• Ballerinas

Håret har gått av - varför?

Nu får någon med kunskap reda ut varför en del av mitt hår har gått av :(

Märkte för en tid sedan att håret på ett ställe i ganska "stor" utrsträckning har gått av på mitten, ca. 10 cm från roten. Detta har hänt främst på ena sidan av huvudet och mera vid det understa håret, ej högst upp.

- Har väldigt mörkt hår (inga blekningsmedel alltså) och färgar håret oftast endast i roten.

- Använder löshår ibland, dock bara clip-on hår, och skulle detta vara orsaken så skulle väl håret ha gått av mera vid roten och inte på mitten?

- Jag använder volumaster några gånger i veckan..kan den vara för varm? Dock är det konstigt att det inte gått av närmare roten ändå.

- Äter vitaminer av alla former varje dag samt motionerar.

- Har stressat mycket det senaste året och inte mått så bra, kan stress kapa av håret på mitten på detta sätt?

- Har inte varit och är ej gravid.

Vad är orsaken? Någon annan med samma problem?

• Svar på tråden Håret har gått av - varför?
  • ClaraV

Jag hade riktigt långt och tjockt hår förut, färgade inte eller något. Men helt plötsligt började jag tappa det, det både gick av på mitten och lossnade en sisådär 7-8 cm från roten. Det var tydligen stressrelaterat. 

Fast jag har barn, men bör inte ha någon betydelse då min dotter nästan var tre år när detta hände.. Problemen kvarstod i kanske 6-8 månader.

• Fjärilslarv

Kan mycket väl vara stress.
    Vad är en volymmaster som du skriver om? alla varma verktyg sliter på håret.
    Toppar du håret regelbundet och klipper då bort det slitna? 
    använder du profukter för just din hårtyp?, återfuktar du håret när du har använt varma verktyg? 
    använder du något värmeskydd?

• Kryddmix

Det kan finnas olika anledningar. Om du har haft en kal fläck där tidigare och att håret har börjat växa ut nu och du upplever det som att det har gått av på halva så kan det vara så att du har alopecia. Detta är en autoimmun sjukdom som oftast framkommer under stressiga förhållanden. Du kan få en kal fläck lika stor som en femma ungefär. Oftast brukar det växa ut beroende på vlken form av alopecia man har. Googla och läs mer om det.

Om det har gått av på mitten bara så där så kan det bero på värme från diverse "verktyg" bla hårfön, plattång, locktång etc. Använd då värmeskydd och var snäll mot ditt hår. 

• Ballerinas
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 14:14:10 följande:
    Kan mycket väl vara stress.
    Vad är en volymmaster som du skriver om? alla varma verktyg sliter på håret.
    Toppar du håret regelbundet och klipper då bort det slitna? 
    använder du profukter för just din hårtyp?, återfuktar du håret när du har använt varma verktyg? 
    använder du något värmeskydd?
    Volumaster kallas även för krustång har jag för mig, dvs., en värmetång som krusar håret vid roten (3-4cm) för att få volym. Använder inte denna varje dag eftersom volymen hålls bra av den. Jag tycker bara att den borde orsaka håravkapning vid just 3-4cm från roten istället för ca. 10cm. Använder värmeskydd 8-9 gånger av 10.

Jag toppar håret ibland.. kanske inte så ofta som jag skulle behöva eftersom jag sparar håret, men ändå tillräckligt ofta tycker jag. Tror inte det kan orsaka att håret går av vid ett sådant ställe. Håret i sig går över axlarna.

Hårinpackning har jag varit dålig med måste jag säga, men unnade mig ett riktigt bra nu som jag har använt 4 gånger.
  • Ballerinas
    ClaraV skrev 2014-01-08 14:11:16 följande:

Jag hade riktigt långt och tjockt hår förut, färgade inte eller något. Men helt plötsligt började jag tappa det, det både gick av på mitten och lossnade en sisådär 7-8 cm från roten. Det var tydligen stressrelaterat. 

Fast jag har barn, men bör inte ha någon betydelse då min dotter nästan var tre år när detta hände.. Problemen kvarstod i kanske 6-8 månader.

Hur fick du bekräftat att det var stressreleterat? Min största misstanke är att även mitt är det och detta bekräftar det ännu mera.
  • enmodigman

Ingen som klippt dig utan att du märkt det då? när du sov till exempel

• Ballerinas
    Kryddmix skrev 2014-01-08 14:14:34 följande:
    Det kan finnas olika anledningar. Om du har haft en kal fläck där tidigare och att håret har börjat växa ut nu och du upplever det som att det har gått av på halva så kan det vara så att du har alopecia. Detta är en autoimmun sjukdom som oftast framkommer under stressiga förhållanden. Du kan få en kal fläck lika stor som en femma ungefär. Oftast brukar det växa ut beroende på vlken form av alopecia man har. Googla och läs mer om det.

Om det har gått av på mitten bara så där så kan det bero på värme från diverse "verktyg" bla hårfön, plattång, locktång etc. Använd då värmeskydd och var snäll mot ditt hår. 
    Har inte haft en kal fläck där från förut utan detta har gått av bara så där. Använder nästan aldrig hårfön och locktång utan bara krustången/volumastern. Dock tycker jag isåfall det är konstigt att det har gått av vid ca 10cm och inte mera vid roten där man använder just krustången.. =S
  • Kryddmix
    Ballerinas skrev 2014-01-08 14:40:43 följande:
    Har inte haft en kal fläck där från förut utan detta har gått av bara så där. Använder nästan aldrig hårfön och locktång utan bara krustången/volumastern. Dock tycker jag isåfall det är konstigt att det har gått av vid ca 10cm och inte mera vid roten där man använder just krustången.. =S
    Jo men om du tänker såhär.... du använder tången ett tag, det sliter ut ditt hår mot roten och gör det svagar, kanske inte nödvändigtvis går av direkt men när det växer så kan det gå av senare om tex duschar, borstar håret etc. Många får kluvna hårstrån i mitten på hårstråna på grund av plattång och värmeslitage på håret och sedan går det av där vid senare tillfälle när de borstar eller tvättar håret eller när det sätter upp det i en svans. 
  • Ballerinas
    enmodigman skrev 2014-01-08 14:39:00 följande:
    Ingen som klippt dig utan att du märkt det då? när du sov till exempel
    Hahaha ja det skulle vara min sambo isåfall.. :D
  • Ballerinas
    Kryddmix skrev 2014-01-08 14:45:59 följande:
    Jo men om du tänker såhär.... du använder tången ett tag, det sliter ut ditt hår mot roten och gör det svagar, kanske inte nödvändigtvis går av direkt men när det växer så kan det gå av senare om tex duschar, borstar håret etc. Många får kluvna hårstrån i mitten på hårstråna på grund av plattång och värmeslitage på håret och sedan går det av där vid senare tillfälle när de borstar eller tvättar håret eller när det sätter upp det i en svans. 
    Bra där.. jag köpte tången i augusti och använt den sen dess, vilket är 6 månader sedan. Om håret växer ca. 1,2cm per månad så blir ju det ca. + 7,2 cm och bredden på tången är cirka 3 cm vilket blir ca. 10cm. Fullt möjligt att det kan vara tången som är problemet då också. Får lägga ner värmen på tången, mindre användning och alltid värmeskydd + stressa mycket mindre framöver..
Svar på tråden Håret har gått av - varför?