• Anonym (Mamma Puh)

Hur säker jag om TFP?

Jag blev nyligen mamma till ett barn som var fött för tidigt och nu vårdas vi på NEO-avdelningen.

Vi har fått intyg från personalen om att vi får tillfällig föräldrarpenning, både jag som mamma och barnets pappa. Jag har loggat in på min sida på forsakringskassan.se via elegitimation. Där tryckte jag först på "anmäl VAB (tillfällig föräldrarpenning)", var detta rätt`? Där blev det automatiskt dagens datum trots att jag helst skulle vilja ange barnets födelsedatum.

Jag antar att det inte blir några problem att jag anmälde sent (eftersom att jag legat på sjukhus och inte riktigt haft möjligheten) ?

Sedan så antar jag att jag ska välja "Ansök om VAB" i nästa steg? Här anger jag förstås barnets födelsedatum men jag vet inte vad jag ska skriva för slutdatum eftersom att barnet fortf vårdas på Neo, hur gör jag?

Sedan så undrar jag hur många dagar jag ska ange. Överallt läser jag att jag som mamma ska ange 7dgr per vecka och pappan enbart 5dgr per vecka (båda jobbar vanliga kontorstider mån-fre). Dock så står det på er hemsida när jag gör anmälan att "Ange endast de dagar du har behövt avstå arbete för att vårda barnet". Alltså, ska jag ange hela perioden inkl helger eller inte?

Hur ska pappan göra, anmäla dag för dag i flera olika ansökningar?

TIll sist, hur ska jag skicka in det intyget jag fått? Går det att scanna in på min sida på ngt sätt?

• Svar på tråden Hur säker jag om TFP?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer du ska ansöka om VAB och anmälan blir alltid dagens datum, man får ansöka bakåt i tiden.

Du kan bara ansöka fram till och med dagens datum på Mina Sidor sen får du göra en ny anmälan och ny ansökan allt eftersom barnet är inlagt.

Du ska ansöka för alla dagar i veckan eftersom du normalt skulle vara föräldraledig med barnet.

Pappan ansöker för de dagar han skulle ha arbetat om inte han skulle ha varit föräldraledig och ansökt om föräldrapenning.

Du skickar in läkarintyget till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Hur säker jag om TFP?