• adrenalin

Kan min telefon va hackad!?

Idag ringde jag till Tre och berättade att jag inte fattar var alla mina pengar tar vägen.

Enligt spec har jag skickat massa mms och sms och även mms till SOMALIA !!!
    Jag känner ingen i somalia, och jag känner ingen som känner någon i somalia.

Pengarna går åt som smör. Hon på telefon sa även att jag köpt 26 st "mobilkul" för 25 kronor styck. DET HAR JAG INTE!!!

Jag förklarade för att jag inte köpt något mobilkul och sannerligen inte mmsat någon i somalia. Men hon trodde mig absolut inte. Hon tyckte nog jag var skitjobbig.

Hon sa att det var helt omöjligt att någon skulle kunna ha kopierat mitt simkort.

Men jag LOVAR, jag har inte köpt så mycket "mobilkul" och jag har INTE mmsat nån i somalia!

Hon sa att jag skulle "se över min vänskapskrets" men herregud.... jag är mammaledig och den enda som tagit i min telefon är min sambo!

HERREGUD VAD SKA JAG GÖRA??

• Svar på tråden Kan min telefon va hackad!?
  • Lilou

Ja det hande mig...TRE ggr!!! Som tur var forstod Telecom (italienska telefonbolaget) att det inte hade varit jag, sa jag behovde inte betala. *pust*

• Cornette

Ring till tre igen och få tag i någon vettig person, inte bara kundtjänst utan på faktura avdelningen, gärna ngn "mellanchef". Det är ju helt klart något fel! Eller säg upp abonnemanget fortast möjligt.

• Santisen

Ring igen.
    Spärra utlandsamtal och sms...spärra betalsaker.
    Och stå på dig!!!!

Ring o ring tills de ger dig vettig hjälp

• adrenalin

Jag kan inte säga upp abbonemanget, jag är bunden till det i 16 månader till :(

Och jag pratade med en kvinna på fakturaavdelningen. Till slut blev hon arg på mig. Hon sa typ "det som hänt har hänt på ditt SIM-kort så det kommer du inte undan med".

• Tin o Trolls mamma

Vi har haft en massa strul med ett annat mobilbolag som skickar fakturor med minutavgifter på KRONOR istället för ÖREN. Maken har kontaktat dem flera gånger och de lovar att fixa detta. Nu senast fick vi räkningar på flera TUSEN, sen i maj 2005. Om de inte fixar det nu så säger vi upp abonnemanget vilket maken fick tag i en chef där och hotade med också. Hoppas att det ordnar sig nu då.

Säger som de andra. Få tag i en ansvarig CHEF och säg att det är helt galet. Prata gärna lite om Sverker Olofson och PLUS i samma andetag. Dålig publicitet är inget företag strävar efter ju.

Lycka till! Ekorren.

• adrenalin

jag är hemskt rädd att det ska ha hänt ... för alla på tre som jag talat med är helt .. ja dom fattar helt enkelt inte. de tror att jag ringer och ljuger.

• SVejsan

En tanke slog mig... Har du slagit av din blåtandsfunktion (bluetooth)? I de flesta mobiltelefoner så är de aktiverade från början och man från början måste slå av dem. Om den är på så kan jag tänka att folk kan ha "kidnappat" din telefon och styrt den via bärbar dator med bluetooth eller en annan mobil med bluetooth. Bluesnarf!!

Här finns lite uppgifter oärliga typer kan göra med din telefon om du har blåtand på...

www.expressen.se/index.jsp

• Poena

I normala fall så kan ingen mms:a o dyl från sin telefon och att det kommer på din räkning, inte ens om telefonen skulle vara "hackad". Inte heller via blåtand, man kommer endast åt filer o dyl som ligger på telefonen via blåtand. Däremot så vet jag att Tre haft lite strul andra gånger, har bl a haft en kund vars hans räkning kom till en annan - och den andras räkning till honom! Efter ett tag så förstod den andra killen det och utnyttjade som f*n.. Tog ett tag innan Tre hittade felet också.. Så mitt enda råd är att stå på dig!

• SVejsan

Översta länken i senaste inlägget får man klippa och klistra i adressfältet...

Med blåtand kan man enligt info på nätet och i länkarna jag hittade i alla fall styra din telefon i att göra en del av det du beskrivit.

