• Anonym (ida)

Ge bort hund i present?

Hej.
    Min kompis hade en hund som dog för ett tag sedan och sedan dess har hon varit ledsen och hon pratar ofta om hur mycket hon saknar sin hund och det är förståeligt.
    Jag frågade om hon inte kunde köpa en ny hund men hon verkar bara vara intresserad av att ha en hund av samma ras som hennes förra och de kostar 10.000+ och hon har inte råd att lägga ut så mycket på en gång. (hunden som dog fick hon ta hand om när hennes mamma dog, så det var inte hon som betalade den)

Hon fyller år i mars och jag undrar om man skulle kunna ge en hund i present eller är det fel? Tänk om hon inte skulle vilja ha den?

• Svar på tråden Ge bort hund i present?
  • Anonym (123)

Ge henne hellre ett "presentkort" där du skriver att du betalar den nya hunden om hon vill ha en och om hon inte vill ha en hund så kommer du istället att köpa något annat i present (som inte innefattar ett levande djur).

• Rainbow gg

Nej nej nej. Det är bättre att hon i så fall får välja en hund själv så att hon känner att det är rätt hund.
    Håller med om "presentkortsidén", att ge ett litet kort där det står "GRATTIS JAG KÖPER EN HUND TILL DIG" och så kan hon leta reda på en uppfödare som hon gillar och kan åka och känna på hur valparna känns i personilgehet osv.

• Vickan I

Ingen seriös uppfödare skulle gå med på att sälja en hund som ska ges bort till någon annan i present.

• Whitetrash86

Ge henne ett presentkort för det ist.

Eftersom det är hon ska leva med hunden så är det hon som ska bestämma vilken hund det blir. Och då inte bara ras, hane-tik, lugn-pigg, svart-vit, ja du fattar.

• Anonym (ida)

Att ge bort ett presentkort var ju faktiskt en bra idé. Hade inte tänkt på det.
    Det får bli så. :)

• Anonym (djurvän)
    Anonym (ida) skrev 2014-01-09 17:07:39 följande:
    Att ge bort ett presentkort var ju faktiskt en bra idé. Hade inte tänkt på det.
    Det får bli så. :)

Det var en generös present. Köper du alltid så dyra presenter? Hoppas hon blir glad för vovven! ;)
  • Anonym (ida)
    Anonym (djurvän) skrev 2014-01-09 17:09:27 följande:

Det var en generös present. Köper du alltid så dyra presenter? Hoppas hon blir glad för vovven! ;)
    Nej, haha. Men jag vill att hon ska vara glad och jag vet hur mycket hon älskar hundar. 
  • Whitetrash86

Bara för att fråga, hur länge sedan är det hunden dog? 
    Menar skulle hon vara redo för en ny hund, kan ju vara jobbigt om hon inte sörjt färdigt. Isf kan du ju säga att presentkortet finns där tills den dagen då hon är redo.. så att det inte blir någon brådska att leta och skaffa hund.

• Anonym (ida)
    Whitetrash86 skrev 2014-01-09 17:12:47 följande:
    Bara för att fråga, hur länge sedan är det hunden dog? 
    Menar skulle hon vara redo för en ny hund, kan ju vara jobbigt om hon inte sörjt färdigt. Isf kan du ju säga att presentkortet finns där tills den dagen då hon är redo.. så att det inte blir någon brådska att leta och skaffa hund.
    Det är nästan två månader sedan. Så i mars har det nästan gått fyra månader.
    Självklart får hon ta tid på sig. Och om hon inte vill ha en så får hon något annat. 
  • Anonym (djurvän)
    Anonym (ida) skrev 2014-01-09 17:10:22 följande:
    Nej, haha. Men jag vill att hon ska vara glad och jag vet hur mycket hon älskar hundar. 
    Mycket snäll vän du är! Önskar jag hade en sån :).
  • LillaJag06

Vilken fin vän du är! Tror hon kommer uppskatta idéen med presentkortet.

Fina människa!

• Anonym (ida)
    Anonym (djurvän) skrev 2014-01-09 17:15:31 följande:
    Mycket snäll vän du är! Önskar jag hade en sån :).
    :) !
    LillaJag06 skrev 2014-01-09 17:30:16 följande:
    Vilken fin vän du är! Tror hon kommer uppskatta idéen med presentkortet.
    Fina människa!
    Jag hoppas verkligen det. :)
Svar på tråden Ge bort hund i present?