• Anonym (Dator)

När behöver barn en egen dator?

Redan i mellanstadiet tyckte jag att mina tonåringar behövde var sin egen dator eftersom de då började göra skolarbeten med datorns hjälp. 

Nu går ju datoranvändandet ner ännu mer i åldrarna och jag undrar när ni tycker att barnen faktiskt behöver en egen dator? Alltså inte bara för att det är roligt utan att det finns ett behov.

• Svar på tråden När behöver barn en egen dator?
  • Anonym (En mamma)

Våra döttrar fick en varsin dator i julklapp nu, dom är sex år. Men vi tycker det är bra om de lär sig hur man använder en dator så tidigt som möjligt. Jag vet inte om vi var dumma som gav dem datorer så tidigt, det visar sig väl...

• La Lola

En egen dator för behov?
    Aldrig så länge det finns en i hemmet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (datoranvändare)

Jag tycker att man kan ge barnen egen dator när dom är runt 6 år men man måste vara riktigt uppmärksam som förälder så man inte låter dom lägga ut nakenbilder på sig själv och blir utnyttjade. Man måste även hålla koll på deras egna ton till varandra i chattkoneversationer. Tyvärr känns det som det mesta gått ner i åldrarna och gjorde förra året ett eget experiment på att skaffa kamrat eller något annat och utge mig för att vara en liten flicka. Fick en drös med mail av äldre män och när jag sedan kollade upp dom visade det sig att många av dom var över 40+

Så låt dom ha sina datorer, sätt en timer på internet och ha vissa speltider så är det nog inga problem :)

• nymedlem

Vid 6 års ålder tycker jag. Min son fick en egen först när han var 8 år, men det är för att jag inte hade råd tidigare än så. Innan dess använde han min från 3-4 års ålder.

• CeeJay

VA? Egen dator vid 6 års ålder?

I skolan börjar dom använda dator så smått, i utbildningssyfte i 3:an tror jag och jag har inte ens en tanke på att man "borde/måste" skaffa egen dator i hemmet... det finns ju i skolan och ska finnas där om det är någon form av krav.

Mina barn är 9,5 och 8 år och det dröjer länge innan dom får en EGEN dator (dom har ju dock tillgång till våra i hemmet).

• Waldo

Vår dotter fick sin första dator som 3 åring.

Men hon är också drillad av sin far som är datatekniker och är själv på väg mot en högskoleutbildning inom den sektorn till hösten
    Det har alltså varit ett medvetet val från vår sida

• nymedlem

Jag tycker det är bra att min son övar på sin dator så mycket som möjligt eftersom det gynnar honom i framtiden, så ja - jag ser det som ett behov och inte enbart som nöje.
    Med "så mycket som möjligt" menar jag inte att han ska sitta framför datorn dygnets alla vakna timmar, att vara ute och röra på sig är självklart också jätteviktigt.

Idag är sonen 12 år och duktigare på datorer än jag är, då är jag ändå en flitig och van dataanvändare både på fritid och i jobbet.

Jag har dessutom lärt honom fingerställning på tangentbordet så han skriver utan att titta ner utan på skärmen. Detta är han ensam om att kunna i hans klass.

• leexxii

Aldrig eller när de kan köpa sej en egen, att det finns en i hemmet räcker bra, ser ingen anledning till att barn ska lära sej datorer så tidigt.

• Daniel12

8 års ålder tycker jag är lagom.

• Anonym (datoranvändare)
    leexxii skrev 2014-01-07 12:51:49 följande:
    Aldrig eller när de kan köpa sej en egen, att det finns en i hemmet räcker bra, ser ingen anledning till att barn ska lära sej datorer så tidigt.
    Det utvecklar barnen i deras språkutveckling? Alla barn är inte motoriskt redo för att börja skriva med penna och papper när dom är 6-7 och då kan en dator vara ett kul alternativ att kunna kreativt skriva utan att bråka med finmotoriken. Sen kan dom lära sig andra språk riktigt bra och hitt vänner från hela världen och lära sig om andra människors kulturer och språk. Sånt fick jag göra som ung och fick åka ut i Europa och sova över hos min brevvän och hon hos mig och det var sjukt häftigt.
Svar på tråden När behöver barn en egen dator?