• augmamma

Erfarenhet från skola längre bort tex pga profil

Nu är det snart dags att välja skola till  förskoleklass åt äldste sonen.Vi bor i ett område där det finns en skola som enligt vad jag hört ska vara bra. Han känner en del i området och allt är bra på så sätt. 

Dock har vi hört att det finns en skola en bit bort (bil eller bussavstånd) med profilen matte och musik. Då vår kille är mycket duktig på matte och ganska medelmåttig på annat har vi funderat på om det skulle vara något. Nu är jag medveten om att han är liten och att det kan ändras men både jag och min man var duktiga på matte så jag kan tänka mig att han även i fortsättningen kommer gå i våra fotspår. Min spontana tanke är dock att det är synd att välja bort en bra skola nära eftersom det blir klart svårare att träffa klasskompisar efter skolan och så. Jag undrar därför vad andra har för erfarenheter eller tankar om detta.

• Svar på tråden Erfarenhet från skola längre bort tex pga profil
  • Lena

Jag hade inte valt bort om skolan verkar bra i övrigt och kan hantera begåvade barn

• sziggy

Hej,

Vi har erfarenheten att ha provat 2 skolor i närheten till vårt hem och byte på grund av att det visade sig väldigt dålig skolmiljö, stökigt, lärare som saknades och ledning som inte brydde sig.

Nu har de gått i matte & musik skolan i älvsjö & betygen & motivationen har  höjts med raketfart! =)

De är trygga och det är en helt annan skolmiljö. Jätte tacksam för att det är så bra. Här känns det verkligen att lärarna & skolrektorn bryr sig om mina barn. Och jag vet om allt som händer i skolan av skolan!

Lycka till vad ni än väljer!

• Arbetsvegan

I första hand tycke jag att man ska välja efter helheten hur skolmiljö ser ut. Därefter var kompisarna finns därför att även korta avstånd kan vara isolerande om det krävs buss eller skjuts.

Det brukar kunna växla det de är bra på så om man gör ett sånt val bör man göra  det senare, runt tonåren då det brukar ha utkristalliserats. 

• augmamma

Tack för svar! Så svårt tycker jag. sziggy: är det metapontum de går på? Det är nämligen den vi funderar på. Berätta gärna mer om skolan i så fall. 

• Sara873

Ja, precis! Det är Metapontum :) Mina närmaste vänner har också bytt dit med sina barn i olika klasser och de är lika nöjda! Skolan är bra på många sätt och det bästa är att barnen blir stimulerade och helt älskar skolarbetet och har bra kompisar. Behöver inte tjata om läxor. Mkna barn tar fram läxan själva och vill !! De är också snabba på att svar när man undrar något! Lycka till!

• augmamma
    Sara873 skrev 2014-01-31 19:21:25 följande:
    Ja, precis! Det är Metapontum :) Mina närmaste vänner har också bytt dit med sina barn i olika klasser och de är lika nöjda! Skolan är bra på många sätt och det bästa är att barnen blir stimulerade och helt älskar skolarbetet och har bra kompisar. Behöver inte tjata om läxor. Mkna barn tar fram läxan själva och vill !! De är också snabba på att svar när man undrar något! Lycka till!
    Tack för svar! kul att ni är nöjda med den. Ska fundera lite till men den är onekligen intressant!
  • Numminen

Augmamma, inboxa mig gärna - vi funderar också på den skolan. Jag lyckas inte inboxa dig

Svar på tråden Erfarenhet från skola längre bort tex pga profil