• Anonym (Tjock)

Varför står jag still i vikt? Oförklarlig viktuppgång...

2012 vägde jag 55kg. 

Sedan dess har jag sakta men säkert gått upp i vikt. ca 2 kg i månaden.

Till en början minskade jag portionerna, drog ner på socker, och började motionera mer. - Gick fortfarande upp vikt stadigt 2 kg i månaden.

Prövade shape up körde ca 800kcal och ingen träning. Gick inte ner ett gram.. Så slutade efter en månad.

Jag testade efter det LCHF - Men gick upp i vikt. härdade ut i 3 månader.. Men gick in i ketos för fort och stank ammoniak  och fick en fruktansvärd avsmak för kött och fett.. Aldrig mer.

Jag köper en crosstrainer hemma som jag springer på dagligen ca 40-50 min... Går upp i vikt.

Efter det vart jag vegetarian mycket grönsaker. fullkornspasta, råris, potatis och mycket sallad och grönt. - Går fortfarande upp 2 kg i vikt per månad..... 

Jag tränade då varje dag, men efter 6 månaders träning varje dag sa kroppen ifrån och jag har fått minska min träning. Jag var så rädd att sluta träna för jag var rädd att gå upp i vikt mer om jag slutade.

Fick sluta med laktos produkter för jag fick så ont i magen. och efter det har det blivit bättre i magen.

Träffade läkare på vårdcentralen som gick igenom min kost, min träning, och vi tog prover för alla hormoner som tex sköldkörteln osv. Men alla värden var perfekta, Ingen vitaminbrist eller b12 brist trots att jag fortfarande är vegetarian (Äter dock ägg)...Ingen diabetes, inget genetiskt..

Jag tränar numera 3 timmar i veckan styrkepass och cardio. Mån, ons, fredag. (Ökar jag träningen går träningen sämre och jag blir trött, så det är inte ett alternativ) Jag har ökat mina styrkepass till tyngre vikter än tidigare och ändå inge mer resultat än mer muskler.. Men jag vill ju också kunna minska i vikt och kunna ha kläder!

Jag äter 3 mål om dagen. Frukost- lunch- middag. Och inget efter klockan 18. Jag dricker endast vatten och svart kaffe. Jag äter inget godis,läsk,frukt. Inga övriga kalorier från något,

Jag äter ca 1500 kalorier om dagen. Alltså 500 per måltid ca.

Jag har prövat mer kalorier som mellan 2000-2800 kcal just för att jag tränar men jag går upp i vikt på en gång, Jag har även gett det en månad eller 2. Men då går jag upp för fort och går ner till 1500 kalorier om dagen igen.

Nu 2014 väger jag 73,6kg. Jag har pendlat mellan 72-78kg i 6 månader men jag går inte ner.

Någon som kan, vet något, hört något? Har något tips av något slag?

• Svar på tråden Varför står jag still i vikt? Oförklarlig viktuppgång...
  • Anonym (på utredning)

Har de utrett PCOS?
    Hur är kortisolnivårerna?
    Antar att de redan kollat sköldkörteln?

Jag är lite i "samma sits".. 20 kg på ett år.

Hos mig har de utrett:
    Cushing syndrom (har för höga kortisolnivåer, men utredningen visade bara att jag inte hade cushing)
    Pcos, utebliven mens efter uttag av hormonspiral
    Sköldkörtelnivåer - ser bra ut

Nu väntar magnetröntgen av huvudet för mig :/

Jag har lärt mig en sak: STÅ PÅ DIG och KRÄV UTREDNING!
    Sjukvården är hopplös.....

• Anonym (Tjock)
    Anonym (på utredning) skrev 2014-01-07 17:51:29 följande:
    Har de utrett PCOS? Hur är kortisolnivårerna? Antar att de redan kollat sköldkörteln? Jag är lite i "samma sits".. 20 kg på ett år. Hos mig har de utrett: Cushing syndrom (har för höga kortisolnivåer, men utredningen visade bara att jag inte hade cushing) Pcos, utebliven mens efter uttag av hormonspiral Sköldkörtelnivåer - ser bra ut Nu väntar magnetröntgen av huvudet för mig :/ Jag har lärt mig en sak: STÅ PÅ DIG och KRÄV UTREDNING! Sjukvården är hopplös.....

