• Alina86

Någon mer med Hyperemesis? Jag står inte ut :(

Hej är ny här. Känner att jag måste skriva av mig. Jag är i vecka 9e och har mått fruktansvärt dåligt sen v5. Har fått diagnosen Hyperemesis. Har legat inne med dropp en vecka utan minsta förbättring. Har testat lergigan,lergigan comp,pimperan supp,ondansetron men inget hjälper. Jag har inte kunnat äta alls på 2 vec , innan dess åt jag bara frukt. Försöker jag äta kommer det upp innan jag svalt. Dricka funkar endast lite citron fanta men kommer upp snabbt. Firade nyår på sjukhusgolvet kräkandes. När jag låg inne på gynakuten med dropp pratade de knappt med mig . Jag hade extrem ångest sov inget på nätterna och ville bara dö. Nu måste jag in igen imorgon då jag inte kissat på tre dagar och svimmar när jag reser mig. Kan inte göra annat än att ligga ner. Kan inte se på tv lr läsa lr något annat. Det här inlägget tar all min kraft. Hur ska jag klara detta? Hur överlever man utan att kunna äta? Jag håller på att gå under. Har gått ner 9kilo och jag var smal redan innan. Medicin och dropp funkar inte. Att va inlaggd mår jag t.o.m ännu sämre av. Många är jätte okunniga och säger bara att jag måste äta. Kräks galla 15gr per dag så har konstanr ont i halsen och magen. Hur överlever man detta? Känner mig så maktlös och värdelös. Kan inte duscha borsta håret eller tänderna. Min hy har blivit extremt torr och sårig i ansiktet och på ryggen. Finns det nån annan hjälp att be om? Nån annan som har detta nu? Hittade bara äldre trådar. Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon mer med Hyperemesis? Jag står inte ut :(
  • Alina86

Försökte göra radavatånd men lyckades tydligen inte :/ ber om ursäkt för rörig text.

• RosaGrisen

Usch jag lider med dig! Jag går just nu igenom min andra grav med hyperemesis. Har dock fått må bättre den här gången då lergigan comp fungerar väldigt bra på mig. Förra graviditeten mådde jag illa till v 22-23 ungefär. Gick ner ett par kilo och ingen medicin fungerade. Jag kunde bara drick Loka under den tiden det var som värst. Jag spydde innan jag åt, medan jag åt och efter jag åt och ibland fick man behålla lite av maten. Jag sov större delen av dygnet när det var som värst för att få tiden att försvinna. Kände också att jag inte fick något stöd på sjukhuset och många gånger övervägde jag abort... Men Der blir bättre! Hoppas du får må bättre snart!

• didine

Lider med dig. Jag drabbas av hyperemesis för tredje gången. Det blev värre för varje ny graviditet. Jag förstår hur tufft du har det. Jag är i vecka 20 och det är lite bättre fast jag ligger hela dagarna. Mina tips är att undvika alla lukter tyvärr är det folk runt omkring som inte fattar. Blev inlagt nästa hela oktober med dropp o medeciner. Vissa sjuksköterskor som hade parfym på sig gjorde mig galen. Jag påpekade att det störde mig men några envisades o kom till mig dag efter dag med parfym på sig..... Tips är att isolera sig från matlukt ett rum ex sovrummet o låta nån annan /maken komma med mat som du har lust till till dig. Köp ketonsticka på apotek så har du koll när det är dags för dropp på sjukhus. Försök att få stöd av andra. Akupunktur, öppna fönster, korta besök av vänner när du och om du orkar. Stå på dig även när du är som svagast på sjukhuset o vägra acceptera vissa kommentarer som en sjuksköterska som sade till mig att detta "är lite psykiskt"! Jag tyckte att de yngre sjuköterskor o doktorer hade bättre kunskaper om hyperemesis o därför gav bättre stöd tips o vård! Håll ut. Jag vet hur det känns. Du kommer att vara den du var innan efter födelsen. Detta är tufft o du är värd all stöd i världen. Kramar

• didine

Ps: jag gick ner 10 kilo. Kännde precus som du. Fram till vecka 14:var det som värst. Nu måste jag äta lergigan comp en gång om dag. Men i oktober var det både odansetron o lergigan o primoeran..... Jag blev sååå förstoppad av odansetron o fick efter en tid värsta huvudvärk av det. Det var schönt då jag kunde sluta mef odansetron men det får du känna själv. Försök att gå på akupunktur när du kommer orka det. Du kan få det ibland på sjukhuset. Fråga. Lycka till!

