• Sammet

    IVF Riga, hur går det till i praktiken?

    Jag har försökt hitta bra trådar här, men de flesta verkar handla om ÄD.
    Jag planerar ett IVF i Riga till våren, för sekundä infertilitet. Första kom naturligt just innan vi skulle få landstingsivf.
    Men doktorn tycker att eftersom det inte finns tid att chansa på den turen igen.

    Alltså, lite frågor :)

    Vad behöver jag?

    Av det jag läst gissar jag att jag behöver en samarbetsvillig doktor här som kan skriva ut recept för högkostnadsskydd på medicinerna , provtagningar och koller innan ivf-et.
    Förslag i Stockholmsområdet mottages tacksamt.

    Sen en klinik- jag lutar åt EGV. Nån som vet om de gör akupunktur om man önskar det?

    Hur många resor dit behöver man göra för ett IVF med egna ägg?

    Har letat efter en blogg eller så som kunde ge mig lite känsla för hur proceduren att ta sig till Riga och IVFa går till, fällor att undvika
    (hittade just en tråd med tips att de brukade vilja ha Mycoplasma o Ureaplasma test, hade aldrig hört talas om det.)

    Hoppas på napp här :)

  • Svar på tråden IVF Riga, hur går det till i praktiken?
  • Jag är bara jag

    Har du passerat 42-43 som är gränsen för privat IVF i Sverige är chansen inte hög att lyckas utomlands heller. Mycket större chans då med ÄD. Är du under 42 kan du ju lika gärna göra IVF här eller möjligen i Danmark där man får vara 45.

  • Sammet

    Jag är 39, min tanke med Riga är att det kostar 15000 där mot runt 30000 i Sverige,
    även med båt o så går man plus.
    Jag får 2 försök mot vad ett kostar här, så det blir fler chanser.

  • Jag är bara jag

    Ja,det är ju nåt,men inte ens 10 gratis IVF:er skulle få mig att åka båt... Kräks  Dessutom är det ju betydligt enklare och snabbare att göra IVF i Sverige,men åk ni vart ni vill. Glad Har du kollat andra kliniker också? AVA är ju värstingklinikerna bland klinikerna vad gäller pris och det numera obligatoriska psykologutlåtandet.

  • isadora81

    Om ni kan göra avdrag på lönen så blir det ju inte så dyrt i Sverige heller. Det är inte så lätt att hitta en läkare som skriver ut läkemedel på högkostnadskortet för behandling utomlands. Men lycka till! Hoppas det ordnar sig!

  • Sammet

    Arbetsgivare är tämligen griniga på avdraget, varken min eller makens går med på avdrag.

    AVA, tja, fastnade mer för den andra.

    Få väl se om jag hittar nån läkare. 

  • Salacka

    Hej, jag har en ny erfarenhet ? jag provade behandling i Lettland. Det kändes lite riskabelt, men jag hade tur. Vänners vänner tipsade mig Skrattande Kliniken iVF Riga ser bra ut, alla var vänliga och tog kontakt med mig på en gång. Och de har kostnadsfria konferenser ? det var toppen, jag kunde fråga och diskutera många saker innan (tro mig, jag hade många frågor och tvivel ?Flört) Och hotellet ligger i byggnaden bredvid, om du plötsligt beslutar dig för att stanna. Min undersöknings- och behandlingsplan från Dr. Fodina (hon gjorde för övrigt stort intryck på mig!) tog endast en dag, nu väntar jag på mina perioder ? så jag hoppas att allt kommer att gå bra den här gången!!! Jag håller tummarna!

  • nypan78
    Salacka skrev 2018-01-30 12:08:21 följande:

    Hej, jag har en ny erfarenhet ? jag provade behandling i Lettland. Det kändes lite riskabelt, men jag hade tur. Vänners vänner tipsade mig  Kliniken iVF Riga ser bra ut, alla var vänliga och tog kontakt med mig på en gång. Och de har kostnadsfria konferenser ? det var toppen, jag kunde fråga och diskutera många saker innan (tro mig, jag hade många frågor och tvivel ?) Och hotellet ligger i byggnaden bredvid, om du plötsligt beslutar dig för att stanna. Min undersöknings- och behandlingsplan från Dr. Fodina (hon gjorde för övrigt stort intryck på mig!) tog endast en dag, nu väntar jag på mina perioder ? så jag hoppas att allt kommer att gå bra den här gången!!! Jag håller tummarna!


    Ska du göra ÄD? Stort lycka till!
  • Salacka

    Förresten... jag har läst någonstans här om en del felkommunikation på iVF Riga Obestämd - vet inte, min koordinator Jelena svarar mig ASAP... Glad

Svar på tråden IVF Riga, hur går det till i praktiken?