• Anonym (Så orolig!)

Extremt sen 15 månaders, hjärnskada?

Har haft så ont i magen inför läkarbesöket på BVC idag. Min dotter är 15 månader och jag har länge legat på BVC om att jag tycker hon är sen. Men bara fått svar som "det kommer" "alla barn är olika". Idag fick vi tid till läkaren och jag kände på mig att nu går det åt skogen. Efter en timmas besök så säger han att det blir remiss till barnkliniken och att hennes problem kan vara en hjärnskada! Hon föddes med gulsot, en svår immunisering som upptäcktes efter några timmar. Hon slapp blodbyte men solades intensivt. Och nu tror läkaren att det kan ha gett henne hjärnskada. Hon kan sätta sig upp själv, lägga sig ner både på rygg och mage. När hon ska iväg drar hon sig fram med armarna. Hon kryper inte. Kan inte resa sig upp mot möbler (försöker ibland). kan inte stå utan stöd. Om man håller henne under armarna så tar hon några steg. Men är väldigt ostadig. Hon klappar inte händerna, vinkar inte, säger inte ett enda ord, kan inte äta med sked utan äter med händerna. Hon kan heller inte dricka själv ur mugg eller flaska sittandes. Hon pekar inte... Men hon är en otroligt glad och busig tjej! Älskar bus och mys. Är nyfiken och vill vara med. Finns det någon annan med ett sånt här extremt sent barn som inte haft någon skada? Jag är så ledsen så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Visste att hon var sen men inte tänkte jag på en hjärnskada :( Skulle så gärna vilja prata med någon som varit med om en utredning eller så!

• Svar på tråden Extremt sen 15 månaders, hjärnskada?
  • Anonym (Så orolig!)

Ingen med sent barn? :(

• Anonym (Så orolig!)

Puff!

• Anonym (kram)

Har ingen erfarenhet av det du beskriver men förstår att du är uppriven, hoppas att det inte är något värre än att hon är väldigt sen! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Så orolig!)
    Anonym (kram) skrev 2014-01-07 20:29:30 följande:
    Har ingen erfarenhet av det du beskriver men förstår att du är uppriven, hoppas att det inte är något värre än att hon är väldigt sen! 

Tack! Ja det hoppas jag verkligen... Känns så jobbigt att bvc slagit bort min oro och nu står vi här! :(
  • Anonym (Så orolig!)

Det måste väl finnas andra med sena barn? Barn som utreds eller har gjort? Någon förälder till hjärnskadat barn eller annan diagnos? Var är ni?

• Anonym (kompis barn)

Googla Kernicterus. Det är en hjärnskada orsakad av gulsot som inte behandlats tillräckligt.

• En blå giraff

Usch TS, vilken oro Rynkar på näsan Jag har tyvärr inte heller någon erfarenhet av detta. Vill bara säga att försök tänk på att hon oavsett om det är en hjärnskada är ert fantastiska barn, och att hon ändå kan massor av saker. Mycket av din beskrivning låter ju också väldigt positivt, t.ex. att hon är social, glad och nyfiken! Om ni får veta om det ev. är något fel och vad det i så fall är så kan ni ju också lättare förhålla er till henne och kanske inte jämföra så mycket med andra. Hon är ju väldigt liten fortfarande så det är ju inte heller omöjligt att hon bara är sen i sin utveckling.

• Anonym (Ellie)

Förstår din oro. Är inte riktigt i samma situation men har ett lika gammalt barn som avviker socialt och kommunikativt (undviker ögonkontakt osv) och vet hur tuff oron inför framtiden kan vara. Hoppas att ni får tid snart och får svar på era frågor. 

• Anonym (kk)

Mitt andra barn tog sina första steg vid 18 mån. Innan dess satt han där han satt.

Han är vuxen nu. Extremt begåvad och frisk!

Så det behöver inte vara något fel med ditt barn heller

• Anonym (...)

Kan även stavas : kärnikterus

Svar på tråden Extremt sen 15 månaders, hjärnskada?