• Anonym (Mamma)

    Inderal mot migrän?

    Är det någon som har fått Inderal utskrivit för sin migrän och hur har det fungerat?
    Fördelar, nackdelar, biverkningar....
    Andra tips och råd?

  • Svar på tråden Inderal mot migrän?
  • Alvea

    Jag har gått på det mot migrän i ca 1 år. Funkar väldigt bra (efter att jag höjde dosen, tar två tabletter om dagen). Jag märker direkt när jag slarvat med tabletterna.
    Biverkningar som jag fick och har fortfarande är kalla fötter och händer och även att fingrar kan domna bort om jag t.ex. håller i telefonen på samma sätt i nån minut. Går att leva med.

  • Lili78
    Alvea skrev 2014-01-09 21:03:25 följande:
    Jag har gått på det mot migrän i ca 1 år. Funkar väldigt bra (efter att jag höjde dosen, tar två tabletter om dagen). Jag märker direkt när jag slarvat med tabletterna.
    Biverkningar som jag fick och har fortfarande är kalla fötter och händer och även att fingrar kan domna bort om jag t.ex. håller i telefonen på samma sätt i nån minut. Går att leva med.
    Få jag bara fråga hur kommer det sig att du fick just Inderal? hur ofta brukade du få migrän? har den försvunnit helt eller kommer det bara mer sällan ? är det du som har bett om det? 

    Jag har nämligen problem med migrän, ibland får jag det 2-3 gånger i veckan, får bara sumatriptan som inte hjälper alla gånger. Har lärt mig att stå ut med migränen istället för att ta medicin.  men det är ett helvete.

    Sorry Ts  om det blev ot, men jag vill gärna veta
  • Catti41

    Jag har också. 160mg per dag. Märker direkt om jag glömt. Har haft i ett år nu ungefär. Hade innan vi skaffade barn också men slutade inför att jag skulle försöka bli gravid. Får fortfarande migrän men inte alls lika ofta, kanske bara 5-6 anfall per månad mot normala 2-3 dagar per vecka och nu hjälper sumatriptanen ganska fort. Så färre anfall och mildare. Jag har ganska lågt blodtryck så,det var lite jobbigt den första veckan då blev jag lite yr och så, men nu funkar det utmärkt.

  • Ramborg

    Jag fick också Inderal. För mig var det svårt att träna ordentligt, alltså att ta i så jag "får upp flåset" och pulsen går inte alls. Löpning etc funkar men går mycket långsammare än normalt. Men hellre det än migrän. Jag tar Sumatriptaner som akutmedicin men när jag går på Inderal behöver jag det sällan.


    42.
  • Alvea
    Lili78 skrev 2014-01-09 21:16:48 följande:
    Få jag bara fråga hur kommer det sig att du fick just Inderal? hur ofta brukade du få migrän? har den försvunnit helt eller kommer det bara mer sällan ? är det du som har bett om det? 

    Jag har nämligen problem med migrän, ibland får jag det 2-3 gånger i veckan, får bara sumatriptan som inte hjälper alla gånger. Har lärt mig att stå ut med migränen istället för att ta medicin.  men det är ett helvete.

    Sorry Ts  om det blev ot, men jag vill gärna veta
    Det var min läkare som rekommenderade Inderal. En läkare som jag talat med tidigare hade sagt att det inte fanns någon förebyggande medicin, så jag visste inte alls om att det fanns. Jag hade också 2-3 anfall i veckan. Nu kommer de mycket mer sällan, kanske 1-2 gånger i månaden.

    När det gäller sumatriptanen har jag ett tips. Ta den med kolsyrad dryck. Funkar MYCKET oftare för mig om jag gör det.
  • Lili78
    Alvea skrev 2014-01-09 21:31:52 följande:
    Det var min läkare som rekommenderade Inderal. En läkare som jag talat med tidigare hade sagt att det inte fanns någon förebyggande medicin, så jag visste inte alls om att det fanns. Jag hade också 2-3 anfall i veckan. Nu kommer de mycket mer sällan, kanske 1-2 gånger i månaden.

    När det gäller sumatriptanen har jag ett tips. Ta den med kolsyrad dryck. Funkar MYCKET oftare för mig om jag gör det.
    Tack för tipset, ska prova med kolsyrad dryck.

    Min läkare säger också att det inte finns annat o prova. bara att ta det lugnt o inte stressa tja! jag har bara tre barn, o det minsta en 11 månaders vild bebis  
  • Anonym (Mamma)

    Jättetack för alla svar och att någon annan också ställer frågor här gör inget. Ju fler desto bättre...då kommer ju fler tips och råd in :)
    Ska be min dotter kolla upp om detta kan vara något för henne. Börjar bli problem när man har svårt att sköta jobbet och ofta är sjuk.

Svar på tråden Inderal mot migrän?