Det tråkiga och svåra är ju att man aldrig får veta om det embryona som slutat utvecklas eller om det är så att de inte kunnat fästa. I USA kan man tydligen få det analyserat ibland, men det görs inte i Sverige.
Här är några tips:
- Är det femdagars embryon du fått tillbaka? I så fall bör de ju ha bildat blastocyter och då vet man ju att de i alla fall utvecklas så långt, men eftersom du skriver att ni inte fått något till frysen så låter det lite som att det kanske är lite sämre kvalitet trots allt.
- Assisted Hatching (AH) är när man gör ett litet hål/skada på "skalet" på ägget så att det kan "kläckas" lättare. Jag tror dock att det saknas studier på om detta verkligen hjälper.
- Precis som misseire var inne på så finns det en (ganska ny?) teori om att man genom att rispa livmodern skulle göra den mer mottaglig för den främmande kropp som embryot är (om jag förstått det rätt, ingen expert på just det). Oklart hur ofta man gör det eller om det hjälper.
- Om din kille inte redan äter kosttillskott (eller har bra koll på sitt näringsintag) så få honom att börja med det. Kliniken kan trots allt bara se vissa saker när det gäller spermierna, och de kan inte se hur "bra" de är. Zink är ett måste för killar, likaså bör han äta folsyra. Det finns även de som rekommenderar arginin och andra aminosyror. Googla, för det finns bra och lätta tabeller med information om vad man bör prova.
- Det tar cirka tre månader för ägg/spermier att bildas, så om man ändrar något behöver man lite tålamod.
- Min upplevelse av vården i Sverige och det intryck jag får av andra är att de rätt sällan går till botten med orsaken, de försöker hellre bara vidare med samma sak. Vi fick aldrig någon fråga om vår diet, det gjordes inga prover på eventuella näringsbrister etc etc. Det pratades heller inte någonting om alternativa metoder, förrän vi hade försökt väldigt många gånger utan att lyckas. Därför är det smart att läsa på själv och skaffa sig en egen uppfattning.
- Akupunktur kan hjälpa - både för att få bättre ägg och för att göra det lättare för dem att fästa. Många IVF-klniker erbjuder akupunktur i samband med tillbakaföringen.
- Läs på om kosttillskott/näringsämnen. Det är en djungel och vad som kan hjälpa just dig/er beror helt på hur ni mår i övrigt, men kolla upp det. Vissa saker sägs hjälpa just för att få äggen att fästa, andra för att ge bättre kvalitet på äggen.
- Om du inte redan gör det så skriv en dagbok varje dag över hur du mår. Några korta rader bara för att veta om du t.ex. känner dig förkyld vissa dagar i månaden, att din ÄL är regelbunden och allt sådant. Efter ett tag kan du se ett mönster som kan vara värdefullt.
- Se över er diet och livsstil. Det låter kanske drastiskt, men med tanke på hur mycket tid, kraft och pengar man lägger på att försöka skaffa barn så är det ju egentligen ganska logisk att försöka optimera chanserna. Börja med att utesluta koffein, alkohol och tobak, försök gå över till ekologisk mat och rensa ut plasten hemma, samt se över alla hygienprodukter. Det är mycket, mycket kemikalier i vår vardag och vissa av dem påverkar fertiliteten. Åtgärderna är ju för övrigt bra även för hälsan i allmänhet, så det är ju bara en bonus.
Vi provade massor innan vi blev gravida, och jag har börjat blogga lite om alla de tips jag stötte på längs vägen (vissa bättre än andra och tyvärr inga mirakelkurer, men man får prova sig fram). Än är bloggen ny, men det blir mer och mer.
Lycka till!!!