• brokig

Skulle ni gå ner 10-15 000 i lön per månad för ett nytt jobb?

Jag har en högre befattning inom näringslivet med rätt så bra lön (inga fantasisummor, utan strax över brytpunkten för statlig skatt) som kräver många resor och tid borta från hemmet. Under det senaste året har jag nästan inte träffat mina barn i veckorna vilket gjort situationen jobbig för min man och min egen relation till barnen blivit dålig. Jag kan tyvärr inte jobba deltid (företaget tillsätter ingen på resterande del av min tjänst och kräver att arbetet blir gjort) och har svårt att finna likvärdiga jobb utan resor på min bostadsort. Däremot har jag hittat ett par enklare jobb inom samma bransch men med uppskattningsvis 10-15k lägre lön före skatt per månad. Vi skulle klara det ekonomiskt med nuvarande boende, däremot drömmer vi lite om hus och då känns det tajtare.

Skulle ni kasta bort de pengarna och byta jobb för mer tid med familjen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni gå ner 10-15 000 i lön per månad för ett nytt jobb?
  • Dina08

Det finns tydligen undersökningar där man frågat folk på dödsbädden vad de ångrar. Ingen sa att de skulle ha jobbat mer, men många att de skulle ha spenderat mera tid med familjen. Så tänk mer långsiktigt, vad vill du lämna efter dig?

• Mrs Green

Ja, om det nya jobbet kändes helt ok skulle jag göra det (jag är i ungefär samma sits och har tänkt i samma banor). Men jag skulle inte göra det för ett jobb som jag inte trivs med, man tillbringar ju ändå mycket tid där, även om det ska bli mindre tid än nu. 

• brokig
    Dina08 skrev 2014-01-06 22:03:28 följande:
    Det finns tydligen undersökningar där man frågat folk på dödsbädden vad de ångrar. Ingen sa att de skulle ha jobbat mer, men många att de skulle ha spenderat mera tid med familjen. Så tänk mer långsiktigt, vad vill du lämna efter dig?

Typ, är mina barn värda 10-15k per månad? Såklart. Men man vill ju kunna ha råd att göra saker med dem och bo bra etc. o
  • Ooops

Självklart..tid med familjen är mkt viktigare än pengar. Om tom relationen med dina barn blivit kass, vad finns det då att fundera över? Pengar/familj....vad är viktigast!?

• brokig

Jag är nog rädd att inte trivas i en sån tjänst. Jag är utpräglad arbetsnarkoman och funderar på om det är jag och inte jobbet som håller mig kvar i sådan omfattning.

• Ooops

Samtidigt så måste ju familjen gå först. Om ni ändå får så ni klarar er så hade jag inte tvekat. .

• Lindsey Egot the only one

Jag bytte jobb inte att det handlade om 10-15 tusen kronor utan 3000kr från usk på äldreboende till usk på en förskola för att ta hand om ett cp skadat barn. Jag har aldrig ångrat mig en sekund att byta bort helger och kvällar mot dagtid och att även få vara en del av det barnets liv gav mig så oändligt mycket mer. Det var värt varenda tusenlapp att få vara mer med min familj men ändå få vara med detta barn och se hur ett barn på 3 år som inte har en kommunikation som kan kommunicera när barnet börjar i förskoleklass. Jag grät första gången barnet visade med laserpenna på bliss kartan

Jag Tycker om Assistent L. Jag var faktiskt tvungen att gå ut och gråta av lycka och även läraren grät av lycka. Det var ett halleluja moment!

• Aniiee

Jag har gjort det. Gick från fast lön på 27 efter skatt till grundlön 9 efter skatt + provision på det, maxlönen jag kan komma upp i är ungefär 30 efter skatt, med det händer nästan aldrig. Snittar på ungefär 20-22. Så... been there, done that.

Jag jobbar MER nu än förut, rent i timmar. Men jag har mycket flexiblare arbete och arbetstider, och bra mycket mindre stress. Saknar mitt gamla yrke, dock, så en vacker dag går jag tillbaka dit.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Majsan70

Japp skulle jag och har jag gjort. 2009 lämnade jag mitt gamla jobb och gick ner 13000 i månaden. Jag hade ett jättebra jobb, men jag lämnade för ett annat bra jobb som jag hellre ville göra. 

• Gladskit

Jag gick ner i lön och semester när jag bytte jobb senast. Men hade jag stannat, gått ner 10-15% i tid för att få ihop vardagen hemma samt köpt SL-kort med skattade pengar så hade skillnaden inte blivit så jättestor. Alltså tyckte jag att det var värt det. Nu har jag cykelavstånd så jag sparar många timmar pendlingstid i veckan plus att jag finns nära skolan när det är samtal och för hämtning/lämning mm.
    Visst, jag ligger på samma lön nu som för fyra år sen ungefär, jag som hade lyckats så bra lönemässigt tyckte jag
    Men det spelar faktiskt inte så jättestor roll i slutändan, det finns andra värden i livet.

• modsey

ja om vi hade råd så skulle jag det

Svar på tråden Skulle ni gå ner 10-15 000 i lön per månad för ett nytt jobb?