• Anonym (Mamman)

När ni planerar/drömmer om hur många barn ni vill ha, tar ni någonsin med i beräkningen då att ni kan förlora ett barn?

Ja, det är frågan. Om ni vill ha tre barn till exempel, tänker ni då någonsin att ni kanske behöver skaffa fyra barn egentligen eftersom man kanske förlorar ett av dem?

Jag undrar eftersom jag själv alltid tänkt såhär. Och nu har det dessutom blivit så som jag befarat. Ett av våra barn har blivit svårt sjukt och vi kanske inte får behålla honom. Härom dagen började jag fundera på om det bara år jag som tänkt såhär eller om det är vanligt att man gör det? Eller kanske hade det lite att göra med just det som väntade oss, att jag liksom kände det på mig, och därför tänkte jag så?

• Svar på tråden När ni planerar/drömmer om hur många barn ni vill ha, tar ni någonsin med i beräkningen då att ni kan förlora ett barn?
  • Knota

Nope, det har jag aldrig tänkt.

• HWR

Jag har aldrig tänkt i de barnorna.

Jag beklagar att ditt barn är sjukt och jag hoppas att det inte blir som du har befarat!!

• Anonym (hmmmm)

Om jag 'drömmer' om att ha tre barn... och nu nummer 2 dör i sjukdom, olycka eller vad som. Bara för att nr2 dör behöver jag väl inte skaffa nummer 4 för att ta över den platsen. Jag har ju fortfarande tre barn, men bara två i livet

• Anonym (Mamman)
    HWR skrev 2014-01-09 18:08:33 följande:
    Jag har aldrig tänkt i de barnorna. Jag beklagar att ditt barn är sjukt och jag hoppas att det inte blir som du har befarat!!

Tack.
    Anonym (hmmmm) skrev 2014-01-09 18:14:22 följande:
    Om jag 'drömmer' om att ha tre barn... och nu nummer 2 dör i sjukdom, olycka eller vad som. Bara för att nr2 dör behöver jag väl inte skaffa nummer 4 för att ta över den platsen. Jag har ju fortfarande tre barn, men bara två i livet

Det handlar givetvis inte om att "ta över platsen". Vilket barn skulle kunna göra det? Det finns i alla fall ingen som skulle kunna ersätta min sons plats. Jag talar om att man vill ha till exempel tre LEVANDE barn, allmänt. Ett, två, tre. Att alla barn skall ha två syskon. Det är ju fortfarande skillnad på två och tre barn även om ett barn aldrig kan ersättas. Förstår du nu hur jag tänker?
  • Anonym (Ja)

Ja, faktiskt så har jag tänkt så. Inte så att vi skaffar fler för det men det var en faktor i önskan att skaffa mer än ett barn. Att minska risken för att bli barnlös. Jag vet inte vad jag skulle ha att leva för då rent krasst.

• Anonym (Nja)

Beklagar det som sker hos dig ts, jag svara både jag och nej på din fråga för när jag gick ut 9an så dog 3 klasskamrater i en bilolycka och en av dem var ensambarn och då kände jag att nej ska jag ha barn så ska det vara fler en ett om jag får.

• Anonym (***)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-01-09 18:23:11 följande:

Tack.
    Det handlar givetvis inte om att "ta över platsen". Vilket barn skulle kunna göra det? Det finns i alla fall ingen som skulle kunna ersätta min sons plats. Jag talar om att man vill ha till exempel tre LEVANDE barn, allmänt. Ett, två, tre. Att alla barn skall ha två syskon. Det är ju fortfarande skillnad på två och tre barn även om ett barn aldrig kan ersättas. Förstår du nu hur jag tänker?
    Ja, och det är skillnad på att ha fyra istället för 3 som man kanske helst vill ha. För vad händer om ett barn inte dör, då har man ju ett för mycket. Eller om två dör, ska man skaffa 2 extra barn då?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (***) skrev 2014-01-09 18:50:35 följande:
    Ja, och det är skillnad på att ha fyra istället för 3 som man kanske helst vill ha. För vad händer om ett barn inte dör, då har man ju ett för mycket. Eller om två dör, ska man skaffa 2 extra barn då?

Det resonemanget får stå för dig. Jag har svårt att se att jag någonsin skulle kunna känna gentemot det sista barnet att det är "ett för mycket" ifall det första inte alls gick bort så som fruktat. Jag tror inte riktigt att du förstår mig här.... alls.
Svar på tråden När ni planerar/drömmer om hur många barn ni vill ha, tar ni någonsin med i beräkningen då att ni kan förlora ett barn?