Vi var på Sri Lanka i feb-2011. Vi bodde i Hikkaduwa, ett par mil söder om Colombo. Jättefina stränder och mycket små affärer i närheten. Om ni vill dyka och surfa så ska ni ta er till Hikkaduwa, det är ett känt surfställe med bra vågor,små hotell, små barer och ställen som hyr ut surfutrustning osv vid stranden.
Vi var i Yala nationalpark, det rekommenderas. Vi anlitade en chaufför och en guide som följde med in parken.
I Yala såg vi såg många elefanter, många varaner,krokodiler, pytonorm, fina fåglar och har man tur kan man få se leoparder - men de är ganska skygga. Vi var även på valsafari men det var ganska dyrt i förhållande till de få valar vi såg.
Vad mat osv kostar minns jag inte riktigt men jag tror att det var typ som i Thailand, det var i alla fall billigt. Maten är ganska lik indisk mat och har även en del brittiska infuenser och mycket skaldjur och fisk. Vi åt väldigt god tonfisk och en väldigt god ingefärskaka. Och drack gott te! Passa på att njuta av fruktdrinkar med färsk frukt!
Jag och mannen kunde inte få nog av små bananer,papaya och mango osv som finns överallt.
Passa på att handla te, även om ni inte brukar dricka te så ska ni handla te och ta med hem. Det är skillnad på te där och det te som finns här hemma! Det finns ett ställe, Chaplon tea, som jag tror drivs av en dansk. Chaplon tea finns på flera ställen längs sydostkusten men jag tror att det närmsta stället från Negombo är Bentota, söder om Colombo.
Det finns mycket fina sjalar, väskor och vackert hantverk i trä. Vi köpte flera små träsaker, typ små buddhor osv. Och så finns det vackra smycken av månsten och fina djävulsmasker i trä (det brukar finnas djävulsmasker som går att ta i sär i 3 delar så man kan ta hem även de som är lite större). Det finns ställen där man kan se brytning av månsten, men jag minns inte var.
Tänk på att det är ganska intensiv trafik på Sri Lanka och vänstertrafik. Tuk-tuk är ganska billigt och smidigt om man inte ska så långt. Ska man lite längre, typ Yala eller om ni ska ta er från Negombo till Colombo eller längre är det ofta bättre att anlita chaufför eller ta tåget eller buss ( billigt men var beredd på att det är trångt och mycket folk och annan standard än hemma).
Se till att ni har växlat till er rupies och dollar.
Bli inte avskräckta om det är beväpnade vakter på flygplatsen, det är i så fall en rest från inbördeskriget, kan se otäckt ut, men bli inte avskräckt.
Och till sist, läs på om landets historia och var beredd på att standarden är annorlunda än hemma. Ni ska veta att det är ett land som börjar komma igen efter 20 års inbördeskrig och en naturkatastrof efter det. Så man kan inte jämföra standarden med tex Mallorca eller andra mer etablerade turist-täta resmål. Tsunamin slog hårt mot Sri Lanka och folk minns det och kommer kanske vilja berätta om det för er.
Det kan förekomma strömavbrott även på ett 3-stjärnigt hotell, det beror på att elnätet inte klarar belastningen som landets utveckling inneburit de senaste åren.
Det finns ganska mycket gathundar, hemlösa katter och en del tiggare och var beredda på att ni kanske kommer se en del fattigdom, det är lika bra att ni är beredda på det så det inte kommer som en chock.
Om ni har tid ska ni åka till den gamla huvudstaden och till en teplantage.
Njut av Sri Lanka! Vi vill tillbaka dit