• Anonym

Hur förhindra hårsäcksinflammation efter rakning?

Jag får väldigt lätt hårsäcksinflammation när jag har rakat mig där nere och undrar om någon har något tips på vad som kan hjälpa? Har provat olika hyvlar och använder alltid nya men det hjälper inte. Vill inte vaxa om det nu skulle vara nå bättre.

• Svar på tråden Hur förhindra hårsäcksinflammation efter rakning?
  • Anonym (skrubba)

Finns speciell salva man kan köpa annars är det att peela huden, skrubba den.
    Vaxning ger också inåtväxta hårstrån likadant med epilering. Skrubba, skrubba och skrubba helt enkelt...

• Surpuppan

Vaxning ger mig fler inväxta hår än rakning. Det enda som funkat på mig är att så fort jag kommer ur duschen stryka handdesinfektion över grenen och insidan av låren. Svider som f-n men funkar. Akta så du inte får gel i muffen bara. Börjar det klia efter någon dag så torrborstar jag mig.

• camillas1985

Vad skrubbar ni med =)?
    Har testat handdesinfektion och minns bara att det gjorde om som fan inte hur resultatet blev =).

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Surpuppan

Jag har köpt en loofahandske.

• Anonym

Vad är skrubbningen bra för egentligen? Tar den bort bakterier och smuts eller?

• Anonym (Kli)

Det här vill jag mä få svar på. Bra fråga !!!' :)

• Surpuppan

Skrubbningen tar bort döda hudceller som stänger in hårstråna.

• Anonym

Okej så nu är det bara ut och leta skrubbhandske då =). Tack för era tips.

Den där salvan man kunde köpa finns den på apoteket eller? Är den nå antibaktriell men kanske svider mindre än handdesinfektion?

• Anonym

Menar du att ha på när man rakar eller efteråt?

• Anonym (RFSU)

Jag tror att RFSU har en lotion som ska motverka röda prickar efter intimrakning! Har inte testat den själv men tror att jag sett den på Apoteket :)

• Anonym

Får gå ner och fråga dom någon dag.

• dimi

För mig funkar det mycket bättre sen jag smörjer in med makens Post shave healer från Clinique. Prova!

• Anonym

Nu har jag ingen karl längre men har testat raklödder förut för män blev inge bättre =/.

• Estee

Exfoliering av huden (peeling/skrubb) ca. 2ggr/v. förebygger inväxta hårstrån-döda hudceller blockerar inte vägen och håret kan växa ut. Det är aktuellt några dagar efter vaxning inte direkt efteråt eftersom huden är då skadad och känslig. I 1-3 dgr ska man varken bada i varmt/klorerat vatten eller sola det behandlade området. Hårsäcksinflammation (follikulit) direkt efter hårbortyagning beror på den rubbning av balansen hos hudens naturliga bakterie- och svampflora som uppstår vid hårborttagning (inte nödvändigtvis på dålig hygien men är din rakhyvel verkligen ren?). Då kan nämligen andra bakterier och svamp trivas (speciellt i varm och fuktig miljö), föröka sig och orsaka inflammation. Jag har vaxat jättemånga kunder (med ca. 4-6 veckors mellanrum vaxar man sig) och en enda har haft bekymmer med follikuliter efter vaxning. Rakning ger avsevärt sämre resultat och är mer påfrestande för huden om den utförs ofta (ja, man väntar inte 4 v.) . Även järnbrist och undernäring kan öka risken för follikulit, samt orena kläder. Alltså: om inflammation uppstår kort efter hårborttagning behandlas den med klorhexidin lösning eller antibiotika salva, ev. antibiotika invärtes; om inflammationen uppstår p.g.a. hår som växer inåt ska du exfoliera huden regelbundet.

Svar på tråden Hur förhindra hårsäcksinflammation efter rakning?