• Anonym (kört? :()

Knölar på kroppen? Vanligt?

För några år sedan upptäcktes det att jag hade cancer. I halsen av alla ställen! Upptäcktes då jag hade tre knölar på halsen, som efter mycket om och men visade sig vara metastaser. Jag är friskförklarad sedan länge men nu har jag fått en knöl igen. Läkarna säger bara att det inte är någon fara, men det sa de ju förra gången också. Är det vanligt att man får knölar på kroppen även om det inte är metastaser?

• Svar på tråden Knölar på kroppen? Vanligt?
  • Anonym (x)

Jag har knutor i brösten, rumpan och låret. Ganska stora ändå, ca 1,5x1,5cm så de känns väldigt tydligt. Men det är helt ofarligt, bara fettknutor, bindvävsknutor och liknande. Har de tagit en biopsi på din knuta?

Anonym (x) skrev 2014-01-08 13:35:04 följande:
    Jag har knutor i brösten, rumpan och låret. Ganska stora ändå, ca 1,5x1,5cm så de känns väldigt tydligt. Men det är helt ofarligt, bara fettknutor, bindvävsknutor och liknande. Har de tagit en biopsi på din knuta?
    Ja, gjort det både på denna och de jag hade innan. Men visar inget, varken de jag hade innan eller den jag har nu. Bara tur de hittade cancern förra gången.

Jag har också knutor i brösten, men de syns inte på mig. Syns dina? Mina knölar halsen syns, de sitter inte inuti.
  • Philippa
    Anonym (kört? :() skrev 2014-01-08 13:38:55 följande:
    Ja, gjort det både på denna och de jag hade innan. Men visar inget, varken de jag hade innan eller den jag har nu. Bara tur de hittade cancern förra gången.

Jag har också knutor i brösten, men de syns inte på mig. Syns dina? Mina knölar på halsen syns, de sitter inte inuti.

Med din erfarenhet hade jag krävt en stor utredning!

Hoppas allt går bra!
    Philippa skrev 2014-01-08 13:48:39 följande:

Med din erfarenhet hade jag krävt en stor utredning!

Hoppas allt går bra!
    Tack! Tyvärr lättare sagt än gjort när läkarna gång på gång bara säger "ingen fara".

Ingen som vet om det är vanligt/ovanligt med ofarliga, synliga knölar?
  • Anonym (x)
    Anonym (kört? :() skrev 2014-01-08 13:38:55 följande:

Jag har också knutor i brösten, men de syns inte på mig. Syns dina? Mina knölar på halsen syns, de sitter inte inuti.
    Ja vissa av knutorna i brösten är så stora att de syns som en utåtbuktning genom huden. Att de syns mer på halsen beror säkerligen på att man inte har så mycket underhudsfett där. Jag förstår att du är orolig, och om där finns fler undersökningar som kan göras så hade jag nog stått på mig. Bara för att få sinnesro. Hur upptäckte de cancern förra gången?
    Anonym (x) skrev 2014-01-08 13:52:08 följande:
    Ja vissa av knutorna i brösten är så stora att de syns som en utåtbuktning genom huden. Att de syns mer på halsen beror säkerligen på att man inte har så mycket underhudsfett där. Jag förstår att du är orolig, och om där finns fler undersökningar som kan göras så hade jag nog stått på mig. Bara för att få sinnesro. Hur upptäckte de cancern förra gången?
    Upptäcktes när jag skulle göra en gastroskopi och de såg knölar i halsen.

Okej och dina knölar är helt ofarliga? Har de tagit bort någon och undersökt de? Kan de bli farliga eller behöver du aldrig oroa dig för de?

Jag menar alltså att de såg knölarna i halsen när de körde ner kameran för att nå magsäcken. Knölarna i halsen skulle inte vara där, men var inte tillräckligt stora än för att de skulle påverka min sväljning, även om jag gått omkring och haft "ont" i halsen i många månader och det kändes som att jag hade något som satt fast i halsen. Läkarna trodde dock det var att mina halsmandlar var förstorade, men det visade sig vara cancerknölar på halsmandlarna.

Anonym (Been there) skrev 2014-01-08 14:01:20 följande:
    Vad / vart hade du den / dem primära tumörerna då? metastaser är som bekant dottertumörer som spridit sig... till exempel är det vanligt att metastaser uppstår i huvudet vid lungcancer. Vilka behandlingar gick du igenom och under hur lång tid?

Har man en gång haft cancer finns det all anledning att oroa sig för knölar, utgår ifrån att dina doktorer har gjort alla tester som behövs för att kunna avfärda det som att inte vara någon fara. Det borde du ju kunna lite på i så fall
    Primära tumören satt på halsmandeln (eller om det var bägge). Har ingen av de kvar idag.

Fick både cellgifter och strålbehandling, ganska intensiv sådan.

Läkarna har precis som tidigare gånger tagit biopsi på knölen men inte hittat något. Precis samma som tidigare gånger. Nu säger de bara att jag ska höra av mig om knölen växer till sig mer. Är orolig att cancern spridit sig och att det är kört nu, men känner inte att de lyssnar på mig.
  • Anonym (pet)

Går du till en onkolog eller till din allmänläkare? 
    Klart att det finns godartade knölar, men förstår din oro med tanke på din sjukhistoria. Tycker att du borde be om att få göra en PET scan och/eller att de opererar ut knölen i sin helhet (radikalt). Går du inte till en onkolog så skulle jag ringa till den onkologmottagning där du blev behandlad senast. Hoppas dock att läkarna har rätt, och att det inte är något farligt. Kram

Anonym (pet) skrev 2014-01-08 14:26:02 följande:
    Går du till en onkolog eller till din allmänläkare? 
    Klart att det finns godartade knölar, men förstår din oro med tanke på din sjukhistoria. Tycker att du borde be om att få göra en PET scan och/eller att de opererar ut knölen i sin helhet (radikalt). Går du inte till en onkolog så skulle jag ringa till den onkologmottagning där du blev behandlad senast. Hoppas dock att läkarna har rätt, och att det inte är något farligt. Kram
    Jag går på efterkontroller på onkologimottagningen och det är de som tittat på den. Ska be de en gång till att ta bort knölen, men de har redan nekat mig en gång, så är inte säkert de går med på det denna gång. Kanske kan säga att den irriterar?

Är det vanligt att få en ny släng av cancer om man redan haft det? Vet att läkarna säger "inget att oroa sig för, du är friskförklarad", men oroar mig som tusan ändå. :(
Svar på tråden Knölar på kroppen? Vanligt?