• MarranDRD

Lågt TSH + lågt T4 och hyposymtom

Hej!
    Nu börjar jag snart bli tokig på allt det här, som 20-åring ska man inte må så här dåligt. 

Jag har lågt T4 (10 som lägst om jag inte minns fel) men ett TSH på 0,5 och har i princip alla hyposymptom som finns. Frågan är bara varför TSH inte har stigit? Har fått levaxin utskrivet för att hjälpa sköldkörteln och fick en jättestor effekt första veckan. Jag blev hur pigg och glad som helst och i princip alla symptom försvann på ett kick. Men sen har det avtagit tyvärr. Så kanske var det inte helt rätt ändå...

Värst just nu är tröttheten, myxödem och att huden är torr och bränner, precis som när man bränt sig i solen, vilket är skitjobbigt. Tappar massa hår gör jag också... 

Vad tror ni? Känns inte som klockren hypotyreos va?

• Svar på tråden Lågt TSH + lågt T4 och hyposymtom
  • Ele

Jag har "bara" erfarenhet av hashimoto's, så den typen av hypotyreos du har är jag inte bekant med själv. Dock är det sällsynt att ha central hypotyreos, som kännetecknas av att hypofysen inte ger tillräckligt med signal till sköldkörteln för att den ska arbeta rätt, och denna typen kännetecknas just av lågt eller normalt TSH, med sänkt fritt T4. Sen har jag för mig att det finns vissa tillfälliga tillstånd som kan orsaka en sådan reaktion, men att det inte ens är nästan lika vanligt som NTI - Non-Thyroid Illness, som då ökar TSH men inte påverkar fritt T4. 

När det gäller effekt så är det väldigt vanligt med levaxin att man får effekt, även tom hypersymtom, för att kroppen sedan vänjer in sig och hamnar i balans igen. Därför blir man oftast bättre ngn vecka in på behandling/dosökning, för att sedan bli sämre igen. Det innebär bara att man får öka dosen, med stöd av prover förstås. Tar du regelbundna prover, eller vad är upplägget? 

Jag skulle anta att man måste medicinera i stil med för Graves (hypertyreos med TRAK), där TSH inte får vara vägledande utan det är fritt T4 och fritt T3 som får vägleda doseringen. Jag antar att man även får anpassa efter måendet, då det är olika från patient till patient när man mår bra. 

• MarranDRD
    Ele skrev 2014-01-08 10:53:27 följande:
    Jag har "bara" erfarenhet av hashimoto's, så den typen av hypotyreos du har är jag inte bekant med själv. Dock är det sällsynt att ha central hypotyreos, som kännetecknas av att hypofysen inte ger tillräckligt med signal till sköldkörteln för att den ska arbeta rätt, och denna typen kännetecknas just av lågt eller normalt TSH, med sänkt fritt T4. Sen har jag för mig att det finns vissa tillfälliga tillstånd som kan orsaka en sådan reaktion, men att det inte ens är nästan lika vanligt som NTI - Non-Thyroid Illness, som då ökar TSH men inte påverkar fritt T4. 

När det gäller effekt så är det väldigt vanligt med levaxin att man får effekt, även tom hypersymtom, för att kroppen sedan vänjer in sig och hamnar i balans igen. Därför blir man oftast bättre ngn vecka in på behandling/dosökning, för att sedan bli sämre igen. Det innebär bara att man får öka dosen, med stöd av prover förstås. Tar du regelbundna prover, eller vad är upplägget? 

Jag skulle anta att man måste medicinera i stil med för Graves (hypertyreos med TRAK), där TSH inte får vara vägledande utan det är fritt T4 och fritt T3 som får vägleda doseringen. Jag antar att man även får anpassa efter måendet, då det är olika från patient till patient när man mår bra. 
    TACK för ditt svar!!
    Jag mådde som sagt jättebra och nu 2 månader in på behandlingen känns det precis som innan, kanske till och med lite värre... Äter 100 mikrogram Levaxin/ dag men det som jag funderar på är om det kan vara binjurarna som inte riktigt orkar med... Svarar man inte sämre på levaxinet då? 100 är ju vad jag förstår ingen jätteliten dos. Tappar dessutom ännu mer hår nu än innan :(

Vårdcentralen ville inte ens ge mig levaxin pga TSH som enligt dem var för lågt. Min nuvarande läkare är privat och ganska svår att få tag på. Jag tog prover efter tre veckor och då sa han att det såg bättre ut, men jag mådde såååå himla dåligt då. Huvudvärk, deppig och jättetrött. T4 hade stigit sa han och låg mycket bättre men TSH vet jag inget om, formodligen pressat mot 0. Ska be om kopia nästa gång! 

Vet bara inte hur jag ska gå vidare, såhär vill jag ju inte må längre!!! 
Svar på tråden Lågt TSH + lågt T4 och hyposymtom