• MelaB82

Hur fasar man ut amningen och ersättningen?

Har en bebis på 6 månader som jag delammar (kan bara amma på ena bröstet, ger lite ersättning efter nästan varje amning för att försäkra mig om att hon blir mätt).

Jag vill fortsätta amma ett litet tag till fast i lite mindre utsträckning och börja ge lite mer mat till henne. Nu undrar nu hur jag ska göra för att fasa ut amningen/ersättningen så smidigt som möjligt utan att min bebis ska bli hungrig och utan att mitt bröst sprängs av mjölktrycket

Jag kan ju tänka mig att ta bort ersättningen och ge henne mat istället men eftersom jag tänkt börja med så små portioner (för att undvika onödig magknip etc) så tänker jag att hon kanske inte kommer att bli mätt. Men blir det inte för mycket och lite förvirrande för henne att ammas, få flaskan OCH sen smakportion? Hur ska jag göra?

Jag ska naturligtvis ta upp frågan på nästa BVC-besök också men tar gärna emot lite tips här med

Jättetacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur fasar man ut amningen och ersättningen?
  • Kofot

Jag började med att ge en slurk bröstmjölk först och avslutade med flaska. Efter det så minskade jag amningstillfällena gradvis och till slut tog jag bort ett mål i taget.

• RosaGrisen

Vi började med smakportioner till sonen rätt tidigt och runt 6 månader bytte vi ut ett amningstillfälle not gröt då han tyckte det var gott. Efter ett tag bytte vi ut ett mål till och han började intressera sig mer och mer för mat. Runt 7-8 månader tappade han intresset för amningen så då slutade jag med det helt och han åt bara riktig mat och gröt.

• RosaGrisen

Glömde säga att man får ont i brösten i början när man slutar amma som man är van vid! :)

• momomo

Förvirring tror jag inte du behöver oroa dig för, det gick bra att ge smakportion och sedan fylla upp med antingen amning eller flaska med första barnet. Med andra har vi precis börjat, och än så länge bara toppfyllt med amning, men de är inget problem med att ta nappflaska då och då.

Ta det lugnt och fasa ut försiktigt. Börja med en smakis om dan, och öka när du tror att barnets mage är med på det. Räkna med att ni behöver fylla på efter maten i minst en månad, kanske ett par. När en del av maten hamnar i barnet och inte allt hamnar överallt omkring så att det har en chans att bli mätt på mat, då är det dags att sluta fylla på .

• hannis

Men du skall alltså fasa ut amningen och ersätta med ersättning? Inte sluta med ersättningen helt hoppas jag?

I så fall så ammar du mindre och mindre och ger i stället mer ersättning. På 1-2 veckor minskar mjölken i brösten och blir det allt för högt tryck så kan du handmjölka lite.

• Sous

Jag vill påpeka att rekommendationen är att huvudfödan ska vara bröstmjölk eller ersättning hela första levnadsåret. Om du vill sluta amma ger du alltså ersättning som huvudmål istället. Mat ska du börja med som smakportioner nu, och ska ges som komplement till amningen, inte istället för. Det brukar gå utmärkt att amma, ge flaska och smakportioner. :)

• MelaB82
    hannis skrev 2014-01-09 12:32:48 följande:
    Men du skall alltså fasa ut amningen och ersätta med ersättning? Inte sluta med ersättningen helt hoppas jag?

I så fall så ammar du mindre och mindre och ger i stället mer ersättning. På 1-2 veckor minskar mjölken i brösten och blir det allt för högt tryck så kan du handmjölka lite.
    Nej, jag vill fortsätta med amningen men i mindre omfattning, alltså inte amma lika ofta, och så småningom börja ersätta vissa måltider med smakportioner. Ersättningen kan jag tänka mig att ta bort om det är så att hon blir mätt på amningen + lite små matportioner.

Jag vet inte om jag gått för hårt ut idag men såhär har jag hittills gjort idag: Amning runt kl.7.30, några skedar gröt runt kl.8-8.30. Ammade litegrann igen runt kl.9 då hon skulle sova. Amning igen runt kl.12, några små skedar (3-5 kryddmått som hon fick i sig) mosad potatis och morot, några små skedar äpple, persika och aprikos-puré. Blandade 60ml ersättning som hon kanske drack 30ml av. Hon verkade inte hungrig efter det och nu så har hon somnat.
    Vad tror ni om det? För mycket? För lite?
  • emsapemsa

När min pojk var sex månader började vi lite smått med välling och smakportioner av gröt, då blev det automatiskt att han ville ha välling istället för bröstmjölk. Jag fortsatte amma litegrann, men ju mindre jag ammade desto mindre mjölk producerade jag, så det blev ett naturligt avslut. Personligen tyckte jag det var jätteskönt när han började dricka välling, då sov han hela nätter istället för att vilja tutta på mig hela tiden.

• MelaB82
    Sous skrev 2014-01-09 13:31:42 följande:
    Jag vill påpeka att rekommendationen är att huvudfödan ska vara bröstmjölk eller ersättning hela första levnadsåret. Om du vill sluta amma ger du alltså ersättning som huvudmål istället. Mat ska du börja med som smakportioner nu, och ska ges som komplement till amningen, inte istället för. Det brukar gå utmärkt att amma, ge flaska och smakportioner. :)
    Jag kanske har uttryckt mig fel men jag vill inte sluta amma Jag vill bara minska ner lite på den och ge min bebis lite mer mat och eventuellt sluta med ersättningen om det är så att den inte behövs. Jag har tänkt att det kanske blir förvirrande och lite kaos i magen på henne om hon både blir ammad, får vanlig mat och sen ersättning men om det funkar att göra så så fortsätter jag ju självklart med det. Min huvudpoäng är iaf att jag vill minska ner lite på amningen och ge henne lite mer mat
  • Dr Mupp

Vi har gjort så att vi har serverat mat när resten av familjen äter och sen ammat fritt emellan. När mängden mat ökat så har mängden amning minskat automatiskt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MelaB82

Har en fråga till:
    Nu har vi testat i några dagar att ge vår bebis både frukost, lunch och middag.

Först så ammar jag henne, sen så ger jag henne så mycket gröt som hon själv vill ha till frukost. Jag ammar henne eller ger henne ersättning om hon vill ha efter frukost.

Samma sak vid lunch; amning först, sen smakportioner (3-4 teskedar av både lunch och "efterrätt", alltså något fruktmos) och sedan amning eller ersättning om hon vill ha.

"Mellanmål": Amning och/eller ersättning

Middag:Amning och ca 110ml havrevälling.

Ammar sedan runt kl.22 och ammar igen under natten om hon verkar hungrig.

Vad tycker ni? Låter det bra? Är det för mycket? För lite?

Svar på tråden Hur fasar man ut amningen och ersättningen?