• Anonym (Engagerad)

Frustrerad över IUP - att jag inte är välkommen

Känner mig frustrerad över min roll till barnen. Enligt skolan är jag inte välkommen på utvecklingssamtal, men de ringer och klagar på mig om fritidstiderna inte är rätt. Jag har haft all avsikt i världen att hjälpa med läxor och försöka ge de verktyg för att klara skolan bra, och det ger ju riktigt bra resultat. Jag är med de halvtid och ofta själv då deras pappa jobbar, men ändå har jag inte med deras utveckling och skolgång att göra. Jag vet inte om jag håller med "samhället" i den här frågan.

Här är det många som säkert tycker att det enbart är föräldrarna som ska gå på IUP, och till viss del kan jag förstå även den åsikten. Men eftersom barnens mamma inte klarar av att hjälpa barnen eller om hon rent av struntar i skolan, och min styrka är just skolarbete, läxor, inlärning mm. Varför ska då jag åtminstone inte får vara delaktig? Men ringa och gnälla på det duger jag till^^
  • Svar på tråden Frustrerad över IUP - att jag inte är välkommen
  • Modernmom

Därför att fritidstiderna är för tiden DU jobbar och har körtid till fritidshemmet, dvs helt relevant att höra av sig till dig om tider inte hålls av dig. Du behöver alltså inte vara vårdnadshavare för att kunna få samtal om detta.

IUP upprättas mer barn och deras föräldrar, det är vårdnadshavare man menar här. Det är DERAS ansvar att tala om för föräldrarna/vårdnadshavarna om hur barnet utvecklas i skolan osv. Det är således INTE din business eller rättighet att vara med på de mötena. Frågor på det?

• Ess

Har du och pappan bestämt att du hämtar barnen?
    Annars går dom efter hans tider och du kan bara hänvisa dem att ringa honom.

Är mamman också införstådd med att du hjälper barnen med skolarbetet, så kan hon och pappan ge tillåtelse att dom lämnar ut uppgifter till dig, och att du får gå med på möten.

Sen är det upp till dig själv att bestämma hur mycket krut du vill bränna på barnen. Du ska bara se till att du inte hamnar i en sits där du känner dig utnyttjad och att du inte får något igen, för då är det hög tid att backa ett steg. För barnen har ju trots allt två föräldrar som är skyldiga att tillgodose deras behov.

• Oldie

Modernmom, TS tider är inte relevanta för barnomsorgens omfattning.

Enligt skollagen, som gäller i hela landet för alla kommuner utan undantag, är det föräldrarnas tider som gäller för barnomsorg och du som pappas sambo är INTE att likställa med förälder i lagens ögon.
    Om du hämtar tidigare och det är vad du vill är det en bonus, det är dock inte din skyldighet och fritids har ingen rätt varken att ringa till dig och gnälla eller att per automatik ta med dina arbetstider och din förmåga att hjälpa till i beräknande av barnomsorgens omfattning om detta inte är något ni har önskat från er sida.
    Dock baseras kostnaden för barnomsorg på don sambos och don inkomst tillsammans.

Så, vad gäller skola och barnomsorg har du inga skyldigheter och kan avsäga dig allt ansvar. Du har ju precis som du skriver ingen rätt heller att delta på utvecklingssamtal etc om inte båda föräldrar godkänner detta.

• Modernmom

Fast många vill ju leva som en familj och inte som två familjer under samma tak.
    "Nä Kalle, din pappa slutar inte förrän 17.30, men jag tar med mig Lisa hem nu vid lunchen! Bye bye!"

Det känns ju så däääär! Eller om bonusen och dennes barn är hemma hela semestern och medan mina är på fritids hela sommaren..

Man får försöka tänka lite längre än näsan räcker.

• Anonym (what?)

Har mamman växelvis boende med dig? Är pappan oförmögen att vidarebefordra de uppgifter om barnen som framkommer under deras utvecklingssamtal, som han anser att du bör ta del av?

