• Sofie29

    Trassel i symaskinen!

    Jag har problem med min symaskin och blir galen! Hoppas innerligen att nån kan hjälpa mig :)

    Jag försöker inte ens göra nåt avancerat, bara sy en raksöm i vanligt bomullstyp, men så börjar maskinen "hacka" och den går liksom inte framåt, bara står och stampar och så blir det trassel. Vad gör jag för fel och hur kan jag fixa det? Nån som har några tips?

    Det är en Husqvarna PRISMA 945, rätt gammal maskin och jag har ingen manual för den.

  • Svar på tråden Trassel i symaskinen!
  • sofiesan

    Kag hade samma problem pröva å dammsug och rengöra inne i "underspolen huset" haha du förstår vilket proffs jag är:) och trä om och ändra trådsoänningen! De hjälpte mig! Lycka Toll

  • Lena

    Jag tror du har satt undertråden åt fel håll, trätt fel på annat sätt eller så är något fel med matningen.

  • Pimpinellan

    I regel beror det på felträdning. Hade samma problem tills jag kom på exakt hur det skulle vara. Kan vara trådspänning och ludd också förstås,men kolla alltihopa.

  • Lindsey Egot the only one

    Du får kolla både övre och undre trådspänningen och dammsuga ur spolhuset. Man kan tom skruva isär det och borsta rent.

  • Sofie29

    Jag har dammsugit maskinen och trätt om maskinen men det har inte funkat.
    Hur kollar man trådspänningen? Det låter som att det kan vara det för övre tråden verkar väldigt slapp.

  • Psychopath
    Sofie29 skrev 2014-01-07 16:23:12 följande:

    Jag har dammsugit maskinen och trätt om maskinen men det har inte funkat.
    Hur kollar man trådspänningen? Det låter som att det kan vara det för övre tråden verkar väldigt slapp.


    Dra i den undre tråden och se vilket håll "hjulet" snurrar. Det ska snurra medurs. Se till att undertråden inte är intrasslad i den övre när du "fiskar" upp den utan båda två ska ligga bakåt utan att vara intrasslade med varandra. Svårt att beskriva med ord men hoppas du förstår hur jag menar. Kan du inte ta en bild och visa hur det ser ut? 
  • Sofie29

    Det som händer när det "hackar till" är att övertråden blir jätteslapp men trasslet sker på undersidan av tyget och spolhylsan eller vad det nu heter liksom hoppar utåt. Låter det bekant för nån?

  • Fannypack
    Sofie29 skrev 2014-01-07 16:42:46 följande:
    Det som händer när det "hackar till" är att övertråden blir jätteslapp men trasslet sker på undersidan av tyget och spolhylsan eller vad det nu heter liksom hoppar utåt. Låter det bekant för nån?
    Hände mig ca jämt, har också en gammal Husquarna (från 80-talet typ). Min svärmor löste det, tror det var med handpåläggning . Dock händer det fortfarande ibland om undertråden inte är riktigt tight spolad.
  • Sofie29

    Ok nu har jag tagit lite bilder :)

    Så här ser det ut med övertråden, som ni kanske ser blir den jätteslapp:




    Så här blir det med undertråden, ett jäkla trassel!



    Och så här ser det ut sen, hylsan är lös och det är liksom trassel under/bakom den:


    Vad tror ni går det att fixa? :)
  • Ja varför

    Har du satt i underspolen åt "rätt" håll?
    Snurrar det verkligen åt rätt håll?
    Prova att vända på spolen åt andra hållet

Svar på tråden Trassel i symaskinen!