• Anonym (Arbetslös)

Ändra mina föräldradagar

Hej! Jag vill ändra i mina föräldradagar som jag skickade in för någon månad sedan! Jag har E-legitimation och BankId. När jag loggar in på Mina sidor och vill göra en ny ansökan så går det bara till hälften. Jag fyller först in mina och barnets personnummer och går vidare. Så länge inga problem. Sedan hamnar jag på sidan där man kan ändra sina dagar, en typ av kalender med månader där dagar man fyllt i är markerade som helt gröna. Där ändrade jag och tog bort några dagar. Fortsätte sedan att fylla i för resten av månad februari, mars och april (vill ta mån-ons), klickade på de dagarna, valde "ta hand om barn", "100% och "föräldrapenning" i rutan som dyker upp när man klickar på respektive dag. Allt i sin ordning hittils.

Nu till problemet. När jag sedan vill gå vidare så går det inte eftersom ni nu vill att jag ska skriva min arbetsgivares organisationsnr, namn och adress. MEN jag är arbetslös och har ingen arbetsgivare! Det går inte att komma vidare för att skicka in ansökan utan att ha fyllt i uppgifterna där.

Jag har även ringt till försäkringskassann kundcenter men blir tillsagt att pröva senare pga hög belastning. Smidigare då att skicka in ansökan hemifrån. Men som sagt det går inte eftersom ni vill att jag ska skriva dit min arbetsgivares org.nr som jag inte har, har ingen arbetsgivare eftersom jag tyvärr är arbetslös. Hur gör man då? Jag har arbetat tidigare (år 2012 och 2011) på två ställen och min föräldrapenning baseras på dessa arbeten. Förstår bara inte hur jag ska gå vidare. Ska jag skriva min senaste arb.givares org.nr eller den förra där jag arbetade längre tid? HJÄLP mig. Måste ändra dagarna och kommer inte fram till kundcenter.

Tacksam för svar! Mvh

• Svar på tråden Ändra mina föräldradagar
  • Försäkringskassan

Hej!

I samband med att Mina sidor har bytt utseenden har det blivit en del problem som medför att man behöver registrera in en arbetsgivare för att kunna slutföra ansökan.

Precis som du skriver på slutet behöver du lägga in din senaste arbetsgivare där du har arbetat längst.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Ändra mina föräldradagar