Hur mår du då? Får du någon hjälp? Dom har kollat kortisol nivåerna som var helt utan anmärkning.. Pcos har jag nog inte.. Då jag har regelbunden mens och ägglossning och jag har barn. Eller kan man ha det ändå?
  • Anonym (Nofun)

Har dessvärre inget råd att ge dig eftersom du verkar ha testat allt och du dessutom verkar leva väldigt hälsosamt. Vill bara säga att jag hoppas att du får hjälp och hittar orsaken till och en lösning på problemet snart.

• Anonym (Tjock)
    Anonym (Nofun) skrev 2014-01-07 21:16:58 följande:
    Har dessvärre inget råd att ge dig eftersom du verkar ha testat allt och du dessutom verkar leva väldigt hälsosamt. Vill bara säga att jag hoppas att du får hjälp och hittar orsaken till och en lösning på problemet snart.

Tack! Ja det är en stor önskan att kunna få gå ner och kunna ha kläder igen.. Jag undrar ibland om jag kommer kunna gå ner i vikt? Kommer jag få reda på vad som är fel? Och vad är fel? Finns inte en dag som går utan att dom tankarna far igenom huvudet..
  • Anonym (F)

Har du ett stillastående jobb? Isf tror jag du ändå äter för många kalorier.

• Vickisen

Nu tror jag inte att du lider av detta kanske, men de finns de som drabbas av rubbad metabolism och får otroligt svårt att gå ner i vikt. D.v.s. deras ämnesomsättning sjunker dramatiskt. En del inom fitness drabbas av detta då de hård "deffar" (svälter sig) långa perioder med alldeles förmycket träning på det.

Hur åt och tränade du före viktuppgången (om du minns)?

"Ett alltför lågt kaloriintag (vilken många som dietar ofta felaktigt har) och för mycket träning  under en längre tid kommer resultera i en försämrad ämnesomsättning som kan hålla i sig upp till flera år om man inte tar tag i det och reparerar den. Resultatet blir att att man går upp väldigt mycket i vikt, trots en restriktiv kosthållning med lite kalorier och kolhydrater. Skulle man sedan vilja dieta igen leder det ofta till att man, felaktigt, ökar cardion ännu mer och minskar kaloriintaget ännu mer och vips är man inne i en ond cirkel."
    www.tasty-health.se/2013/05/metabolic-damage-skadad-amnesomsattning.html

• Vickisen

Oj, såg först nu att tråden var ganska gammal.. men skulle ändå vara kul att höra hur det gått.

• Anonym (Tjock)
    Vickisen skrev 2016-05-20 13:26:21 följande:

Nu tror jag inte att du lider av detta kanske, men de finns de som drabbas av rubbad metabolism och får otroligt svårt att gå ner i vikt. D.v.s. deras ämnesomsättning sjunker dramatiskt. En del inom fitness drabbas av detta då de hård "deffar" (svälter sig) långa perioder med alldeles förmycket träning på det.

Hur åt och tränade du före viktuppgången (om du minns)?

"Ett alltför lågt kaloriintag (vilken många som dietar ofta felaktigt har) och för mycket träning  under en längre tid kommer resultera i en försämrad ämnesomsättning som kan hålla i sig upp till flera år om man inte tar tag i det och reparerar den. Resultatet blir att att man går upp väldigt mycket i vikt, trots en restriktiv kosthållning med lite kalorier och kolhydrater. Skulle man sedan vilja dieta igen leder det ofta till att man, felaktigt, ökar cardion ännu mer och minskar kaloriintaget ännu mer och vips är man inne i en ond cirkel."
    www.tasty-health.se/2013/05/metabolic-damage-skadad-amnesomsattning.html

Hej det har tagit mig 10 månader men nu har jag gått ner i vikt. Jag fick sluta träna helt, sluta promenera och äta 1300 kalorier om dagen Ibland 1000, och aldrig äta efter klockan 17. Det är det enda som funkat.

