• jokerr

Betalt på röddag

Är lite nyfiken hur ni som jobbar i butik har det, när det infaller en röddag när ni skulle jobbat.. Jag är timanställd På 35/timmar per vecka.. Men får inte betalt på röddag när butiken är stängt, fast jag skulle jobbat då enligt mina 35timmar.. Som det ser ut nu i december förlorar jag över 36 timmar på dessa röda dagar, vilket ger ett rejält pengar minus. Så jag undrar hur ni andra har det??

• Svar på tråden Betalt på röddag
  • Lena

Är du timanställd får du inte betalt. Har du månadslön får du.

• miinimee1981

Dom dagar du inte jobbar är juh självklart du inte får betalt för. Dom dagar du jobbar vardagar du jobbar får du vanlig timlön samt Efter 12 på lördagar samt röda dagar är det dubbel timlön

• jokerr

Nja inte enligt Handels som jag äntligen fått kontakt med.. Dom säger att när jag är anställd på 35tim /vecka så ska jag ha mina 35tim även om det är röddag och jag inte jobbar.. Men många jag pratat med i butik har inte betalt så det är ju något som inte stämmer... Finns det något mer ställe man kan vända sig till om såna här frågor?

• jokerr

Om man är anställd 30 tim per vecka och det är röd dag under veckan så blir det självklart inte 30 tim. Är arbetsgivaren skyldig att betala mig de 30 tim eller bara för de timmar jag jobbar under veckan? Anna Svar: Vilka regler som gäller beror hur du är anställd och vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Om du arbetar i en butik som är stängd på helgdagar och du är anställd på 30 timmar i genomsnitt per helgfri vecka, kan arbetsgivaren reducera arbetstiden för helgdagar under beräkningsperioden exempelvis 4, 8 eller kanske t o m under 52 veckor. Om du är anställd 30 timmar per vecka ska du ha betalt för 30 timmar varje vecka oavsett om helg infaller eller inte och ifall arbetsgivaren kan lägga ut timmarna eller inte. I vissa anställningsbevis finns även 30 timmar per helgfri vecka, då reduktion sker i aktuell helgvecka. Kontrollera ditt anställningsbevis. Kontakta din Handelsavdelning för att få hjälp att reda ut vad som gäller. Karin Jungerhem Ombudsman Hittade den här artikeln så det måste ju stämma...

• RogerVBG
    jokerr skrev 2014-01-08 22:38:22 följande:

Är lite nyfiken hur ni som jobbar i butik har det, när det infaller en röddag när ni skulle jobbat.. Jag är timanställd På 35/timmar per vecka.. Men får inte betalt på röddag när butiken är stängt, fast jag skulle jobbat då enligt mina 35timmar.. Som det ser ut nu i december förlorar jag över 36 timmar på dessa röda dagar, vilket ger ett rejält pengar minus. Så jag undrar hur ni andra har det??

Så som det låter på mig har du en anställning där du ska jobba 35 tim/vecka i snitt under anställningsperioden. Om det infaller en röd dag när du skylla ha jobbat som butiken väljer att ha stängt har de rätt att lägga de timmarna på en annan dag den veckan. Lite ovanligt med en timanställning på så hög sysselsättning. Brukar ju oftast ligga betydligt lägre än så. Lite svårt att veta i detta fall, var det Handels Direkt du kontaktade eller ett lokalt ombud?
  • eec82

Du ska få chans till de timmarna under resterande året. Timmarna ska slås ut på ett år å läggas in på andra dagar då. Så om du slutar tidigt någon dag ex kan de lägga timmar där. Å gå 40 timmar den veckan osv. De ska se till att du får rätt timmarvpå ett år sen kan de fördela dem som de vill jag jobbade ex 20 timmarcena veckan å 40 andra när hag hade 30 timmar i veckan å ibland blev det mer vissa månader för att det skulle bli rätt timmar på ett år.

• jokerr

Roger. Jag är anställd på 35tim / vecka. Jobbat så i ca 6år. Då ska jag alltså jobba den veckan 41 timmar? När det infallit EN röddag?.. Men veckan efter när två rödadagar infaller ska jag alltså jobba 49tim den veckan?? Det är ju många timmar som går förlorade denna månad när jag skulle jobbat med butiken är stängd. Jag har pratat med handels direkt 10gånger men fått olika svar, sist pratade jag med min ombudsman. Men jag blir så osäker på svaret, när jag hör hur andra har det som jobbar i butik.. Alla säger att dom inte har betalt dessa dagar.. Men som jag ser de kan det inte vara rimligt att förlora lver 35timmsr en månad 5-6000 i pengar :( kan man ringa någon annan än facket och få ett svar på detta??

• troddeduja

Jag är oxå timanställd inom Handels. Infaller ett av mina jobbpass på en röd dag får jag dubbelt betalt, om inte, ja då är det som en vanlig ledig dag. Men min butik har bara stängt på jul- och nyårsdagen.
    I år inföll både jul- och nyårsdagen på onsdagar vilket är min normala jobbdag, men fick ej betalt för det. Så är det för alla som är TIManställda. De som är månadsanställda har andra regler som jag ej har koll på.
    Så det första du måste göra är att kolla vilken anställningsform du har, borde stå på ditt anställningsbevis.

• Amto

Har du tittat vad det står på ditt anställningsavtal? När jag var anställd inom handeln så hade jag x-timmar per helgfri vecka. Om det inte gör det så får man nog titta på beräkningsperioden och se till att den går ihop i slutändan. Hur lång beräkningsperioden är kan som du skriver variera mycket.

• MajaVira

Om du är fast anställd med timlön kan du ha rätt till helglön för röda dagar. Beror på vilket kollektivavtal du hör till.

Svar på tråden Betalt på röddag