• beccagranen

HJÄLP med köksplanering, vilket snyggast?

Hej! Är igång och planerar köket, vår smala gång till kök ska få ett extra rum! =)
    Så nu blir köket helt öppen vägg in, på ca 4 meter. Dock blir det inte så djupt, endast 2,2meter.
    Fönster kommer endast finnas på vänster vägg (sett från ingång till köket). Har alltid velat ha en köksö med spisen i. Vilket det nu kommer bli. Men jag kan inte bestämma mig för vilken typ av uppläggning vi ska ha på allt. Högskåp med ugn? En stor köksö som är anliggande mot en vägg?  Köksö som man kan gå runt (blir då något mindre).

Dela gärna med er av era tankar och idéer/råd! OBS kollagen är slarviga, saknas överskåp, fönster och inte rätt inredning. Detta handlar mer om placering av bänkskåpen ;)

• Svar på tråden HJÄLP med köksplanering, vilket snyggast?
  • Miss P

1 verkar vara mest praktiskt och snyggast. 

• tjej87

Jag tycker helt klart att du ska ha lång köksö så du har plats på båda sidorna spisen! Det är väldigt smidigt att ha om man ska lyfta av något lite snabbt åt sidan eller behöver ha saker stående redo för att läggas i grytan. 3an tycker jag ser bäst ut med placeringen av kyl, vatten och spis.

• Lowika

funderar på placering av ugn+kyl/frys. Det kanske är slarvigt på bilden, men är det ok att ha ugn så nära kyl?.... Vet ju att det finns specificerade avstånd ugn-diskbänk...

Det verkar poppis med diskbänken vid fönstret numer, men jag tänker att fönstret inte mår bra av fukten och blir lätt skitigt. så inte diskbänken vid fönstret.

• Sagis

Vill du lyfta tunga grytor med kokande vatten över en golvyta? Tänk annars liten ho även i köksön. Minskar risken för olycksfall.

• beccagranen

Tack för alla svar =)

3an har jag vart mest inne på, men är rädd för att det ska kännas trångt om man inte kommer runt "ön", då den på bild är hela vägen in mot väggen. Men utrymmet känns som att man kanske kan överväga det?

Det sägs att man ska försöka få så att man kan kolla ut i ett fönster när man diskar, men det känns inte så praktiskt arbetsmässigt från ön, då spisen ska vara där?

• tjej87
    beccagranen skrev 2014-01-08 14:26:01 följande:
    Tack för alla svar =)

3an har jag vart mest inne på, men är rädd för att det ska kännas trångt om man inte kommer runt "ön", då den på bild är hela vägen in mot väggen. Men utrymmet känns som att man kanske kan överväga det?

Det sägs att man ska försöka få så att man kan kolla ut i ett fönster när man diskar, men det känns inte så praktiskt arbetsmässigt från ön, då spisen ska vara där?
    Så länge ni inte har för smalt kök så kommer det inte kännas trångt. Mina föräldrar här en planlösning som är väldigt lik 3an och det är inte det minsta trångt :) Man kan stå och jobba på båda bänkarna och en 3e person kan gå emellan de som står med ryggen mot varandra...
  • beccagranen
    Lowika skrev 2014-01-08 13:17:48 följande:
    funderar på placering av ugn+kyl/frys. Det kanske är slarvigt på bilden, men är det ok att ha ugn så nära kyl?.... Vet ju att det finns specificerade avstånd ugn-diskbänk...

Det verkar poppis med diskbänken vid fönstret numer, men jag tänker att fönstret inte mår bra av fukten och blir lätt skitigt. så inte diskbänken vid fönstret.

Jo det flesta visningskök har ugn/micro bredvid kyl/frys, så det borde väl inte vara problem, eller? Hade igentligen velat ha alla tre stående på höger sida av köket, men tyvärr är väggen 40cm för kort. Skulle endast bli 20cm kvar till vägg. Så det skulle bli knasigt med bänken.

Ja det håller jag med om, tydligen brukar många sätta pvc-fönster (plast) just för fukten. Men det känns lite obehändigt, men kanske trevligt. Men vet inte om placeringen blir bra när spisen är i ön, känns som att det kommer bli rörigt att gå mellan bänkarna.
  • beccagranen
    tjej87 skrev 2014-01-08 14:39:56 följande:
    Så länge ni inte har för smalt kök så kommer det inte kännas trångt. Mina föräldrar här en planlösning som är väldigt lik 3an och det är inte det minsta trångt :) Man kan stå och jobba på båda bänkarna och en 3e person kan gå emellan de som står med ryggen mot varandra...

Det låter lovande! Vi kommer ha strax över 4m brett kök (430cm) men djupet är endast ca 2meter.  Har dina föräldrar en köksö som man kan gå runt, eller med anslutning till en vägg? (som nr 3).  Det som oroar mig lite är att det endast blir 90-100cm mellan köksön och bänkarna, hoppas det räcker för att det ska kännas som utrymme nog?
Svar på tråden HJÄLP med köksplanering, vilket snyggast?