• Anonym (Arbetslös)

Hjälp med mitt CV!

Hej, jag är en kvinna i 20-års åldern som är extremt trött på att vara arbetslös, jag skickar in ansökningar till höger och vänster utan att få några svar. Har varit arbetslös i ett par år nu, ända sedan studenten.
    Jag undrar om det är något fel på mitt CV, så jag kopierar in det här (lite redigerat) och hoppas att någon kan tala om för mig vad jag gör så fel?
    Jobben jag söker är alltså i butik, städ, McDonalds och endel IT-jobb.
    Inför varje ansökan så skriver jag ett personligt brev.
    Jag drar mig mycket inför att besöka och lämna över CV i person eftersom jag läst inlägg från många butikschefer som tycker att det är skitjobbigt att det kommer folk stup i kvarten och stör.
    Jag känner ingen här där jag bor och kan inte få jobb på den vägen heller.

*Namn, efternamn*

*Födelsedatum*

Hittepåvägen 50

100 00 Hittepå

E-mail: *****

Tel: ******

CV

Utbildning

2013-01 – 2013-06             *Namn på medecinsk kurs* (15hp) Distans LTU

2013-01 – 2013-06              *Namn på psykologikurs* (15hp) Distans Högskolan Kristianstad

2009 – 2012                        IT-programmet, John Bauer Gymnasiet *Stad*

Arbetslivserfarenhet

2013-08 – 2013-12 Produktionspersonal Brevterminal

Arbetet går ut på att under högt tempo jobba med maskinell och manuell sortering av paket och brev.

2013-01 Arbetsledare

Kort uppdrag under inventeringar av ÖB-butiker runt om i landet. Mina uppgifter här har varit att sätta ihop arbetsscheman och förmedla information mellan *** och konsulter, samt att vara med och inventera.

2012-06 – 2012-08 Marknadsförsäljare

Sommarjobb som säljare av godis på marknader. Arbetsuppgifterna var bland annat att plocka upp varor snyggt och hantera kassan.

2012-04 – 2012-06 Praktik i blomsterbutik

Praktik i en blomsterbutik. Mina arbetsuppgifter var att göra blomsterarrangemang, hjälpa till i kassan samt ta emot beställningar i butiken, på internet och via telefonsamtal.

2012-01 Inventerare

Kort uppdrag där jag inventerade ÖB-butiker, arbetsuppgifterna var här att räkna varor.

2011-03 – 2011-11 Praktik Hyrfilmsbutik

Praktik i en hyrfilmsbutik/internetcafé. Jag hade som uppgift att sköta kassan, ta emot kunder samt kundsamtal och fylla på hyllor med varor och reparera datorer både med hårdvara och mjukvara.

Språkkunskaper

Svenska Modersmål

Engelska Flytande

Datorkunskaper

Microsoft Office, Excel, Power Point, Word

Övrigt

Innehar körkort B

Referenser

Lämnas gärna på begäran.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 08:16
    Lägger in ett typiskt personligt brev också. Det jag bifogar gäller en tjänst på ett IT-företag som jag vet anställer oerfarna, outbildade ungdomar.

Hej! Jag heter ***, är **år och jag tänkte att jag skulle skicka in en ansökan till er då jag är väldigt intresserad av att jobba hos er på ****.
    Jag har en IT-utbildning från gymnasiet där jag fått goda kunskaper inom service. Som ni kan se i mitt CV så har jag en del erfarenhet av att jobba med hårdvara från min praktik på Hyrfilmsbutik och därifrån har jag lärt mig att vara noggrann och stresstålig, jag har också väldigt bra kunskaper i ESD-säkerhet härifrån. Jag fick också erfarenhet av att ta hand om kunder både i person och över telefon. Från min utbildning tar jag med mig kunskaper om såväl hårdvara som mjukvara.

