• Anonym (tonårsmamma)

    När är tonåringen gammal nog för högklackat?

    Har en flicka på 13år, som kom hem med ett par högklackade kängor, som hon köpt med sina julklappspengar. Förvisso snygga, och med grov klack, men för höga (8cm). Jag har sagt konsekvent nej till höga klackar, både för att det inte passar sig när man är så ung, plus att det inte är bra för en växande kropp, så hon kommer att få lämna tillbaks dessa. Men jag funderar ändå vad ni andra tycker. När är det okej med högklackat?

  • Svar på tråden När är tonåringen gammal nog för högklackat?
  • Anonym (hm34)

    Både ja och Nej på den frågan

    Ja om hon ska ha dem då och då, inte alltid, inte bra som du skrev för t ex ryggen och sen och att man kan få förkorta hälsenor och fotknölar.

    Skulle nog en då behållet dem om jag var dig kan vara kul när hon vill vara lite extra fin

  • Majsan70

    Oj det har jag aldrig funderat över. Tror min stora tjej var runt 14 kanske när hon köpte skor med klack. Kan de gå i det så hade jag inte lagt mig i det faktiskt. Oftast så byter man ju skor inimellan dessutom.

    Min 10 åriga dotter har ca 4-5 cm klack på sina stövletter som hon går runt i. Något jag tillåter eftersom det är bra för just henne med lite klack. 

  • silvergirl

    Har du något sm stödjer din teori om det där med att kroppen växer?

    Tror snarare att unga fixar klackar bättre faktiskt. Har hon andra skor som hon varvar med så hade jag inte oroat mig.

    8 cm är inte mycket, speciellt om även trampdynan fram är upphöjd.

    Lär henne lite om att balansera utmanande klädsel, ex tar hon högklackat så är det långbyxor till etc. Låt henne få känna sig lite vuxen! Finns så mycket som är värre än ett par kängor med klack

  • Anonym (tonårsmamma)

    Mina tankar kring skelettet är väl att det är mjukare på växande barn, och då kan det väl inte vara bra att felbelasta? Har läst någonstans. Har inga belägg annars.
    Men vad det gäller att gå utmanande klädd tycker jag kan vänta. Hon vägrar redan nu att gå i annat än kortbyxor med tights och höga strumpor. Redan nu är det ett balanserande mellan att se cool eller utmanande ut. Tycker det är okej när hon har typ doc martens-kängor till, men med höga klackar tippar det över gränsen. Och riktiga byxor är det inte en chans att  hon tar på sig.

  • Majsan70
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2014-01-09 12:48:43 följande:
    Mina tankar kring skelettet är väl att det är mjukare på växande barn, och då kan det väl inte vara bra att felbelasta? Har läst någonstans. Har inga belägg annars.
    Men vad det gäller att gå utmanande klädd tycker jag kan vänta. Hon vägrar redan nu att gå i annat än kortbyxor med tights och höga strumpor. Redan nu är det ett balanserande mellan att se cool eller utmanande ut. Tycker det är okej när hon har typ doc martens-kängor till, men med höga klackar tippar det över gränsen. Och riktiga byxor är det inte en chans att  hon tar på sig.
    Dotterns sjukgymnast är normalt sett emot klackar till växande barn säger hon. Det påverkar absolut kroppen så du har inte fel i din teori skulle jag tro. Men jag tror att allt funkar med måtta. =)

    Jag tror själv inte på det där med att lägga sig i för mycket utan låta dem ha sina perioder där de testar olika stilar. 
  • Lena

    Jag hade tyckt att några centimeter är okej i tonåren

    0-6år 0-1cm
    6-10år 1-3cm
    10-14år 3-5cm
    14-18år 5-7cm

    Det känns lagom. Sen lika halva det i platå till.

  • Millicent

    Att leka lite med högklackat inomhus tycker jag är helt ok när de är barn och klär ut sig. Att gå i högklackat får mina barn inte göra förrän de har vuxit färdigt så någonstans i puberteten så kan det börja vara ok att gå i högklackat lite mer än bara som utklädning hemmavid. Men då ska man ändå vara medveten om hur mycket det ändå påverkar fotens ställning, hur tyngdpunkten förskjuts (med konsekvenser från fötterna och ända upp i nacken) och hur kroppstyngden istället för att fördelas på hela fötterna (dvs en ganska stor yta) hamnar på en liten del av fotens ben. Muskler och senor, skyddande fettkuddar etc är inte konstruerade för att hantera den fotställningen. Så jag kommer att förespråka att de har platta skor till vardags och klackar ibland som omväxling om de vill. 

