Anonym (styv-bio) skrev 2014-01-10 09:11:22 följande:
Jag tycker "styvföräldrar" ska vara välkomna på IUP. IUP är till för barnets skull och det ligger i barnets bästa att de som ingår i barnets vardag med läxor osv är välkomna.
Det betyder inte att 2 mammor, 2 pappor och en farmor behöver närvara varje gång men att stänga ut en styvförälder enbart pga att hen inte är en bio-förälder tycker jag är fel.
Jag har två barn ihop med en man. Vi separerade för snart 20 år sedan och barnen är nu ganska vuxna. Min nuvarande man har funnits i barnens liv sedan de var 5 resp 7 år och han har varit med på ett flertal IUP under årens lopp. Han har alltid behandlat barnen som sina egna men aldrig försökt ta bio-pappans plats. Bio-pappan har alltid varit en bra och närvarande pappa och han och jag har alltid varit vänner och haft en pågående dialog kring barnen och deras bästa.
Tack vare att min man alltid varit engagerad och närvarande vet han lika väl som vi andra vilka svagheter och styrkor barnen har och de kan gå till honom eller sin pappa eller till mig med eventuella problem.
Vad är fel med att ge barnen en extra person att känna trygghet hos? Varför är folk så rädda att släppa in styvföräldrarna?
Av de flesta inlägg jag läser här på FL så är en styvmammas rättigheter väldigt få. Hon ska inte bry sig om bonusbarnens skolgång eller ta några som helst beslut rörande kläder, mat, skola osv. Hon ska däremot förväntas passa barnen eftersom barnens pappa alltid jobbar. Ser ni inte hur snett det är?
Slutligen en känga till er styvmammor som accepterar att leva enligt stycket ovan. Oavlönade barnflickor är vad ni är, har ni ingen stolhet? Ta plats och kräv delaktighet i alla delar av barnens liv, inte bara de som passar pappan.
Att föräldrarnas partners inte med automatik ska vara med på IUP har med sekretessen att göra, sekretesslagen är hård. Skolan får helt enkelt inte lämna ut information annat till mer än vårdnadshavarna. Det är samma sekretesslag som finns även inom sjukvård.
Är det inte gemensam vårdnad, så får inte heller den förälder som inte har vårdnaden ta del av uppgifterna.
Men föräldrarna / vårdnadshavarna kan enkelt låta partnerna vara med genom att ge sin tillåtelse.