• Bumselina

Mensvärk utan mens, Mirena hormonspiral!

Hej alla på familjeliv! Jag är en tjej på snart 21 år som just nu lider av en väldig mensvärk. För 2 1/2 år sedan satte jag in en mirena hormonspiral och allt har fungerat toppen tills nu. Jag har en typisk molande, knipande mensvärk.. Problemet är bara att jag inte har mens! Jag hade ägglossning för en vecka sedan och min mens är beräknad till den 11/1. Jag är alltså mitt emellan ägglossning och mens. Är det någon som har upplevt samma symptom? Jag blir galen snart! Ipren, alvedon, voltaren.. Inget hjälper och jag viker mig dubbel av smärta snart.. Jag var hos gynmottagningen i fredags. Gjorde ett VUL och läkaren kunde inte se något specifikt förutom några små vätskefyllda cystor på äggstockarna. Dock va dom så små att hon inte trodde att det skulle kunna vara orsaken till smärtan. Även spiralen satt på plats. Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Mensvärk utan mens, Mirena hormonspiral!
  • Anonym (va)

Har du ägglossning OCH mens med hormonspiral?? Jag har hormonspiral och har varken ÄL eller mens....

• maddelin

Jag har med ägglossning o mens. Även om jag blöder väldigt lite. Läste någonstans att det är bara 25% av de som sätter in hormonspiral som blir helt utan mens. Men det får massa värk när jag har ägglossning, tyvärr. Trodde spiralen skulle ta bort det.

• Bumselina

Jag känner också av min ägglossning lätt. Har nästan mer ont då än vid mens. Väldigt konstigt att få så här ont helt plötsligt! Har fungerat felfritt fram till nu :)

• jag7

När jag var 23, innan barn hade jag en hormonspiral. Den funkade kanon i 2 år sen började jag få hemska kramper och smärta. Läkarna sa att det absolut inte kunde vara spiralen, men tillslut valde jag att ta ut den. Smärtorna försvann direkt. Vet inte vad som gick fel men något var det. Satte in en ny efter barn nummer 2 och då inga problem.

• Anonym (Nästan samma)

Har också mirena hormon sedan nästan ett år tillbaka. Får en mens på 1-2 dagar i månaden men har mensvärk fram och tillbaka hela tiden och det har vart så några månader nu. Inte så illa värk som du (jag har iofs fött tre barn om det gör skillnad på smärttröskeln) men undrar ju lite varför. Pratade med flera bm på olika ställen innan jag valde att sätta in min och dom alla lovordade spiralen till skyarna.

• Anonym (Cysta?)

När jag hade haft min Hormonspiral i ett år ungefär så fick jag helt plötsligt en kväll fruktansvärda kramper i magen. Kändes som när förlossningen med sonen startade. Hade intervallsmärtor ungefär var 5e minut, därimellan molade det kraftigt. Slutade med att jag åkte in till gynakuten efter tre timmar. De här hemma funderade då på att ringa ambulans när de såg mig. Väl där höll smärtan i sig ca 2 timmar till innan det klingade av. Fick aldrig träffat någon läkare som undersökte mig men barnmorskan jag fick prata med sa att det lät på mig som att jag haft en cysta som brustit. Hon sa att det var ofarligt men kan göra fruktansvärt ont. Kan tillägga att jag tillhör de där 25% som blir blödningsfria, så jag vet inte vart i cykeln jag befann mig.

• Bumselina

Jag hade samma problem i mars 2013.. Då var jag också på gynmott och gjorde ett VUL.. Då konstaterades samma sak, cystor på äggstockarna. Även fast dom bara va någon centimeter nu så kan dom kanske göra väldigt ont om de också går sönder? Har haft "mensvärk" till och från sedan i onsdags.. Tillslut blir man väldigt utmattad..

Svar på tråden Mensvärk utan mens, Mirena hormonspiral!