Jag tror lite som du sa att jag hade för hård träning för jag ville ju så gärna gå ner i vikt... Men när jag bestämde mig på att gå kalorirestriktion  så kände jag att jag inte skulle klara av att träna samtidigt. Så jag la av helt med träningen. Och jag har aldrig mått bättre! Jag fick tillbaka energi som träningen tagit  ifrån mig och jag lyckades gå ner i vikt utan att träna.

Jag går fortfarande ner men riktigt riktigt långsamt. Nu väger jag 60 kg. men ska försöka gå ner lite till. Men har gått ner ca 1kg i månaden... Det krävs att man har tålamod och verkligen orkar "svälta" sig riktigt länge för resultat..

• Anonym (...)
    Anonym (Tjock) skrev 2016-06-02 11:04:24 följande:

Hej det har tagit mig 10 månader men nu har jag gått ner i vikt. Jag fick sluta träna helt, sluta promenera och äta 1300 kalorier om dagen Ibland 1000, och aldrig äta efter klockan 17. Det är det enda som funkat.

Jag tror lite som du sa att jag hade för hård träning för jag ville ju så gärna gå ner i vikt... Men när jag bestämde mig på att gå kalorirestriktion  så kände jag att jag inte skulle klara av att träna samtidigt. Så jag la av helt med träningen. Och jag har aldrig mått bättre! Jag fick tillbaka energi som träningen tagit  ifrån mig och jag lyckades gå ner i vikt utan att träna.

Jag går fortfarande ner men riktigt riktigt långsamt. Nu väger jag 60 kg. men ska försöka gå ner lite till. Men har gått ner ca 1kg i månaden... Det krävs att man har tålamod och verkligen orkar "svälta" sig riktigt länge för resultat..

Har oxå gått upp lika mycket vad jag än gör, börjar bli desperat. Har en fråga Du skriver i ts att: "Prövade shape up körde ca 800kcal och ingen träning. Gick inte ner ett gram.. Så slutade efter en månad." Det låter ju ganska likt det som funkade nu?
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (...) skrev 2016-06-02 12:06:39 följande:

Har oxå gått upp lika mycket vad jag än gör, börjar bli desperat. Har en fråga Du skriver i ts att: "Prövade shape up körde ca 800kcal och ingen träning. Gick inte ner ett gram.. Så slutade efter en månad." Det låter ju ganska likt det som funkade nu?

Det har du rätt i!

Ja problemet då var nog att jag åt för lite, det håller inte riktigt i längden. Och sen orkade man inte hålla ut så länge pga av kalorierna var så himla låga.

Nu är dom ju låga men helt okej för att orka dagarna om man inte tränar. Sen slutade jag äta frukt förra året (läste att frukt kunde samla mer fett på kvinnor, så tänkte det var värt ett försök) och det kan vara det också som.gjort skillnad. För efter det gick det lättare att gå ner i vikt faktiskt. Har ändrat om min kost en del och sett till att kalorierna kommer mer från grönsaker, bröd, ris, pasta i alla dess olika former. Men väldigt lite fett, och inga mejeriprodukter.. Bytte faktiskt ut alla grädde och mjölk mot soya och oatly vilket har både hjälpt hyn och kroppen.

Så summering vart nog 1300 kalorier, vissa dagar 1000 kalorier. Inge frukt, Inga mejeriprodukter som är animaliska. Och sen ingen träning eller ansträngande. Och så hålla ut i 10 månader. Eller ja fortsätta ännu längre.. Det krävs viljestryka, ork, och ett mål i sikte. Och inte vika av planen. Men det har definitivt funkat.
Svar på tråden Varför står jag still i vikt? Oförklarlig viktuppgång...