• Jennski

citron och lingon

någon som provat citron på brösten och lingon på bebisens tunga när det mistänks vara svamp?. jag är inte säker på varför de sticker lite i början av amningen, de kanske är så när man är ovan. de är så svårt att se på hans tunga om de är torsk då han äter så ofta så kan de likagärna vara mjölk..

• Svar på tråden citron och lingon
  • Jennski

Okej, men ska man behandla brösten med vischyvatten också??

• Marlene

japp, och var noga med att tvätta dina bhar och ev amningsinlägg i 60 grader och tvätta av saker som har varit i munnen på barnet.

• Doriath

att det sticker i brösten kan vara mjölken som rinner till också. Svamp är en vit beläggning på barnets tunga. I början av amningen hade jag stickningar som gjorde att jag blev rastlös när jag ammade. Jag satt och krullade med tårna i mattan när hon åt. Men det gick över.

• Marlene

ja hmmm bra att man läser TS ordentlig

Man kan ha en stickande brännande känsla när utrivningsreflexen kommer igång, man kan även känna den i det andra bröstet. Är det när mjölken börjar komma som det känns så? Då är det nog utrivningsreflexen du känner.

• Jennski

Precis då när han får bröstet i munnen och börjar suga så gör det ont i några sekunder...men sedan är det bara mysigt att amma. Mina bröstvårtor är ömma och det sticker lite i dem när jag tex duschar, när de blir hårda och ibland om kläderna rör dem...Men det gör inte så himla ont, det är mera en sådan där obehaglig kännsla...sticker lite.
    Hans tunga är lite vit men eftersom han äter så ofta så är det svårt att avgöra om det är torsk eller mjölk. Och mina bröstvårtor är rosa ( läste att det kan vara ett tecken) men det tror jag att de alltid har varit...hehe
    Hade såriga bröstvårtor den första veckan för då hade han fel grepp, men de läkte och nu syns de inte mera..

• Marlene

Jennski: Har dom svamp i munnen så har dom en vit beläggning som inte går att skrapa bort, prova lite försiktigt. Hur som helst så skadar det ju inte med lite vichyvatten och god hygien Men börjar det göra ont eller du tror att han har svamp i munnen och vichyvatten inte funkar så prata med bvc så kan dom skriva ut medicin åt er båda.

Svar på tråden citron och lingon