Men då jag enbart hört talas som fenomenet och inte själv råkat ut för det så vet jag inte sanningshalten i det och som sagt det var bara ett uppslag!

Men Poena kanske sitter på inside info (?).

Jag själv har i alla fal slagit av blåtandsfuntionen... och har den ibland "dold".

• Tin o Trolls mamma

Sverker Olofson!

PLUS!

• Indianica

Du måste nog vara bestämd och säga att du ska tala med cefen för företaget. Att det är allvar. Kan ju stå dig dyrt om någon hackat sig in, sådant händer ju! Sedan ska du kräva att de kollar upp saken. På ett eller annat sätt. Det borde gå att kolla om en telefon är hackad. Finns ju modern teknik menar jag. Det där med att spärra låter också vettigt. Spärra alla utlandssamtal omgående.

En annan sak. Vill INTE misstänkliggöra din man, men om han också har tillgång till telefonen kanske du ska fråga honom om han SMS:at och ringt Somalia?

Och är det omöjligt att någon kopierar ett SIMkort, vilket jag inte har en aning om iaf det är, måste du kanske utgå ifrån att någon i din närhet "lånar" telefonen och ringer på den?

Rekommenderar också att du säger upp abonnemanget och skaffar telefonkort för att undvika detta

• Poena

Ja som sagt, man måste vara inom 10 m för att styra telefonen via bluetooth - alltså i princip i samma rum (särskilt eftersom t ex en vägg minskar avståndet betydligt)! Det är väldigt få som råkat ut för det än så länge.

Att kopiera ett simkort är inte det lättaste heller, det kanske går, men du kan inte ha två identiska kort samtidigt igång med samma abo.nr. Tvillingkort finns ju, men det är ju inte riktigt samma kort kopierat och dessutom kan man bara använda ett i taget så att säga.

• SVejsan

Kan du se på någon faktura eller i telefonen vilka tider dessa "tilltag" skett, typ om du sitter på bussen eller fikar eller något liknande? Eller är de spridda över dygnets alla timmar?
    Som Poena säger så är det ca 10 m räckvidd när det gäller blåtand...

Eller är de slumpmässiga bara? Hur avancerad är din telefon. "Operativ"? Har du laddat ner något via telefonen själv typ Java eller annan applikation? Tar du emot e-mail med mobilen?

• adrenalin

Det finns nummer som mmsats som jag inte känner igen. och det är inte min kille som lånat telefonen.. Han har egen telefon och känner ingen i somalia! Vi kommer från norrland och har inte fått nån vid vänskapskrets här å där vi kommer ifrån finns inga somalier.

Jag har inte på bluetooth eftersom ja fått för mig att det tär på batteriet och det vill jag ju inte.

Jag tar emot e-mail via mobilen. spelar det nån roll?
    Jag har inte ringt fler gånger. Jag tänker avvakta och vänta på nästa räkning.

En gång när jag ringde till tre var det en personal där som frågae efter mitt lösenord till "mitt tre". Jag tyckte det var egendomligt men gav lösenordet. Kan det vara det tror ni?

Jag har ändrat lösen nu så ingen kommer in där.

• sisley

Usch, det låter ju hemskt underligt det där. Rent tekniskt har jag ingen aning om hur detta kan ha skett men jag vet dock att Tre har haft stora problem med fakturor så risken är ju rätt stor att det är ngt vajsing där.

• adrenalin

hur har du hört att det varit fel?

jag misstänker att de drar pengar även fast jag köpt paket också...

man kan ju köpa 50 mms tex för 50 kronor. men jag tror de tar betalt för mmsen även fast jag har betalt 50 spänn för 50 st.

• sisley

Jag har för mig att jag läste det i tidningen. Min sambo har Tre också och i julas så fick vi ett brev från dem där de bad om ursäkt för att de råkat ta för mkt betalt på en faktura som de lovade att rätta till. Nu fick vi inga problem med detta men poängen är att det KAN gå galet med fakturor.
    Kan du inte få prata med ngn ansvarig på kundtjänst? De låter ju helt otroligt att du får betala för sms till Somalia!

• adrenalin

jag fattar inte hur jag ska kunna bevisa att det blivit fel

• sisley

Men kan du inte vända dig till konsumentsombudsmannen i din kommun? De finns där för dig!

Svar på tråden Kan min telefon va hackad!?