• Anonym

Vad göra åt hemorrjder som inte försvinner?

Jag har sedan ca 4,5 år tillbaka haft hemorrojer och jag mår väldigt dåligt av det. Har inga problem av dom inge ont eller så utan det är på den psykiska biten jag mår dåligt. Jag är jätte rädd att det ska synas eller kännas vid sex och det har verkligen hindrat mig. Har precis lämnat ett långt förhållande och kände mig verkligen hindrad i sexet där och känner att det kommer hindra mig ännu mer om jag skulle träffa en ny. Vad kan man göra? Är enda alternativet att ta bort dom genom kirurgi efter så här lång tid? Vill verkligen inte lägga upp mig hos läkaren.

• Svar på tråden Vad göra åt hemorrjder som inte försvinner?
  • Anonym

Kan tillägga också att det kom under min första graviditet (har tre barn) om det spelar någon roll.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Tyvärr är det enda alternativet om du vill bli av med dem att gå till läkaren. Hen kommer avgöra om det räcker att snörpa åt dem med gummiband eller om kirurgi krävs. Lycka till

• Anonym

Hmm snörpa åt med gummiband? Ska de ramla bort av sig själva då?

• Aleksandra Barnmorska

Ingreppet görs polikliniskt och förutsätter ingen bedövning. Hemorrojderna snörs åt med hjälp av gummiband, som appliceras med ett speciellt instrument. Vanligtvis behandlas 2-3 hemorrojder per gång. Vid behov upprepas behandlingen om ca 4 veckor. Efter gummibands appliceringen kan det uppträda en lindrig smärta eller fyllnadskänsla, detta kan kännas i ett par dagar efter åtgärden. Hemorrojderna skrumpnar och faller av efter 5-10 dygn, då kan en liten blödning förekomma. Vid behov mot smärta kan ni använda apotekets receptfria mediciner. Åtgärden inverkar inte på aktiviteter i det dagliga livet.

• Anonym

Hade verkligen hoppats på ett ja det finns en salva på apoteket svar men förstod nästan att jag inte skulle få det =). Är en väldigt privat person eller hur man ska säga bara tanken på att någon ska greja mig i baken känns jätte jobbig =(. Vet dock att jag måste göra det för att kunna slappna av vid framtida intima situationer.

Tack för ditt svar.

Svar på tråden Vad göra åt hemorrjder som inte försvinner?