• Noro

Besiktning eller ej som husköpare...

Det är inte lätt!
    Vi är på väg att köpa ett hus från sena 70-talet. Det är "vårt". Säljare har godtagit vårt bud och om några dagar ska vi träffas med mäklare för genomgång.
    Mäklaren förespråkar (förstås) att vi anlitar besiktiningsman som hon rekommenderar.

I somras var huset ute till försäljning (vi bjöd även då). De som vann budgivningen då besiktigade huset och då upptäcktes fukt på vinden som åtgärdats av säljaren. Fukten är borta och säljaren har satt dit fläkt och fuktvakt.
    Man kan ju tänka att om det varit mer på huset så skulle säljaren åtgärdat även det när det upptäckts och de inte fick huset sålt då.

När vi talar med annan mycket erfaren mäklare från större stad, som är bekant till oss och inte har något som helst med vårt köp att göra mer än att han önskar oss allt gott i vårt köp, så säger han att det är inte alls alla som tar in besiktningsman som köpare. Och tycker att det är lite konstigt att vår mäklare propsar så på det (som vi uppfattar det).

Maken har pratat med vårt försäkringsbolag och är det något som skulle hända så omfattar deras/vår villaförsäkring det mesta som skulle kunna hända kring ett hus.

När jag läser på nätet så förespråkas Besiktningsman "överallt". Som om man är dum om man inte försäkrar sig med den besiktning som ändå, tycker jag är väldigt bristfällig.
    Besiktningsmannen kan ändå bara titta "utanpå" och är det snö kring grunden så går det inte se den osv.... Så det känns lite som att kasta flera 1000-lappar på "ingenting".

Gissar att jag får flest "Anlita besiktningsman"-svar här. Men jag kanske har fel!?

• Svar på tråden Besiktning eller ej som husköpare...
  • momomo

Jag skulle inte köpa hus utan att anlita en besiktningsman med gott rykte. Finns uppenbarligen fuskare i den branschen med.

Har flera anhöriga/bekanta som dragit sig ur efter besiktning som påvisat brister som inte var nämnda i försäljningsprospektet och som skulle vara svåra att upptäcka för en lekman. Ett exempel är ingjutna reglar i betongkällare i hus från 70-talet som börjat mögla pga fukt. De drog sig ur affären.

Ett annat exempel är tillbyggd carport med till synes platt tak, som dock lutade in mot huset och orsakade vattensamling på taket i skarven mellan taken. De lyckades förhandla ned priset 40000 om jag minns rätt.

• Lisa1976

Kan ni få ta del av besiktingsprotokollet som gjordes i somras?

Vad kostar en besiktning, 7000 kr? Känns det inte bra och är ni oroliga ska ni ju besiktiga det.
    Vi har också precis köpt hus och håller på att sälja vårt egna. Här i Göteborg är det vanligt att säljaren besiktigar huset innan det går ut på marknaden. Då vet spekulanterna vad det är dom budar på och slipper överraskningar och senare förhandlingar om priset. Det är riktigt bra tycker jag!

• Catti41

Självklart besiktning och inte den som mäklaren rekommenderar.... Och nej hem/villaförsäkringen kommer inte täcka det som skulle kunna uppstå. Läs på bygga hus-forumet om ni inte hittat dit än.

Om inte huset ni tänker köpa kostar 400,000 pix eller mindre och är ett rejält ruckel och ni har gott om pengar på fickan för då skulle en besiktning ändå inte upptäcka något ni inte redan visste.

Det är också vanligt att säljarens besiktning inte alls är lika grundlig som köparens besiktning.

Därtill: om ni om fem år skulle upptäcka något som ni tänker är ett dolt fel så kommer ni aldrig få igenom det utan att ha gjort en egen besiktning.det är svårt nog att få igenom ett krav på dolt fel.

• Nenne666

Självklart ska ni anlita en utomstående besiktningsman.

Svar på tråden Besiktning eller ej som husköpare...