• Anonym (anonym)

Graviditetspenning

Hej! Har några frågor angående graviditetspenning som jag hoppas få svar på.
    Hur ska jag räkna ut årsinkomsten? Är det förra årets lön jag ska basera det på? Bytte nu i årsskiftet skiftsform och fick samtidigt löneökning på min grundlön. Ska ob och skiftsformstillägg räknas in? Är det snittlönen de senaste sex månaderna eller hur göra?
    Årsarbetstid, hur ska jag räkna ut den? Jag är anställd enligt ett fast schema. Ska jag fråga arbetsgivaren om exakta timmar?
    Varken jag eller min chef kommer ihåg exakt datum då jag begärde omplacering, hur viktigt är det med exakta datum?

Många frågor, men hoppas ändå på svar!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Man räknar ut årsinkomsten på det arbete man har idag om det har varat eller kommer att vara minst 6 månader.
    OB, övertid och skifttillägg ska räknas in i årsinkomsten, man får göra en beräkning på vad det kan bli på ett år.
    Du får fråga din arbetsgivare om årsarbetstiden vad det blir på ett år.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (anonym)

Hej igen! Fortfarande inte förstått riktig. Har ju en grundlön, som efter nyår nu höjdes. Räknar jag den tolv månader framåt eller tolv månader tillbaka?

Bytte dessutom skiftform från att ha jobbat ständig kväll till att jobba bara dagtid. Dock vet jag ju inte hur länge vårt kvällskift kommer ligga nere, så hur räknar jag på ob och skiftsformtillägg för att det ska bli rätt? Just nu har jag ju inget ob, men som sagt, det kan ändras fort. Ska jag skriva bara grundlön x 12, och sen strunta i andra tillägg eller skriva dem som en parentes från det året som varit?

• Försäkringskassan

Hej!
    Jag kan inte göra en bedömning och lämna beslut till dig här. Du får skriva ner din situation när du lämnar uppgifter om inkomsten och handläggaren gör en bedömning i ärendet.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning