• hösttussilago

    barnflicka

    Vi är på väg att flytta med våra barn till östra afrika. Då vi helst vill undvika att sätta dem på dagis där funderar vi på att anställa en barnflicka. Tids nog kommer vi gärna att vilja anställa en lokal nanny, men tror att det för våra barn skulle vara enklare med en svensk under den första tiden (6-12 månader).

    Frågan är vad det finns för regler för att anlita en svensk barnflicka utomlands?
    Vi hoppas på att kunna göra detta "privat", att helt enkelt hitta en bekant som vill hänga med.

    Är det någon som vet hur detta funkar? Är man fri att själv (tillsammans med barnflickan) hitta en lösning för det ekonomiska, arbetstiden etc?
    Hur gör man vanligen med betalning etc?
    I min fantasivärld så skulle hon ta hand om våra barn ungefär 25 timmar/vecka.  Vi skulle betala resan och en mindre summa fickpengar och hon skulle bo och äta hemma hos oss. Vad tänker ni?

    Tacksam för svar från er med erfarenhet!

  • Svar på tråden barnflicka
  • Vaniljkex

    Kolla med en au pair agentur! Det later som att det ar en au pair du ar ute efter, och det finns regler kring hur mycket en au pair far jobba per vecka etc. Inom eu ar det ju enkelt att anlita en au pair, men antar att man behover visum for att resa som au pair till ostra afrika, och det kan mycket val finnas andra lokala regler kring au pairer.

  • londonkarin

    Min erfarenhet av att hitta någon bekant är inte så bra. Det gjorde vi och det visade sig inte fungera alls och dessutom blev det jätte pinsamt då min mamma och au-pairens var kollegor. Jag skulle ansoka om en genom annons (ams.se) sa du kan intervjua henne eller ga genom en agentur. Lycka till!

  • scanmia

    Du måste nog följa värdlandets arbetslagstiftning och lagar om arbetstillstånd och uppehållstillstånd för att det ska gå korrekt till. Sedan måste jag säga att det är suveränt att ha en svensk vuxen till för barnens språkutveckling och anknytning till Sverige och jag tycker att det är en superbra idé om det går att genomföra "lagligt". 

Svar på tråden barnflicka