• Oleg

Förslaget om 10-årig skola, vad tycker ni?

Jag vill gärna ha en seriös diskussion om fördelar och nackdelar med det nya förslaget som lagts fram om att införa en 10-årig obligatorisk skola, där alltså förskoleklassen blir ettan, och får en ny skolplan med andra krav på lektioner och ämnesinnehåll än nuvarande plan för förskoleklass.

Det vore intressant att höra olika aspekter från både föräldrar, mor/farföräldrar, skolpersonal och politiker.

VAD TYCKER NI?

• Svar på tråden Förslaget om 10-årig skola, vad tycker ni?
  • Flickan och kråkan

Jag har inte tagit ställning till vad jag egentligen tycker om att tidiglägga skolstarten. Däremot tycker jag att det är bra att något görs åt förskoleklassverksamheten för den tycker jag är rätt värdelös. Finns säkert undantag men generellt är den mest en besparingsåtgärd. Jag har en nybliven 6-åring som läser obehindrat, räknar och har ett jätteintresse för att lära. Han har under det senaste halvåret arbetat med siffrorna 1-10, första hälften av alfabetet och diverse grundläggande begrepp. Han har givetvis också fått leka en hel del, vilket han älskar och behöver, men detta i en större barngrupp med mindre personaltäthet än i förskolan och mindre resurser till allt.

• Flickan och kråkan

Tillägg.

Alla helst hade jag sett att han gick i förskolan ett år till med 6-årsverksamhet. Detta kostar så klart mer eftersom förskolan är mer personalintensiv och har mindre barngrupper. Annars tycker jag nog att det är bättre att förskoleklassen skrotas och det året hamnar inom skolans verksamhet. Oavsett är ju det intressanta vad den verkliga skillnaden är/blir. Att bara kalla det för något annat gör det ju inte till något annat.

• strojes

Om det extra skolåret är menat för att fler elever ska klara målen när de går ut nionde klass tror jag mer på att sätta in resurser högre upp i skolan. Problemet är nog mer att hålla studiemotivationen uppe när eleverna når högstadiet. Större möjlighet till valfri skolstart (6 eller 7 år) och möjlighet till förlängd tid på en nivå (skolår) om elever behöver det. Alla kan inte lära sig saker i samma takt, vissa behöver mer tid andra mindre. Det kanske vore bättre om skolan inte var så åldersindelad/fixerad utan såg mer till kunskapsnivån hos eleverna.

• Litet My

Uselt tycker jag, är mer inne på hur S tänker med mer resurser och stöd till de som inte klarat skolan istället för mer skola och missat sommarlov för redan skoltrötta elever. Tänker också på de barn med funktionshinder som har det svårt med tanke på de stora grupperna och indragna resurserna, inte heller för dem kommer det att hjälpa med ett extra år.

• Flickan och kråkan

Resurser ska sättas in tidigt. Det är ju problemet idag. Man väntar tills det blir ett oundvikligt problem i år 8-9.....och då är det dessutom rätt oöverstigligt för många ungdomar, vilket det inte hade varit med rätt hjälp i exempelvis år 3.

• lennartsdotter

Jag tror inte att tidigarelagd skolstart kommer göra ett jota för studieresultaten. Nästan alla barn har ju börjat i "nollan" sedan den infördes och studieresultaten sjunker. Vill man göra något åt resultaten behöver man sätta i resurser i tid och man måste ha personal som kan hålla ungarnas glädje för lärande uppe! 

Jag gillar inte idén alls.

• blubbblubb

Om jag förstått rätt går över 9 av 10 barn förskoleklassen idag. Så att det blev obligatoriskt skulle ju förändra för ett fåtal. Det framgår dåligt om dessa barn är något problem vid starten av Åk 1 eller om de smälter in hyggligt.

