• Anonym (Ledsen)

Hans familj är emot mig

Jag är tillsammans med en underbar man, vi har ett gemensamt på 3 år och har bounos barn på 12 och 15. Vi har varit tillsammans i mer än 5 år. Barnen bodde VV hos oss men sedan några år tillbaka så har de bott permanent hos oss och det ställde till det rejält hemma. De Smutsade ner överallt, plockar inte undan disk efter sig jag orkade inte tvätta flera gånger om dagen(då bounusbarnen bytte kläder 2 gånger om dagen och slängde alla "använda" kläder i tvättkorgen), hjälper inte till hemma med något. Så ja pratade med min sambo om att vi måste hjälpas åt för jag kan inte springa och hålla rent efter dom när jag min lilla att ta hand om.

Så nu får de tvätta sin egen tvätt( hemma), städa sina rum, bädda sina egna sängar, plocka disken efter sig osv. Även hjälpa till med hushållet så som att dammsuga vårat kök, plocka ur diskmaskinen när den är full.Jag tycker att de är så pass stora att de borde ta eget ansvar att hålla rent efter sig och hjälpa till hemma. 

Nu är det så att nästan hela min sambos familj är emot mig(inte min sambo dock) för att dom tycker att jag låter dom hjälpa till för mycket. Att de är för små för att hjälpa till och städa sina egna rum. Jag tycker själv att när man är så stor så SKA man hjälpa till hemma. 

Min lilla är 3 år och plockar undan sina leksaker när man säger till henne så varför ska inte syskonen?

Vad tycker ni?

Är jag för sträng?

• Svar på tråden Hans familj är emot mig
  • Anonym (MM)

Du gör helt rätt. Självklart ska de stora "barnen" göra sin del av hemarbetet. De kommer nog bara att vara tacksamma sedan när de är vuxna. Låt släkten vara sura om de blir gladare av det.

• Lindsey Egot the only one

Självklart kan en 12 & 15 åring göra det. Bättre att de lär sig det nu än att de får en chock när de flyttar hemifrån och inte ens kan sätta på disk och tvättmaskin.

• Anonym (ja)

Min 13åring tvättar inte sina kläder själv.
    Hör med barnens kompisars föräldrar,hur deras tonåringar gör.

• Söder73

Mina barn har städat rummen sen de var 4 år. Tvättat sen de var 13. Även lagat mat åt hela familjen och diskat. Inget fel med det. De är idag 18 och 20 och kommer klara sig fint när de flyttar hemifrån

• Anonym (xcx)

Men det är ju strålande, att barnen lärt sig att sköta en del av sysslorna, var stolt.

• MuppinCowboy

Så istället för att berömma barnen över hur duktiga dem är så föredrar dem att gnälla på dig hur sträng du är?

Hade jag varit pappan hade jag påpekat detta för familjen alternativt bett dem hålla sina åsikter för sig själva för hur hade dem själva gillat om någon satte sig till doms över hur dem sköter sina hushåll? Det finns alltid något som inte duger i andras ögon.

Men ja kanske de skulle koncentrera sig mer på att berömma istället för att klaga.
    Så länge barnen inte tar hand om de vuxnas arbete i hemmet för att avlasta de vuxna så se jag det bara som positivt (tyvärr finns de de vuxna som gärna lägger över arbete med småbarn på syskonen istället för att ta ansvaret själva som sig bör)

Dumhet diskriminerar inte
  • Litet My

Kan det vara så att bonusbarnen ser det som att detta kommer från dig och är ditt påhitt istället för att vara tydligt förankrat hos pappan och mestadels hans beslut?

Säger inte att du gjort fel utan tänker mer hur barnen kan ha uppfattat det hela, dvs att du är den "elaka" som kommer in och sätter regler för dem?

Tänker också hur deras kompisar har det hemma, ofta jämför man sig mycket med sina vänner och ser som tonåring gräääsliga orättvisor i att behöva göra mer hemma än kompisarna.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (MM) skrev 2014-01-07 19:12:31 följande:
    Du gör helt rätt. Självklart ska de stora "barnen" göra sin del av hemarbetet. De kommer nog bara att vara tacksamma sedan när de är vuxna. Låt släkten vara sura om de blir gladare av det.
    Helt rätt tycker jag också. Önskar att mina hemmaboende bonus"barn" på 20 och 22 hade gjort så. Min man är helt emot tyvärr.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för era åsikter, är tydligen inte ensam om detta!

Bounusbarnens vänner (iaf den äldsta) har bara bortskämda vänner som får allt de pekar på och har slitna föräldrar som gör allt åt dom.

Har förklarat för barnen att hemma så förbereder man sig att klara sig själv när väl ska flytta hemifrån. Får ändå skit av dom, men den yngsta kommer alltid till mig(efter ha sovit över hos en kompis) och säger att kompisens föräldrar har gett komplimanger för gott uppförande och för ha hjälpt till att städa undan efter ett roligt pyjamasparty. 

Det är klart att de tycker det är jobbigt att hjälpa till men bor man ihop som familj så hjälps man åt att hålla rent in´t sant?

• nymedlem

Hur kommer det sig att dom bor på heltid hos er nu?

I övrigt så tycker jag du gör helt rätt, men det måste komma från pappan och inte bara från dig.

Dom är inte för små för att städa sina egna rum, vad är det för trams!

• Foxtrott

Knepig familj sambon har.

Det är naturligtvis fullt normalt att även barn städar upp efter sig. Speciellt i den ålder dessa är. Lika normalt är det förstås att de kvider lite om det.

Problemet är väl att det inte är helt vanligt att barn måste hjälpa till med hushållssysslor (och aldrig har varit utom möjligtvis på den tiden då barn sattes ut som pigor vid 6 års ålder) utan mest har varit något som de allra flesta föräldrar (och alla omkring) ansett vara idealet så att säga (vem vill säga att de uppfostrar sina barn till att lägga kläder på golvet där de går och står, lämnar disken på bordet och inte vet hur man använder en dammsugare liksom). Det är ju dock inte alla som verkligen har energi nog att se till att barnen blir fullt funktionella när det gäller vardagssysslor eftersom det är lite småjobbigt att tjata och påminna och ha barn som surar mellan varven.

Jag tippar alltså på att sambons släkt själva har misslyckats med sina barn och nu är smått irriterade över att du har lyckats. De kanske motiverar sig själva med något helt annat, synd om de stackars askungarna eller något sådant, men du gör förstås barnen en stor, stor tjänst och kommer att ha en mycket stor del i att de kommer att klara av den delen av vuxenlivet som vardagen är. Du borde ha en guldstjärna och vara nöjd med dig själv samt helt ignorera dessa släktingar.

• kvinnan03

Ja du gör rätt

Du driver inget hotel

barn ska inte curlas, min bror blev det i många år av mamma sen när han gifte sig och flyttade hem ifrån fick han en chock då hans fru sa till honom ? du måste också plocka in disk med mera

VA???

• Furstinna

Du gör dom en enorm tjänst som ställer krav på dem ts! Tummen upp!

Svar på tråden Hans familj är emot mig