• Rövardottern

vad behövs till juni bebis..?

Tänkte fråga er som haft sommarbarn, hur mycket kläder och vilken typ av kläder, filtar osv har ni behövt till era sommarbarn?

Det är så svårt att veta vad man ska handla hem och man vill ju börja handla lite.

• Svar på tråden vad behövs till juni bebis..?
  • grisen

Filtar är alltid bra att ha. Annars säger jag som alla (!) sa till mig men som jag inte trodde på-köp inte för mycket!!! Man får så himla mycket kläder, jag kan inte använda mina... MEn ett tipd är att köpa pyjamasar för det får man aldrig. Sedan finns det bodys som är som ett linne, dom är jättebra.
    Lycka till!

• Mums

När de är under ett år ska de ju ha heltäckande kläder, inte vara i solen. Köp långärmade bodyar eller hela dressar typ pyjamasar, och byxor med fot. Och så bomullshjälmar, gärna två tre stycken.

Vi la vår augustibebis på ett örngott med en handduk i i liften. Vi hade små flanellfiltar under barnet i bilstolen etc, så det inte skulle bli svettigt.

Jag rekommenderar Minimundus, de har ekologiska kläder, kommer på ett par dagar med posten. De har hjälmar av silke också, mjuka fina som reglerar värmen bra. www.minimundus.se/valkommen.htm

TÄNK PÅ att inte klä för varmt! Lägg undan locken till vagnen, de behövs bara vid minusgrader! Fäll ner suffletten på vagnen, det blir alldeles för varmt där under! Skaffa parasoll och/eller häng en bomullsgallerfilt över för att få skugga. Om sufletten har luftlucka så kan ni ha sufletten lite uppfälld om vinden kommer rakt igenom. Ett myggnät är skönt mot getingar i slutet av sommaren.

• Sea star

Hej!

Vår lilla bebis föddes i slutet av juni förra året och första månaden var i stort sett det enda hon hade på sig hela dagarna blöja för det var så varmt. Vi höll oss inne ganska mycket och när vi var ute med henne var parasoll eller paraply som gällde hela tiden. I vagnen hade vi bara lakan, liten kudde med örngott och ett lakan över ifall hon behövde lite extra skydd.

Jag rekommenderar dig att inte köpa så mycket kläder alls om du ska föda den tiden på året. Pyjamas använde vi t.ex. aldrig på natten då. Bra är dock att skydda deras huvud med hjälmmössa eller solhatt.

Sea star

• duck

Det som du behöver är ett par ombyten kläder, blöjor och tvättlappar....resten går bra att köpa senare, en nyfödd behöver inte så mycket saker utan mest värme och närhet!! Jag tyckte det var så kul att shoppa innan jag fick barn, men det var faktiskt ännu roligare att köpa saker när han väl var född. Jo, det vi hade glömt köpa var sockar, nyfödda blir lätt kalla om händer och fötter!

• duck

KOm på en sak till, hålfiltar tyckte jag var bra eftersom det var så varmt när min kille föddes...jag vet inte var man kan köpa dem...

• Dixie

Vår son föddes i slutet av juli förra året, och vi hade inte alltid heltäckande kläder på honom - då hade han svettats ihjäl.......... vissa dagar när det var riktigt varmt hade han bara kortärmad body och en tunn filt över sig.

Jag skulle inte rekommendera att köpa byxor med fot - det växer de ur mycket snabbare, hellre vanliga byxor och ha strumpor till.

• Mums

Jag upplever att tunna heltäckande bomullskläder är bekvämare och mindre varmt än att ha kortärmat och filt.

Men det är ju upp till var och en.

• Lindis2

Vår Lova föddes i juni och vi använde mest kortärmade bodys och tunna bomullsklänningar till henne. Det var ju så varmt i somras. Vi hade tex ingen användning för alla pyjamaser vi hade köpt.

• Linnet76

Jag klädde min dotter i trosor och linnen, mjuka t-shirts och linnebodys. Tunna mjuka byxor och luvtröja om det var kallare dagar och en fleeceoverall till kyliga sommarkvällar. Och många mjuka hjälmmössor. Om man ska man bära bebisen i sjal/sele så är solmössa jätte bra, samt såklart heltäckande kläder.
    Byxor med fot gillade jag inte alls. Hon sparkade med bena så att byxbenen tillsist hängde som två tarmar.
    Roligt med en junibebis! Perfekt månad att för en nyfödd bebis...

• Elektra

Massor av bodysar, mjuka byxor, strumpor, mjuka koftor/huvtröjor... Vi köpte en vindoverall som kom till mycket stor använding. Tunna mössor o mjuka tunna filtar.

• Lilla O

Vi använde väldigt lite kläder, kortärmade bodysar bara i princip. Vi köpte filtar på IKEA med kaniner och morötter på som vi svepte in honom i om han verkade kall. Nu är han en liten kamin visserligen. På BVC tyckte de att vi hade alldeles för lite kläder på honom, så dumma som vi var följde vi deras råd och satte på honom långärmat och byxor. Han var helt utslagen hela dagen och verkade inte alls må bra, så vi klädde honom som vi ville igen -det räckte!

Svar på tråden vad behövs till juni bebis..?