Utifrån mina arbetserfarenheter och min utbildning kan jag medföra följande kompetenser till ert företag
    ? Ett bra sinne för service
    ? Ett stresståligt sinne som klarar att ha många bollar i luften
    ? Noggrannhet och effektivitet

Jag ser mig själv som en person som är lätt att kommunicera och samarbeta med, jag fungerar bra både i grupp och självständigt. Jag är en ambitiös person som vågar ta för mig och alltid försöker göra mitt bästa. Jag tycker att en bra arbetare ska kunna jobba både noggrant och effektivt och det är något jag alltid strävar mot att göra när jag arbetar.

Jag hoppas att mitt brev har väckt intresse hos er och jag ser fram emot ett samtal från er om ni känner att jag passar in på er profil.

Med vänliga hälsningar

Förnamn, efternamn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 08:20
    Har nu fått arbete :)
  • Svar på tråden Hjälp med mitt CV!
  • Anonym (Z)

Det är ju personliga brevet som är det mest intressanta som avgör inte detta cv det är intetsägande om man inte ha brevet med, så var är det?

• Anonym (Maria)

Det ser väl bra ut! Ungefär som mitt och det är "godkänt" av jag vet inte hur många handledare och coacher. Jag får dock heller inga jobb, så jag tror att det här med ansökningshandlingar är lite överreklamerat. Vet inte hur man ska göra för att få jobb idag, faktiskt.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-07 08:09:43 följande:
    Det är ju personliga brevet som är det mest intressanta som avgör inte detta cv det är intetsägande om man inte ha brevet med, så var är det?
    Har lagt in ett personligt brev i trådstarten nu.
  • Anonym (Z)

Ser bra ut jag hade gjort en del små förändringar i första och sista meningen men beror på att jag ör mer rakt på. Sök på tids nog får du ett

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-07 08:31:11 följande:
    Ser bra ut jag hade gjort en del små förändringar i första och sista meningen men beror på att jag ör mer rakt på. Sök på tids nog får du ett
    Jag har varit arbetslös i flera ÅR!
    Hur i fasiken går man tillväga?!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2014-01-07 08:33:38 följande:
    Jag har varit arbetslös i flera ÅR! Hur i fasiken går man tillväga?!

Ja och alla de i fas 3 har varit det upp mot 7-10 år många med toppen cv+brev fäller bara att hålla ut
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-07 08:40:24 följande:

Ja och alla de i fas 3 har varit det upp mot 7-10 år många med toppen cv+brev fäller bara att hålla ut
    Visst, men det går ju inte direkt att leva på att "hålla ut"..
  • Anonym (förslag)

Mitt förslag är att skriva mer vad du gjorde på de olika jobben och vad du presterat och genomfört.
    Har du hjälpt ett företag spara pengar? Har du kommit på något som gjort att företaget genererat mer pengar? Vad gjorde du på de tidigare jobben som utmärkte just dig?
    Exempel: "Uppdaterade procedur x vilket sparade företaget y i tid och z i pengar varje månad."
    Lycka till!

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (förslag) skrev 2014-01-07 09:11:03 följande:
    Mitt förslag är att skriva mer vad du gjorde på de olika jobben och vad du presterat och genomfört.
    Har du hjälpt ett företag spara pengar? Har du kommit på något som gjort att företaget genererat mer pengar? Vad gjorde du på de tidigare jobben som utmärkte just dig?
    Exempel: "Uppdaterade procedur x vilket sparade företaget y i tid och z i pengar varje månad."
    Lycka till!
    Eftersom jag bara varit så kort tid på mina arbetsplatser så har man ju inte direkt gjort något sådant..
  • Anonym (gaddad)

För många korta anställningar kan ligga en i fatet. Ser ut som att man inte fick fortsätta. Kanske talar emot?

En väninna skickade in ett CV med över 20 olika arbeten hon haft. Det ser inte förtroendeingivande ut. Dessutom inom massa olika områden; hundvakt, skolkök, personlig assistent, budbil, receptionist, etc. Hon är fortfarande arbetslös trots it-utbildning på SU. Arbetslös i många år nu.

Hennes personliga brev är för personligt. Hon vägrar dessutom ändra i CV och pb....

Svar på tråden Hjälp med mitt CV!