• änsålängehund

Sluta amma 8 1/2 månaders som vägrar välling

Behöver era kloka råd för på måndag smäller det-no more amning för min lilla kille! Varför? Ja jag vill helt enkelt inte amma längre. Hade tänkt sluta vid 6 månader, men allt flöt på sp smärtfritt och vi har fått sova galet bra!! Problemet då : eftersom vi tycker att allt har fungerat så bra har vi varit extremt "lata" med rutiner. Sonen sover bredvid mig i sängen (kunnat amma snabbt). Han tar inte napp och dricker heller inte välling (flaska/märke spelar ingen roll-nada!). Vi ger honom gröt på kvällen och han äter helt ok med mat på dagen. Inte mycket men helt ok. Det har varit svårt att fp honom att äta mat. Detta har bidragit till att jag ammat honom på natten. Ska väl nämna att jag inte ammar alls på dagen. Han vaknar Dick ca 3-4ggr/natt nu och vill amma, eller egentligen är det nog mer snutta.. Min fråga: hur gör vi nu rent praktiskt på bästa sätt? Bör pappa ta ett par nätter? Vi har en treårig tjej som vi inte vill väcka också.. Tacksam för tips och trix!

• Svar på tråden Sluta amma 8 1/2 månaders som vägrar välling
  • änsålängehund
    änsålängehund skrev 2014-01-08 23:51:57 följande:
    Behöver era kloka råd för på måndag smäller det-no more amning för min lilla kille! Varför? Ja jag vill helt enkelt inte amma längre. Hade tänkt sluta vid 6 månader, men allt flöt på sp smärtfritt och vi har fått sova galet bra!! Problemet då : eftersom vi tycker att allt har fungerat så bra har vi varit extremt "lata" med rutiner. Sonen sover bredvid mig i sängen (kunnat amma snabbt). Han tar inte napp och dricker heller inte välling (flaska/märke spelar ingen roll-nada!). Vi ger honom gröt på kvällen och han äter helt ok med mat på dagen. Inte mycket men helt ok. Det har varit svårt att fp honom att äta mat. Detta har bidragit till att jag ammat honom på natten. Ska väl nämna att jag inte ammar alls på dagen. Han vaknar dock ca 3-4ggr/natt nu och vill amma, eller egentligen är det nog mer snutta.. Min fråga: hur gör vi nu rent praktiskt på bästa sätt? Bör pappa ta ett par nätter? Vi har en treårig tjej som vi inte vill väcka också.. Tacksam för tips och trix!

• Lindsey Egot the only one

Jag hade börjat medtar pumpa ut bröstmjölk och gå ut på en promenad så får pappan ge bröstmjölken i flaskan. Då känner barnet iaf igen smaken. Sedan gör ni kanske 50ml välling och resten bröstmjölk och blandar i flaskan och sedan 50/50 och när han tar det så kan ni bara ge välling sen. Alt åk och sov borta på nätterna under en helg, du och treåringen så får pappan ta barnet och vänja av så kan du ha pumpat ut sedan innan. Så åker ni varje kväll innan treåringen ska sova.

• Gloria01

Min dotter vägrade också välling, jag valde att blanda ut vällingen med bröstmjölk 50/50 direkt och det gick ner hur bra som helst. Efter ca två nätter kunde jag ta bort bröstmjölken helt och hon sov från läggning till 5 på morgonen och då fick hon välling och somnade om hur bra som helst :) 

• Rosa Fluff

Byt inte mot välling utan mot ersättning. Eftersom din son inte äter mat måste han ha näringen som är i ersättningen. Sen infinner sig seperationsfasen i 7-9 månader. Så helst ska ska du inte göra några omställningar under den perioden. Vore jag dig skulle jag inte sluta amma tvärt utan ta det lugnt och försöka lite pö om pö.

• Natulcien
    Rosa Fluff skrev 2014-01-09 06:54:24 följande:
    Byt inte mot välling utan mot ersättning. Eftersom din son inte äter mat måste han ha näringen som är i ersättningen. Sen infinner sig seperationsfasen i 7-9 månader. Så helst ska ska du inte göra några omställningar under den perioden. Vore jag dig skulle jag inte sluta amma tvärt utan ta det lugnt och försöka lite pö om pö.
  • Flickan och kråkan

Om barnet behöver amma för att han/hon är hungrig så ger ni ersättning istället. Nattammar barnet för att komma till ro och få närhet - inte av hunger - så fortsätter man att amma om man vill det eller så ger man närhet och hjälper barnet att komma till ro på annat sätt. Då behövs inte välling eller ersättning. Jag har slutat nattamma båda mina äldsta i 8-månadersåldern. Har gått fint. Jag har gått upp och vaggat mina i sjal istället. Äldsta gillade att guppa på pilatesboll. Ammade fortfarande dagtid då som komplement till den övriga maten. Är det nattamningen som är problemet så kan du ju sluta med nattamningen men amma på dagen. Är det amningen som sådan och det faktum att han inte tar flaska så kan ni testa att skedmata ersättning eller ge honom via kopp. 

Svar på tråden Sluta amma 8 1/2 månaders som vägrar välling