Ett års utebliven mens efter hormonspiral - hormonutredning
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av hormonspiral eftersom att jag haft ett riktigt jobbigt år. Om någon känner igen något - svara gärna!
2008 bytte jag från kopparspiral till hormonspiral, från att ha blött ohyggligt mycket, till ingen mens under fem år.
Jätteskönt tyckte jag, eftersom jag tränar väldigt mycket. Under mina fem år med hormonspiralen har jag haft ätstörningar som jag nu, sedan hösten 2012 är fri från. Hormonspiralen plockades ut i mars, innan jag började med annat prev. medel så kände jag att jag ville "se att allt var som det skulle". Jag vet ju själv hur min kropp mått under åren med ätstörningar, självklart är det något som oroar mig - att min kropp tagit sådan stryk.
Ingen mens i mars, april eller maj. Jag kände redan i maj att "det är något som inte känns helt rätt". Jag ökade i vikt (har inte haft problem med att hålla vikt innan), åt precis likadant, blev otroligt trött och humöret åkte berg och dahlbana.
(i december hade jag på ett år, gått upp 20 kg!)
Jag ringde min barnmorska som sa att "ha lite is i magen, det kommer".
I maj gick jag till vårdcentralen pga tröttheten och att mensen inte kommit igång.
Ett blodprov och frågan: "är du deprimerad?"
Nej, jag varken var, eller är, deprimerad. Mådde faktiskt väldigt bra i övrigt.
Maj gick, juni och juli med.. ingen mens.
Nu började jag bli riktigt orolig och ringde vårdcentralen och krävde att de skickade remiss till spec. gyn.
Nu började cirkusen.
Kontroll av äggstockar och livmoder, allt OK.
Nya blodprov, och satt på primolut nor i 3 omgångar. (10 dagar/månad)
Blev skickad till endokrin, för mina blodprover såg "lite spretiga ut"
I september kom jag till endokrin. Kortisolet för högt, nu misstänkte man cushing syndrom. September, oktober, november. Tre månader av läkarbesök, urinsamlingar och jag har tappat räkningen för antalet blodprover. I December lades jag in ett dygn för urinmätning + kortisolmätning under ett dygn. Dvs, blodprov varannan timma.
Provsvaren visade återigen (fortfarande) att kortisolet är konstant för högt, men att det sjunker under natten - vilket visar att jag inte har cushings.
Nu fortsätter cirkusen, jag väntar på magnetröntgen av huvudet och har blivit skickad till gyn igen....
De misstänker INTE PCOS eller sköldkörtelproblem... Fick ingen blödning första månaden efter primolut-kur, men ägglossning, denna månad har det helt plötsligt kommit en mellanblödning, och tillhörande extremt illamående och magont.
kram till er