Extremt sen 15 månaders, hjärnskada?
Har haft så ont i magen inför läkarbesöket på BVC idag. Min dotter är 15 månader och jag har länge legat på BVC om att jag tycker hon är sen. Men bara fått svar som "det kommer" "alla barn är olika". Idag fick vi tid till läkaren och jag kände på mig att nu går det åt skogen. Efter en timmas besök så säger han att det blir remiss till barnkliniken och att hennes problem kan vara en hjärnskada! Hon föddes med gulsot, en svår immunisering som upptäcktes efter några timmar. Hon slapp blodbyte men solades intensivt. Och nu tror läkaren att det kan ha gett henne hjärnskada. Hon kan sätta sig upp själv, lägga sig ner både på rygg och mage. När hon ska iväg drar hon sig fram med armarna. Hon kryper inte. Kan inte resa sig upp mot möbler (försöker ibland). kan inte stå utan stöd. Om man håller henne under armarna så tar hon några steg. Men är väldigt ostadig. Hon klappar inte händerna, vinkar inte, säger inte ett enda ord, kan inte äta med sked utan äter med händerna. Hon kan heller inte dricka själv ur mugg eller flaska sittandes. Hon pekar inte... Men hon är en otroligt glad och busig tjej! Älskar bus och mys. Är nyfiken och vill vara med. Finns det någon annan med ett sånt här extremt sent barn som inte haft någon skada? Jag är så ledsen så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Visste att hon var sen men inte tänkte jag på en hjärnskada :( Skulle så gärna vilja prata med någon som varit med om en utredning eller så!