• Chasingdreams

Någon annan som har svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?

Jag och sambon har aktivt försökt ge vår son ett syskon sen i maj. Denna månad blir vårt 10:e försök. Ägglossningar har troligen skett de flesta månaderna, men inget plus har dykt upp. Med sonen blev jag gravid på första försöket. Jag kan inte låta bli att undra om det är mitt akuta kejsarsnitt som gör att det tar tid denna gång. Någon annan i samma situation?

• Svar på tråden Någon annan som har svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?
  • Philippa

Jag har aldrig hört att ett kejsarsnitt skulle försämra chanserna till en graviditet.

• Chasingdreams

Det står lite olika på nätet. Vissa studier antyder att det kan vara upp mot 30% som är infertila efter kejsarsnitt. Jag mailade 1177 och fick svar av en gynekolog som angav att det var ca 5% risk för infertilitet, men att man inte visste säkert.
    Jag hoppas såklart att det inte har med snittet att göra, men samtidigt är det ju den enda förändring som jag vet om... Men det kan ju finnas andra orsaker till att det dröjer och att försöket med sonen bara var väldigt rätt i sin timing.

• Cogito ergo sum

Kan vara att du är äldre, har ändrade hormonnivåer efter första barnet osv. Jag fick med snitt och det tog 7 månader med andra och första var på första försöket. Tog äl test i 6 månader..sket i det sedan för vi skulle på sem och blev gravid strax innan. Med andra ord..när vi slutade försöka så kom det.

• AAS10

jag har hört att det är en viss risk att det tar längre tid efter ett KS, men det stämde inte för mig, vi lyckades på andra försöket...

• Chasingdreams

Kul att det tog sig för dig...
    Jag har också tänkt på att det är något med hormonerna eftersom jag på det första försöket med sonen hade vad jag tror var en "super ägglossning": så ont att jag knappt kunde stå dagarna före och på själva ägglossningsdagen kom en liten blödning. Den typ av ägglossninssmärta har jag inte haft närheten av sen sonen föddes och ingen äl-blödning har heller skett.
    Visst är jag tre år äldre men "bara" 29... Normallånga cykler även om längden varierar från 26-30 dagar.
    Jag hoppas ju att det tar sig inom ett år, men annars får vi se vad gynutredning visar.

• Cogito ergo sum
    Chasingdreams skrev 2014-01-08 08:21:18 följande:
    Kul att det tog sig för dig...
    Jag har också tänkt på att det är något med hormonerna eftersom jag på det första försöket med sonen hade vad jag tror var en "super ägglossning": så ont att jag knappt kunde stå dagarna före och på själva ägglossningsdagen kom en liten blödning. Den typ av ägglossninssmärta har jag inte haft närheten av sen sonen föddes och ingen äl-blödning har heller skett.
    Visst är jag tre år äldre men "bara" 29... Normallånga cykler även om längden varierar från 26-30 dagar.
    Jag hoppas ju att det tar sig inom ett år, men annars får vi se vad gynutredning visar.
    Om du har försökt i 10 mån så behöver du inte vänta ett år utan kontakta gyn och be dem kolla dina hormoner för säkerhets skull.  Jag själv var jätteorolig för sekundär barnlöshet men som sagt det ordnade sig annars hade vi själva kollat upp det efter våran sem. Jag hoppas det tar sig snart för dig och att det inte är något.
    Lycka till.
  • Chasingdreams

Tack! Det hoppas jag också :). Tyvärr finns det ingen privat gyn i närheten som jag kontakta (den närmsta är 3 timmar bort) och fertilitetsmottagningen på sjukhuset kräver att man har försökt i ett år. Så jag måste vänta och väntan gör ju en galen...

• Mariana 580

Vi har samma problem här. (dock en ny karl)
    Min son är 11 år.
    Försökt över ett år och nu ska vi på utredning :/
    Jag har läst (vilket är dumt ibland) att för vissa kvinnor kan det bli svårare med tanke på ärrvävnad osv. men det är inte vanligt.
    Infektioner i livmodern kan oxå ställa till det, vilket jag fick efter KS och när jag sedan fick en spiral insatt blev det oxå infektion.

Svar på tråden Någon annan som har svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?