• education

Finaste vita porslinet?

Är på jakt efter lite finare vita tallrikar att ha till vardags men samtidigt kunna duka lite finare med vid behov. Kanske kombinera med porslin från Mateus etc. Var hittar man SNYGGA, vita tallrikar?! Köper alla sitt porslin på IKEA?

• Svar på tråden Finaste vita porslinet?
  • LillaJag06

Skulle jag också vilja veta. Vi är ute efter ett vackert vitt porslin som håller år efter år.

Lägger gärna en slant extra men vi vet inte riktigt vilket vi ska köpa.

Inget ikeaskit!

• Stokke

Gå och titta hos ex: Cervera.
    Jag älskar de djupa, blir extra fint när man lägger upp maten i mitten av tallriken.

Jag blandar upp porslinet med annat porslin beroende på tillfälle.
    Ex: Mon Amie, Matteus, Berså eller några fina glas.

• EllisBell

Både Rosenthal och Villeroy & Bosh har fina vita serier.

• education

Tack för tipsen!! Har kollat in samtliga :)

Rosenthals Jade var ju riktigt fin, den kan definitivt vara något även om det är svårt att se på bilder på hemsidor bara, måste nog se i verkligheten också.

Jag har tänkt som du Stokke, att man kanske kan blanda upp en enkel vit servis med exempelvis Mateus salladstallrikar och uppläggningsfat exempelvis. Vad har du från mateus-serien?? Och ett par andra frågor: hur har Jade hållit sig, blir den inte repig lätt och så? Använder ni den till vardags? Maskindisk? Micro? :) Har du tallrikarna med upphöjd kant i runt om eller vanliga släta? :) många frågor!

Swedish grace var också riktigt fin!!

• Stokke

Vi har vårt till vardags i köket, vi har modellen med en bräm på.
    Den allra största är en underläggstallrik. Sen har vi den mera vanliga mat tallriken. De djupa tallrikarna är jätte fina att ställa på de platta.
    Jag älskar den som heter pasta (riktiga restaurang tallrikar).
    Jag kör allt i maskinen.

En trist tisdag blir så mycket roligare med fint porslin :)

Jag har precis köpt nya glas till köket, jag valde Iitalas Essence. Super fint ihop.

• Stokke

Jag blandar upp det med ostronskålarna (jätte bra till frukost) ifrån Matteus.
    Sen gillar jag fina uppläggningsfat.

Jag har även en hel del ifrån Le Creuset.
    Tycket de passar jätte bra till jade.

Allt beror på tillfälle. Om jag har tjejmiddag hemma på sommaren blir det en del rosa, lila komplement till, skålar blommor. Har har nyårsmiddag blir allt i vitt och sen min serie ifrån intermezzo.

• education

Stokke, du har bra smak!! :D kollar jag på grejerna du nämner så är det precis det jag söker.

• Stokke

Nu har vi köpt på oss så att vi har 10st stora platta, 10st mindre platta, 10st stora djupa och 10st mindre djupa. Kvar att köpa är 10st assietter.
    Vi har även köpt, Iitalas champangeskål. Kan med fördel användas till champange, förrätt eller efterrätt. Vatten glas ifrån ittala.
    Ska även köpa karafferna.

Jag letar fina koppar, jag har bestämt mig för att köpa 4st mon Amie de stora muggarna. 4 assietter och 4 skålar.

Har du bestämt dig?

Svar på tråden Finaste vita porslinet?