Hur kommer det sig att inte bara mamman, utan även pappan är oförmögen att hjälpa barnen i deras skolgång?

Nej du har naturligtvis inte rätt att vara med vid utvecklingssamtal eftersom du inte är vårdnadshavare, men pappan får lämna information om samtalen till dig. Det fungerar bra det med.

• sextiotalist
    Modernmom skrev 2014-01-10 08:46:52 följande:
    Fast många vill ju leva som en familj och inte som två familjer under samma tak.
    "Nä Kalle, din pappa slutar inte förrän 17.30, men jag tar med mig Lisa hem nu vid lunchen! Bye bye!"

Det känns ju så däääär! Eller om bonusen och dennes barn är hemma hela semestern och medan mina är på fritids hela sommaren..

Det är en viss skillnad hur paret ifråga vill lösa det och hur fritids agerar. Om TS vill hänta tidigare, helt OK, men det ger inte fritids rätt att gnälla på henne. Utan som Oldie skriver, det är en bonus för barnet.

Nu var det inte frågan om hur de enskilda familjerna löser det, utan att fritids inte har rätt att gnälla på TS samt att det är föräldrarna som avgör vilken information TS får ta del av från IUP.

Säger föräldrarna att det är OK att TS medverkar, så har TS rätt att vara med

TS om du vill vara med på IUP, så är det något som föräldrarna ger klartecken till. När fritids klagar, så hänvisar du till pappan
  • BioBonus
    Modernmom skrev 2014-01-10 08:46:52 följande:

Men det är en annan sak. Det har med hur familjen själva vill lägga upp sina hämtningar. Och det står ingenstans i TS att hon hämtar sitt eget barn och lämnar kvar bonusen. Kan inte ens utläsa huruvida TS har egna barn eller inte, så om hon är hemma på semestern med sina barn kan jag inte heller se. Det är en helt annan diskussion som inte har med TS att göra öht vad vi vet.

Faktum kvartstår - ingen kan tvinga en bonusförälder att hämta barn de inte är vårdnadshavare till. Det är vårdnadshavarnas arbetstider som styr barnomsorgen rent juridiskt. I alla kommuner. I hela Sverige. Så de kan inte kräva att TS ska hämta bonus om inte TS själv vill.

• BioBonus

En fråga när det gäller skolarbetet - har ni inte hembrev där alla läxor och veckans planering står? Jag är lika involverad i min bonus skolarbete som hennes pappa, och jag har inga problem med att hjälpa henne med läxor osv trots att jag aldrig varit på ett utvecklingssamtal med henne. Hennes pappa går och så informerar han mig om vad som framkommit. Har hon problem i något ämne så säger han det och så hjälper vi henne lite extra där.

Utvecklingssamtal brukar vara ganska menlösa, och stressade, samtal där inte så mycket framgår. Helhetsbilden får man ju dagligen och med en bra kommunikation med den andre föräldern så får man ju veta allt man behöver. När jag var gift med mina barns pappa så var jag på väldigt få utvecklingssamtal, för de tog oftast han hand om. Och jag har aldrig känt mig utanför mina egna barns skolgång och utveckling pga detta.

Det känns som om behovet hos många bonusföräldrar att vara med på dessa samtal egentligen bottnar i att de känner sig utanför något som bioföräldrarna delar. Lite avundsjuka/svartsjuka? Men som någon skrev i en annan tråd - känner mig sig utanför i sin nya familj, så är det så mycket annat som inte fungerar i kommunikationen med ens partner....

• Anonym (styv-bio)

Jag tycker "styvföräldrar" ska vara välkomna på IUP. IUP är till för barnets skull och det ligger i barnets bästa att de som ingår i barnets vardag med läxor osv är välkomna. 

Det betyder inte att 2 mammor, 2 pappor och en farmor behöver närvara varje gång men att stänga ut en styvförälder enbart pga att hen inte är en bio-förälder tycker jag är fel.

