• Anonym (Preggo)

6 månaders arbete innan BF.

Hej,

Hur ska jag kunna bevisa för Försäkringskassan att mitt syfte var att arbeta mer än 6 månader innan beräknad födsel men att jag pga av graviditet bara hinner komma upp i 5 månader innan BF?

På er hemsida står det att arbete som beräknas pågå 6 månader ligger till grund för SGI. Hur vill ni att man styrker sina uppgifter?

• Svar på tråden 6 månaders arbete innan BF.
  • Försäkringskassan

Hej!

Det beror helt på hur din anställning ser ut. För att få föräldrapenningen enligt din årsinkomst ska du ha arbetat 8 månader utan avbrott, när det gäller din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) så fastställer vi SGI:n efter att du arbetat 6 månader eller längre.

Har du ett tidsbegränsat arbete så är din avsikt att arbeta hela tiden ut, att du får barn påverkar inte avsikten. Skulle barnet inte fötts så hade du arbetat.

När du skickat in moderskapsintyget till oss, intyget får du av din barnmorska, skickar vi ut en förfrågan om inkomst som du ska lämna till din arbetsgivare. 
    Arbetsgivaren fyller i förfrågan, på så sätt får vi besked om din inkomst, årsarbetstid och även anställningstiden.

Hälsningar
    Carl, handläggare

• Anonym (Preggo)

Tack för snabbt svar. Du tar upp tidsbegränsat arbete/kontrakt. Är det samma regler vid tillsvidareanställning eftersom avsikten är att arbeta många år framöver fast jag bara "hinner" komma upp i 5 månader innan BF?

Mvh

Svar på tråden 6 månaders arbete innan BF.