• MrsLondon

Plugg?

Hej

Jag ska ha barn i Mars. Jobbat i 2013, men blev sjukskriven i december, och då valde jobbet att inte förlänga min anställning. Blev då tvungen att gå med i arbetsförmedlingen, så där är jag inskriven sen 30dec.  Jag pluggar på sidan om och gör lite strötentor jag har kvar på universitetet.

Nu i Januari till Mars så börjar en obligatorisk kurs som inte går nån annan gång i år, och denna kurs vill och behöver jag läsa. Jag får inte csn, så jag pluggar utan inkomst.  Kan jag vara med i både ams och vara inskriven på universitetet med denna kurs?

//Emma

• Svar på tråden Plugg?
  • Försäkringskassan

Hej!
    För att skydda din SGI måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete.
    Om du kan vara det samtidigt som du studerar på universitetet kan inte jag svara på. Du får kontakta arbetsförmedlingen.
    Om du inte kan vara arbetssökande på arbetsförmedlingen kan du ta ut föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning för att skydda din SGI. Men det går ju bara om det 60 dagar eller mindre före beräknad förlossning som du inte är inskriven på arbetsförmedlingen.
    Om perioden är längre så skyddar du inte din SGI med föräldrapenning.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Svar på tråden Plugg?