    Den här fotbilden är ganska illustrativ.  
    ">

  • Burberry

    När de kan gå snyggt i dem!

    Min fyraåring har redan flera par klackskor, springer till och med i dem utan problem. Så känner jag henne rätt så kommer hon nog gå hela högstadiet i skor med klackar. Och det kommer vi föräldrar tillåta.

    Själv alltid älskat och haft klackar, och konstigt nog har jag inga problem med fötter o ben, det har däremot många jämnåriga som alltid gått i skor typ Converse o sneakers.

  • Anonym (hm34)
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2014-01-09 12:48:43 följande:
    Mina tankar kring skelettet är väl att det är mjukare på växande barn, och då kan det väl inte vara bra att felbelasta? Har läst någonstans. Har inga belägg annars.
    Men vad det gäller att gå utmanande klädd tycker jag kan vänta. Hon vägrar redan nu att gå i annat än kortbyxor med tights och höga strumpor. Redan nu är det ett balanserande mellan att se cool eller utmanande ut. Tycker det är okej när hon har typ doc martens-kängor till, men med höga klackar tippar det över gränsen. Och riktiga byxor är det inte en chans att  hon tar på sig.
    Det modet har jag aldrig förstått mig på
    om jag hade en dotter hade hon inte fått gå klädd så
  • JENI35

    Det är oki så länge som de kan hålla balansen. Risken är ju att de skadar sig annars.

  • Anna Collovin

    Vill en 13 åring ha högklackat så tycker jag dem kan få ha det  dessutom är ju inte 8 cm så högt om där är grov sula med . Själv började jag använda högklackat när jag var i den åldern ganska ofta dock fick jag inte ha det i skolan men när jag var 15 så var det alltid högklackade pumps eller stövlar till skolan och då runt 12 cm ,
    Tror det är bättre att börja i den åldern lättare vänja sig vid högklackat då

  • Anonym (En mamma)

    Min dotter är snart 11 år och hon har använt skor med hög klack i snart 1 år?ca 11 cm höga hon gillar stilen och har inga problem att gå i dom. Hon använder dom från klockan 8 till ca 20.00 på kvällen. Hon får bara lite ont i vristerna och ryggen när hon har gått långt?typ 10 km eller mer?det är bara bra att hon vänjer sig när hon är ung tycker jag.

  • Anonym (Minns inte)

    Min dotter är 16 år nu och använder riktigt högklackade skor förjämnan nuförtiden. 

    Hon lekte med loppisskor som barn, men började om jag tänker rätt använda högklackat frekvent runt då hon började högstadiet.

    Jag har aldrig satt en centimetergräns, bara hon kan gå i dom utan att strutta runt så har det varit ok för mig, vill inte att hon vrickar sig.

    Alla har olika kunskap för att gå i högklackat, vissa kan/kommer aldrig kunna gå i det, vissa kan det utan bekymmer tidigt.

  • Anonym (En mamma)

    En flicka kan ha högklackat när fötterna har rätt storlek typ 34-35?åldern har ingen betydelse min dotter är 11 år hon har använt höga skor dagligen i ca 6 månader nu?inte super höga men 11 cm klack utan platå?det gör bara vristerna starkare och hon älskar dom.

  • Anonym (Micke)
    Anonym (En mamma) skrev 2021-10-15 07:51:50 följande:

    Min dotter är snart 11 år och hon har använt skor med hög klack i snart 1 år?ca 11 cm höga hon gillar stilen och har inga problem att gå i dom. Hon använder dom från klockan 8 till ca 20.00 på kvällen. Hon får bara lite ont i vristerna och ryggen när hon har gått långt?typ 10 km eller mer?det är bara bra att hon vänjer sig när hon är ung tycker jag.


    Tråden är från 2014, så den 13 åriga dottern är 20 år nu.
    vi kan väl fråga henne vad hon tycker idag
  • Anonym (A)
    Anonym (Micke) skrev 2021-10-29 15:03:50 följande:
    Tråden är från 2014, så den 13 åriga dottern är 20 år nu.
    vi kan väl fråga henne vad hon tycker idag
Svar på tråden När är tonåringen gammal nog för högklackat?