Jag har två barn ihop med en man. Vi separerade för snart 20 år sedan och barnen är nu ganska vuxna. Min nuvarande man har funnits i barnens liv sedan de var 5 resp 7 år och han har varit med på ett flertal IUP under årens lopp. Han har alltid behandlat barnen som sina egna men aldrig försökt ta bio-pappans plats. Bio-pappan har alltid varit en bra och närvarande pappa och han och jag har alltid varit vänner och haft en pågående dialog kring barnen och deras bästa.

Tack vare att min man alltid varit engagerad och närvarande vet han lika väl som vi andra vilka svagheter och styrkor barnen har och de kan gå till honom eller sin pappa eller till mig med eventuella problem. 

Vad är fel med att ge barnen en extra person att känna trygghet hos? Varför är folk så rädda att släppa in styvföräldrarna?

Av de flesta inlägg jag läser här på FL så är en styvmammas rättigheter väldigt få. Hon ska inte bry sig om bonusbarnens skolgång eller ta några som helst beslut rörande kläder, mat, skola osv. Hon ska däremot förväntas passa barnen eftersom barnens pappa alltid jobbar. Ser ni inte hur snett det är?

Slutligen en känga till er styvmammor som accepterar att leva enligt stycket ovan. Oavlönade barnflickor är vad ni är, har ni ingen stolhet? Ta plats och kräv delaktighet i alla delar av barnens liv, inte bara de som passar pappan.

• sextiotalist
    Anonym (styv-bio) skrev 2014-01-10 09:11:22 följande:
    Jag tycker "styvföräldrar" ska vara välkomna på IUP. IUP är till för barnets skull och det ligger i barnets bästa att de som ingår i barnets vardag med läxor osv är välkomna. 

Det betyder inte att 2 mammor, 2 pappor och en farmor behöver närvara varje gång men att stänga ut en styvförälder enbart pga att hen inte är en bio-förälder tycker jag är fel.

Jag har två barn ihop med en man. Vi separerade för snart 20 år sedan och barnen är nu ganska vuxna. Min nuvarande man har funnits i barnens liv sedan de var 5 resp 7 år och han har varit med på ett flertal IUP under årens lopp. Han har alltid behandlat barnen som sina egna men aldrig försökt ta bio-pappans plats. Bio-pappan har alltid varit en bra och närvarande pappa och han och jag har alltid varit vänner och haft en pågående dialog kring barnen och deras bästa.

Tack vare att min man alltid varit engagerad och närvarande vet han lika väl som vi andra vilka svagheter och styrkor barnen har och de kan gå till honom eller sin pappa eller till mig med eventuella problem. 

Vad är fel med att ge barnen en extra person att känna trygghet hos? Varför är folk så rädda att släppa in styvföräldrarna?

Av de flesta inlägg jag läser här på FL så är en styvmammas rättigheter väldigt få. Hon ska inte bry sig om bonusbarnens skolgång eller ta några som helst beslut rörande kläder, mat, skola osv. Hon ska däremot förväntas passa barnen eftersom barnens pappa alltid jobbar. Ser ni inte hur snett det är?

Slutligen en känga till er styvmammor som accepterar att leva enligt stycket ovan. Oavlönade barnflickor är vad ni är, har ni ingen stolhet? Ta plats och kräv delaktighet i alla delar av barnens liv, inte bara de som passar pappan.
    Att föräldrarnas partners inte med automatik ska vara med på IUP har med sekretessen att göra, sekretesslagen är hård. Skolan får helt enkelt inte lämna ut information annat till mer än vårdnadshavarna. Det är samma sekretesslag som finns även inom sjukvård.
    Är det inte gemensam vårdnad, så får inte heller den förälder som inte har vårdnaden ta del av uppgifterna.

Men föräldrarna / vårdnadshavarna kan enkelt låta partnerna vara med genom att ge sin tillåtelse.
Svar på tråden Frustrerad över IUP - att jag inte är välkommen