiro och ser det som oundviklig skatt, inte som ett lån:-/

Vi har det ju ändå hur bra som helst i det här landet med gratis universitetsutbildningar och fördelaktiga lånevillkor, så jag klagar inte. Önskar bara jag planerat studierna lite bättre och gjort allt i ett svep istället, då hade det varit billigare nu

• Tablettask
    Anonym (sdfuyghja) skrev 2014-01-06 19:01:02 följande:
    Jag betalar nästan 20000,- i år. Jag har en riktigt klumpig skuld på över 300000,- som jag nog aldrig kommer att bli av med. Jag tog lån både före och efter reglerna ändrades så min återbetalningsplan är alltid tvådelat: en OK summa för den del som togs då reglerna var 4% på årsinkomsten, sen en stor ful summa på det som tagits därefter....jag har återbetalningen på autogiro och ser det som oundviklig skatt, inte som ett lån:-/

Vi har det ju ändå hur bra som helst i det här landet med gratis universitetsutbildningar och fördelaktiga lånevillkor, så jag klagar inte. Önskar bara jag planerat studierna lite bättre och gjort allt i ett svep istället, då hade det varit billigare nu
    Hur mycket har du på varje lån då? Jag hade 50.000 kr i de nya lånen, det såg jag till att betala av snabbt, nu håller jag på med de gamla.. CSN erbjöd gentilt att skriva om allt till nya lån men det hoppade jag över, det lät som en dålig deal. 
  • Anonym (stor skillnad)
    Anonym (sdfuyghja) skrev 2014-01-06 19:01:02 följande:

Men varför känner du sådan uppgivenhet över ditt lån? Det är stort, absolut, men självklart kommer du kunna betala tillbaka det. Har du stora utgifter som gör att du känner att det kommer dröja ut på tiden med lånet?
  • Anonym (Katja)
    Anonym (stor skillnad) skrev 2014-01-06 20:13:41 följande:
    Men varför känner du sådan uppgivenhet över ditt lån? Det är stort, absolut, men självklart kommer du kunna betala tillbaka det. Har du stora utgifter som gör att du känner att det kommer dröja ut på tiden med lånet?

Jag hade 500 000kr i lån nät jag började betala tillbaka men det är ju bara att betala.. Långsamt men säkert försvinner det. Nu betalar jag dock en massa extra varje år så snart är jag skuldfri. Dock kan vi med så stora lån vara glada över den extremt låga räntan..
  • Anonym (Katja)

Ska f ö betala runt 7000kr i år (tror det va 11 000kr i fjol) men jag följer aldrig deras plan, betalar mer om möjlighet finns.

• Bellie

26 000 betalade jag förra året. Har inte kollat årets summa än.

• Anonym (..)

Suck, dags för den ångesten också :(

• Anonym (mer i år)

Kollade häromdagen och jag får betala mer i år, men minns inte hur mycket, tror cirka 250 mer i månaden. Jag har lån i två olika system för det ändrades under tiden jag pluggade. Totalt kommer jag betala drygt 1500 i månaden i år. Min totalskuld är runt 300 000, urk!

Svar på tråden Hur mycket ska ni betala till CSN i år?