• Anonym (xxx)

Räknas grönsaker som kolhydrater?

Kan man utesluta kolhydrater helt och enbart äta grönsaker eller räknas grönsaker som kolhydrater? Sötpotatis, är det en kolyhydrat?

• Svar på tråden Räknas grönsaker som kolhydrater?
  • Anonym (Lchf)
    Anonym (xxx) skrev 2014-01-08 17:02:21 följande:

Kan man utesluta kolhydrater helt och enbart äta grönsaker eller räknas grönsaker som kolhydrater? Sötpotatis, är det en kolyhydrat?

Det är kolhydrater i typ alla grönsaker mera eller mindre
  • Anonym (xxx)
    pluttis 81 skrev 2014-01-08 17:06:20 följande:
    Potatis innehåller mycket kolhydrater!
    Jag vet. Har inte frågat något om potatis utan om grönsaker. Sötpotatis är ingen potatis...
  • Anonym (googla)

Generellt innehåller grönsaker som växer ovan jord mindre kolhydrater än de som växer under jord!
    Googla på kolhydrattabell grönsaker, så hittar du tabeller där det står hur många gram kolhydrater/100 g en grönsak innehåller.

Sötpotatis växer under jorden = ganska mycket kolhydrater! Precis som vanlig potatis, plasternacka och morot t ex.

• Anonym (gillar GI)

Du ska äta bra grönsaker! Du får du i dig massor av livsviktiga ämnen. Mjölksyrade grönsaker (även morötter) har jäst, och det mesta av sockret är borta och ersatt med nyttiga lactobaciller. Så JÄTTE-bra att äta alltså. Annat nyttigt är broccoli, kål av alla slag, bladgrönsaker, selleri, spenat, tomater etc. De kolhydrater som finns i grönsaker är bra för dig. De som finns i chips, läsk och snask - dåligt för dig.

Och som sagt, potatis innehåller väldigt mycket snabba kolhydrater, så dra ner på dom! Jag äter ett litet äpple varje dag, samt gojibär, trots fruktsockret. Pga att det finns så många bra saker i dom!

• Anonym (?)
    Anonym (gillar GI) skrev 2014-01-08 18:16:34 följande:

Du ska äta bra grönsaker! Du får du i dig massor av livsviktiga ämnen. Mjölksyrade grönsaker (även morötter) har jäst, och det mesta av sockret är borta och ersatt med nyttiga lactobaciller. Så JÄTTE-bra att äta alltså. Annat nyttigt är broccoli, kål av alla slag, bladgrönsaker, selleri, spenat, tomater etc. De kolhydrater som finns i grönsaker är bra för dig. De som finns i chips, läsk och snask - dåligt för dig.

Och som sagt, potatis innehåller väldigt mycket snabba kolhydrater, så dra ner på dom! Jag äter ett litet äpple varje dag, samt gojibär, trots fruktsockret. Pga att det finns så många bra saker i dom!

Men nu ville ts äta kolhydratsfattig kost
  • Anonym (gillar GI)
    Anonym (?) skrev 2014-01-08 19:41:21 följande:
    Men nu ville ts äta kolhydratsfattig kost
    Det är inte att rekommendera. Känner flera LCH:are som säger att de kolhydrater man får i bra grönsaker, är viktiga. Man går upp i vikt av snabba kolhydrater som bröd, vitt ris, socker, potatis, chips, godis osv. Skär ner på det, men inte på de nyttiga sakerna som broccoli, aubergine och tomater. Mig veterligen blir ingen fet på grönsaker.
  • Anonym (gillar GI)
    Anonym (gillar GI) skrev 2014-01-08 21:11:27 följande:
    Det är inte att rekommendera. Känner flera LCH:are som säger att de kolhydrater man får i bra grönsaker, är viktiga. Man går upp i vikt av snabba kolhydrater som bröd, vitt ris, socker, potatis, chips, godis osv. Skär ner på det, men inte på de nyttiga sakerna som broccoli, aubergine och tomater. Mig veterligen blir ingen fet på grönsaker.

Menar att det inte är att rekommendera att utesluta grönsaker.
  • Anonym (?)
    Anonym (gillar GI) skrev 2014-01-08 21:11:27 följande:
    Man ska äta kolhydrater men i små mängder o därför går underjordgrönsaker bort när det gäller lchf , man måste kolla hur mycket dom innehåller , många grönsaker innehåller inte mycket kolisar
  • Anonym (xxx)

Jag äter inga snabba kolhydrater alls och nu äter jag i stort sett inga långsamma heller förutom havregryn ibland och även grönsaker.

Jag trodde sötpotatis var ok? Minns ett program av halv åtta hos mig då en lchf bantare var med och hon serverade söptpotatis i sin måltid, därför trodde jag det var en ok grönsak.

Vitkål är annars min favorit.

Jag äter väldigt fettsnålt också, är det dåligt?Med tanke på att jag knappt äter kolhydrater förutom grönsakerna..

• NaCl

Om du inte äter fett och nu även vill dra ner på kolhydrater från grönsaker - vad äter du egentligen? Protein eller ? Det är inte bra att leva enbart på protein!

• Anonym (Från nätet)
    "Sötpotatis innehåller mer kolhydrater än potatis så varför är den så bra ändå? Jo potatis innehåller socker och stärkelse och lektiner (påverkar näringsupptaget) så en potatis ger oss i princip inget nyttigt! Men sötpotatis är full av antioxidanter (betakaroten som omvandlas till A-vitamin), c-vitamin, järn och är alltså supermat! Dessutom är sötpotatisen inte en potatis utan en rotknöl och påverkar blodsockret mindre än potatis."
  • sextiotalist

Självklart innehåller grönsaker kolhydratet, cellulosa är ju kolhydrater (som grönsakerna är uppbyggda av), sedan finns det kolhydrater som är lätta för kroppen att ta upp och så finns det de som inte kroppen kan bryta ned

Svar på tråden Räknas grönsaker som kolhydrater?