• miamaria777

Arbeta deltid 6 månader innan beräknad förlossning

Hej

Jag är gravid med 6 mån kvar till beräknad förlossning. Jag har kommit överens med min arbetsgivare att gå ner i arbetstid till 75 %. Jag har en fast heltidsanställning sedan 2 år. Om jag förstått rätt kan jag gå ner i tid nu utan att min SGI påverkas när det är dags att ta ut föräldrapenning. Min fråga är hur jag gör nu, behöver jag anmäla till Försäkringskassan att jag gått ner i tid? 

Jag undrar även om min deltid nu kommer påverka tillfällig föräldrapenning eller inte? Tex när jag ska ta ut VAB för min dotter? Kommer den tillfälliga föräldrapenningen beräknas på min heltidstjänst eller på min deltidstjänst?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Arbeta deltid 6 månader innan beräknad förlossning
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du uppfyller kriterierna att få behålla din SGI på heltid så får du även tillfällig föräldrapenning utbetald efter heltid.

Hälsningar
    Britta, handläggare

• miamaria777

Tack för svar! Kan du bekräfta om jag uppfyller kriterierna enligt det jag skriver ovan? Har försökt ringa försäkringskassan i flera dagar men det går inte att komma fram. 

• Försäkringskassan

Hej!

Vi kan inte ge några besked på förhand. Om du vill få ett beslut angående din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) kan du skicka in handlingar till oss så får vi titta på dem. Det kan till exempel vara arbetsgivarintyg, anställningsavtal eller liknande.

För att ha rätt till en SGI behöver man ha för avsikt att arbeta under minst sex månader. Det innebär att om man har arbetat heltid i minst sex månader så kan man också få en SGI utifrån sin heltidsinkomst. Då har man som gravid också rätt att gå ner i tid eller sluta arbeta helt när det är mindre än sex månader kvar till beräknad förlossning, utan att SGI påverkas.

I den här situationen innebär det att de ersättningar man ansöker om (till exempel tillfällig föräldrapenning) ska baseras på heltidsinkomsten.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Arbeta deltid 6 månader innan beräknad förlossning