• Carolaiine

Känner så igen mig i dig.. Orkar inte skriva något längre just nu, men jag lider med dig! Är i v 12 nu och har haft problem sen v 5. Doktorn imorgon igen för fortsatt sjukskrivning. Vet inte hur jag ska orka ta mig dit bara. Sambon jobbar så syrran ska försöka få liv i mig och köra mig dit. Jobbigt det här, känns varje dag som att "nu orkar jag inte mer!" Till på köpet förstoppad, och har en sån sjujäkla huvudvärk så jag står knappt ut.

Kram till er andra!

• Treblir4

Jag har skrivit i någon annan tråd om illamående men skriver här också. Jag mådde som du och åt lergigan comp utan större framgång men provade det 3 ggr om dagen ihop med akupunktur 2-3 ggr i veckan och detta hjälpte mig något enormt mycket. Akupunktur fick jag hos min barnmorska. Påpeka att du vill prova, vissa blir hjälpta andra inte. Det tar någon vecka innan det har effekt men kan säga att utan detta vet jag inte hur jag hade stått ut. Kunde till och med börja äta mindre portioner mat. Mitt illamående släppte helt i v 37 nu med andra och 32 med första. Men det gick ändå genomlida så länge eftersom akupunktur i kombination med lergigan comp hade så bra effekt.

• Helenasojörgens

Men fy Alina. Jag har mått precis som du i min andra graviditet! Spydde konstant inget fick ja behålla:( blev inlagd två dygn o d e inget o jämföra med dig!!! Usch lider med dig. Detta är min tredje graviditet o än så länge spytt 2 gg bara.. Äter regelbundet annars kommer spy känslan:(. Vecka 7 nu! Styrka till dig!!!!!! Tänkte oxå på abort hela tiden för d va tufft o må så!!!!! Bara låg o låg

• Carolaiine

Jag blev inlagd på sjukhus idag efter besök på akuten.. Ska få vätska vi dropp nu ett par dagar. Hoppas på snabb bättring så att jag får komma hem snart.... V 13 idag. "Bara" 27 veckor kvar...

Kram till er andra som kämpar!

• xEma

Hoppar in i denna tråden. Är i v 11 och har de senaste två veckorna åkt fram och tillbaka till sjukhuset för dropp. Har mått/mår uselt sen v 4, jul och nyår gick i ett töcken som jag tvingade mig genomlida. Känner så igen mig i det ni skriver. Det värsta är nog ändå "den förbjudna känslan/tanken" att man nästan önskar att man inte var gravid. Den tanken har slagit mig när jag mår som sämst. Bland annat när sonen på 2,5 står och klappar mig på ryggen när jag hulkar i toaletten. Och alla som kommer med tips och råd som hjälper alla. NEJ det hjälper inte mig. Hattigt skrivet men med kast av illamående varannan mening blir det så. Styrkekramar till alla med HG där ute!

• Alina86

Hej

Tack för era svar {#emotions_dlg.flower}

Ska kolla upp akupunktur och även köpa ketonstickor. 

Har inte varit inne här och läst på länge pga att jag mått så fruktansvärt dåligt.
    Kändes jätte skönt att ha fått svar från fler som förstår och vet hur det är, även om jag absolut inte önskar någon annan detta helvete.

Blev inlagd i 3veckor, de sa att jag var det värsta "fallet" dem haft :/ Fick vätskedropp och näringsdropp på nätterna. Ondansetron intravenöst 3 gånger om dagen. Men det blev inte bättre.
    Efter att ha pratat med flera läkare kom de fram till att vi skulle testa en kortison kur prednisolon. Fick en väldigt hög dos första dagarna, och det blev bättre! Jag slutade kräkas lika mycket och efter några dagar kunde jag till och med börja äta lite. Nu håller jag på och trappar ner på  prednisolon eftersom jag inte får äta de under en längre period, meningen är att jag ska sluta helt om en vecka. Jag har redan börjat må sämre och kräks mer igen och illamåendet har kommit tillbaka.  Äter även ondansetron 3gr om dagen , blir extremt förstoppad och huvudvärk men har inget val :(

Är det någon som har erfarenhet av  prednisolon under graviditet? Läkaren säger att det finns risk att jag får diabetes vid längre användning tex och att jag inte får äta den mer efter detta.  Jag vet bara inte hur jag ska klara mig om det blir lika illa igen för jag kräktes 40-50gr om dagen, svart galla tillslut och låg och krampade kved dygnet runt. Svimmade om jag ens försökte stå upp, kunde inte gå på toaletten och inte ens röra mig .

Jag vill inte skada barnet och jag vet att mediciner inte är bra men jag överlever inte utan, på riktigt. 
    Känner mig som världens sämsta människa pga alla mediciner men vad ska man annars göra ? :(

Åh hur ska man klara detta?! Är bara i vecka 13.

Hur mår ni andra? Hur går det för er? Vilka mediciner äter ni nu? 

Svar på tråden Någon mer med Hyperemesis? Jag står inte ut :(