• bello20

Få spädbarn att sova

Vad är det bästa sättet att få sitt spädbarn att sova? Man kan ju inte direkt lägga ner han/hon i spjällsängen och sedan få den att somna. Kan tänka mig att t.ex vagga i famnen kan funka, kanske ligga brevid i sängen tills han/hon somnar. Ge mig tips

• Svar på tråden Få spädbarn att sova
  • Tobby
    bello20 skrev 2014-01-09 12:24:22 följande:

Vad är det bästa sättet att få sitt spädbarn att sova? Man kan ju inte direkt lägga ner han/hon i spjällsängen och sedan få den att somna. Kan tänka mig att t.ex vagga i famnen kan funka, kanske ligga brevid i sängen tills han/hon somnar. Ge mig tips smile1.gif

Här har då alla tre somnat när vi lagt ner dom i sängen både dag o kväll
  • bello20
    Tobby skrev 2014-01-09 12:29:56 följande:
    Här har då alla tre somnat när vi lagt ner dom i sängen både dag o kväll
    Lägger ni bara ner dom i sängen så somnar dom? Vad gör ni om dom gråter?
  • Natulcien

Det oslagbart bästa för oss var att amma till sömns. Och då amma liggande om det var inför natten, så att sonen redan låg ner och man inte behövde flytta på honom.

På dagarna ammade jag oftast också till sömns, men i famnen, och satt sen med honom så tills han vaknade. Vagnpromenad och bära i bärsele fungerade också bra.

Ammar man inte så kan man prova att ligga tätt intill och buffa lätt i rumpan eller stryka över ryggen. Så gjorde vi när sonen inte längre somnade av amningen.

• Pandamamma79
    bello20 skrev 2014-01-09 12:34:40 följande:
    Det är svårt att säga när man inte vet hur ditt barn är. Det är ju så individuellt det där!

Vi har legat bredvid i vår säng och lägger sedan över i spjälsängen. Sen beror det ju på hur lättväckt ditt barn är.

Med första spelade vi musik och vaggade...skulle inte göra så igen om jag inte vet att något annat fungerar.

De bästa sätten är ju när man inte behöver bära/vagga till sömns...de växer ju och blir tyngre och tyngre! Men, många barn kräver den närheten i famnen.

Hur gör du/ni nu?
  • bello20
    Pandamamma79 skrev 2014-01-09 12:41:46 följande:
    Det är svårt att säga när man inte vet hur ditt barn är. Det är ju så individuellt det där!
    Vi har legat bredvid i vår säng och lägger sedan över i spjälsängen. Sen beror det ju på hur lättväckt ditt barn är.
    Med första spelade vi musik och vaggade...skulle inte göra så igen om jag inte vet att något annat fungerar.
    De bästa sätten är ju när man inte behöver bära/vagga till sömns...de växer ju och blir tyngre och tyngre! Men, många barn kräver den närheten i famnen.
    Hur gör du/ni nu?
    Detta är mitt första barn så jag söker tips till ankomsten Har sett folk i min närhet vagga sitt barn till sömns, och under hela sömnen dvs ca. 1-3 timmar och det är ingenting för mig.
  • Flickan och kråkan
    bello20 skrev 2014-01-09 12:48:13 följande:
    Detta är mitt första barn så jag söker tips till ankomsten Har sett folk i min närhet vagga sitt barn till sömns, och under hela sömnen dvs ca. 1-3 timmar och det är ingenting för mig.
    Spädbarn behöver mycket fysisk kroppskontakt och mår bra av att sova och vara nära, men att gå och vagga i famnen är ju rätt dumt . Ta med sjal till BB och underlätta livet för er som föräldrar. Förutom praktikaliteten så är det ju väldigt mysigt .
  • Tobby
    bello20 skrev 2014-01-09 12:34:40 följande:
    Ja dom har kunnat pipit lite men sen somnat själv , vi har aldrig börjat vagga o bära till sömns o aldrig haft problem ! Sov mycket i vagnen på dagarna då vi var ute mycket oxå
  • Annelie 76

Min son har alltid somnat bäst med kroppskontakt. Innan han började röra så mycket på sig fick han somna i min famn eller på min arm i dubbelsängen och sen sova där. När han började bli rörlig fick han somna på min arm och sen la jag honom i spjälsängen.

• Pandamamma79

Bra att samla info innan.

Du får helt enkelt se vem det är och hur han/hon är.

Vår äldsta sov nästan jämt i 6 mån. Vi behövde inte tänka på att försöka för hon somnade själv överallt.Efter det blev det mer upp till oss att få henne att sova.

Vår lilla som är 10 mån snart har hela tiden haft ett otroligt behov av närhet och fått sova mycket i sjal eller sele. Men vi var snabba att ligga jämte tills hon somnat.

Sjal eller bärsele är väldigt bra att ha!

• mammalovis

Med första barnet ammade jag mycket till sömns, antingen i sängen eller i bärsjal. En period sov hon bäst i bärsjalen uppåt 3-4 timmar, medan i vagnen sov hon så länge den rullade. Vi samsov på nätterna.

Med andra barnet har jag ammat till sömns och lagt ner i en hårdlift som varit lite mer ombonad. Hon har haft en favoritsida att sova på, så det har märkts väldigt tydligt när hon lagt sig på den att hon vill sova. Sedan var hon väldigt pruttig i magen och bars en hel del i bärsele eller på armen hos sambon.

Vi får se hur det går nu när hon rullar och har fritt spelrum i spjälsängen.

• Mercurialis

Mitt första barn lade jag ner i sängen och han somnade.
    Mitt andra barn somnade i famnen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Få spädbarn att sova