Att göra om förskoleklassen till något bättre är väl egentligen en åtgärd som kan göras oberoende. Naturligtvis är det synd att det på många håll är ett sätt att spara pengar, att kravet på innehåll är väldigt vagt, att innehållet varierar kraftigt mellan skolor

Det 11:e skolåret tror jag inte alls på. Jag tror att vissa elever förrutom stöd behöver mer tid, men att sätta in dessa efter åk 9 känns som alldeles för sent. Det skolåret behövs innan barnet betraktar sig själv som korkad. 

I Metro i morse lyfte någon fram att det vore bra för barn som kommit till Sverige sent de är fortfarande intesserade... Naturligtvis måste nyanlända tas om hand väl och att gå ett extra år i svensk grundskola för dem, är kanske lysande. Men majoriteten som misslyckats att nå godkänt är väl ändå förra i Sverige. 

Majoriteten av de som får underkänt i skolan får väl det p.g.a en funktionsnedsättning (t.ex ADHD, dyslexi), lågbegåvade,skoltrötthet , ostimulerande hemmiljö, och/eller liknande.

För de som är intesserade av ett 11:e år finns väl individuella programmet på gymnasiet idag. Ett program som fungerar ganska dåligt om jag förstått det rätt. Vad skulle göra det bättre med att det var obligatoriskt.

• hammarhajen
    Litet My skrev 2014-01-09 12:04:43 följande:
    Uselt tycker jag, är mer inne på hur S tänker med mer resurser och stöd till de som inte klarat skolan istället för mer skola och missat sommarlov för redan skoltrötta elever. Tänker också på de barn med funktionshinder som har det svårt med tanke på de stora grupperna och indragna resurserna, inte heller för dem kommer det att hjälpa med ett extra år.
    Varför tror du inte att det kommer att hjälpa med ett extra år?

Om man inte hunnit lära sig det som behövs vid slutet av årskurs 9 om man får ett år till på sig att arbeta mot målen, tror du inte man kommer lära sig något alls under det året?

Vad för slags resurser och stöd, konkret, vill S ge skolan? Sist S hade makten gjordes ju en hel del besparingar på skolans område och det är alltid lätt att SÄGA lite flummigt "vi ska sätta in mer resurser" (gäller alla partier!) men vad konkret MENAS med "mer resurser?"
  • hammarhajen
    blubbblubb skrev 2014-01-09 14:07:01 följande:

Det 11:e skolåret tror jag inte alls på. Jag tror att vissa elever förrutom stöd behöver mer tid, men att sätta in dessa efter åk 9 känns som alldeles för sent. Det skolåret behövs innan barnet betraktar sig själv som korkad. 
    Det håller jag med om. Och ju tidigare man sätter in stöd, desto mindre blir kunskapsglappet till andra elever. Men om man tänker sig att man går om årskurs 3, exempelvis. Då blir det ju ett 11 skolår även om man aldrig går "klass 11" så att säga. 

Tror mer på det, jag. Att den som behöver får ett extraår men att extraåret kan infalla när som helst. Som idag egentligen, fast det kanske ska vara lättare att få/begära/tvingas till extraår.
  • strojes
    hammarhajen skrev 2014-01-10 06:10:24 följande:
    Det håller jag med om. Och ju tidigare man sätter in stöd, desto mindre blir kunskapsglappet till andra elever. Men om man tänker sig att man går om årskurs 3, exempelvis. Då blir det ju ett 11 skolår även om man aldrig går "klass 11" så att säga. 

Tror mer på det, jag. Att den som behöver får ett extraår men att extraåret kan infalla när som helst. Som idag egentligen, fast det kanske ska vara lättare att få/begära/tvingas till extraår.
    Håller med dig. Bättre att ge elever som har ett behov av extra undervisning ett extra år när det behövs istället för att lägga till ett år för alla. 
    Det borde också bli lättare för "duktiga" elever att kliva upp en årskurs för att få den stimulans de behöver alternativt läsa vissa ämnen med högre klasser. Dessa elever "glöms" nog rätt ofta bort när lärarna har ont om tid för att det är för många elever i klasserna och för få personal.
Svar på tråden Förslaget om 10-årig skola, vad tycker ni?